Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av GMTs Grand Illusion

Startat av Strv102r, 1 november 2009 kl. 20:45:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r



Motspelaren, den ordinarie, tyckte att det kanske var dags att ta en paus från VK2 efter SCS Afrika, han gillade serien med operativa Nappespel, så vi kör genom VK1. Vi tar det i kronologisk ordning, ungefär.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

sfclinken

#1
Detta ser jag fram emot. Se till att ha kameran redo och ta bra bilder. Åkte själv på dyngstryk som tysk sist jag spelade. Jag var nog FÖR offensiv, min armé smälte bort utanför Paris. Hopplöst inringad.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

#2
Citat från: "sfclinken"Detta ser jag fram emot. Se till att ha kameran redo och ta bra bilder. Åkte själv på dyngstryk som tysk sist jag spelade. Jag var nog FÖR offensiv, min armé smälte bort utanför Paris. Hopplöst inringad.
Ett av mina bästa minne av Skåne!  :up:  :lol:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

#3


Kartan. Snygg som GMTs kartor bruka vara. Det som slår mig är givetvis de JÄTTESTORA men få hexorna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jonjac

#4
Missa inte VP-fixen för Antwerp. Antwerp är alltså värt VP.

http://www.gmtgames.com/nngi/antwerp2.zip

sfclinken

#5
Citat från: "tinG"Ett av mina bästa minne av Skåne!  :up:  :lol:

Det och den skånska gästfriheten  :up:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Strv102r

#6


Brickorna. Förvillande lika de från Clash of giants. Bilden är från Board game geek.

Men det finns lite mer udda brickor också.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Sten Ekedahl

#7
Lär vara ett mycket bra spel. Jag har det, men ännu inte spelat det (som så många andra av mina spel).  :oops:
Men reglerna är hopplöst rörigt skrivna! :x
Wargames - Laborationer i historia

BigPapaBear

#8
Citat från: "Sten Ekedahl"Lär vara ett mycket bra spel. Jag har det, men ännu inte spelat det (som så många andra av mina spel).  :oops:
Men reglerna är hopplöst rörigt skrivna! :x

Reglerna blir lite bättre med Living rules, men det är fortfarande en röra. I min erfarenhet behöver man tweaka segervilkoren lite. Om man ger fransmännen några extra VP i handikapp så blir det ett fantastiskt spel. Ett av de krigsspel som med jämna mellanrum kommer tillbaka till spelbordet.  :up:
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

#9
Jag tyckte det var sådär. Stridssystemet var litet omständligt och gav väldigt litet pang för pengarna. Spelmotorn i sig klarade inte av att simulera tyskarnas logistiska begränsningar, utan det fick en uppsättning specialregler sköta, med resultatet att mina tyskar studsade runt i Belgien som en tiger i en bur i väntan på att deras restriktioner skulle lätta. Det är väl det jag minns av spelet.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

#10
Citat från: "Elias Nordling"Jag tyckte det var sådär. Stridssystemet var litet omständligt och gav väldigt litet pang för pengarna. Spelmotorn i sig klarade inte av att simulera tyskarnas logistiska begränsningar, utan det fick en uppsättning specialregler sköta, med resultatet att mina tyskar studsade runt i Belgien som en tiger i en bur i väntan på att deras restriktioner skulle lätta. Det är väl det jag minns av spelet.

Mmm... Håller med om att det blir för mycket specialregler. Varje ruta har i princip en regel - som dessutom inte alltid går att hitta på ett enkelt sätt. I övrigt vill jag nog inte hålla med. Tycker att stridssystemet är enkelt och snabbt (kanske för att jag spelat det så mycket).

Spelets största svaghet är som sagt balansen. Men den går ju att åtgärda.

Jag har inte hunnit prova Western Front 1914-1918 (eller vad det nu heter) som står hemma i hyllan. Kanske ställer GI i dåligt ljus.
En mycket bitter liten man.

Strv102r

#11


Setup. Bara arméerna är förtydligade.




Närbild på setup i Belgien. att notera är att spelet börjar efter att LIEGE fallit. Tysken har redan påbörjat anfallet in i Belgien.




Närbild på setup i söder. Fransmannen har redan påbörjat anfallet in i Elsass och har tagit/befiat Mulhausen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#12


Läget i Belgien efter första rundan. NAMUR har fallit och den belgiska armén har flytt in i ANTWERPEN. Tyska 2. armén har anfallit fästningen MAUBERGE, men den håller. 4. armén har gått in i Frankrike.




Min Alsace armé har efter många om och men och seganden till sist befrait en del till av Frankrike. Gav hela 3 VP! min 2. arme har framryckt mot METZ, men chefen är försiktig och inget slag blev av.




En helhetsbild.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

#13
Håller med om att reglerna är lite röriga och att det finns mycket specialregler. Men spelet känns ändå "rätt". Åtminstone så långt. Men alla dessa specialregler gör att vi redan spelat lite "fel". Får se om vi gör om, gör rätt, eller bara rycker på axlarna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

pelle

#14
Jag är förvånad att det ser så glest ut på kartan. Visserligen visste jag att det var stora hexagoner, men jag trodde de skulle fyllas upp med motsvarande stora eller många brickor. Det kanske blir tätare med enheter när fronten börjar stelna?