Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Clash of Giants I & II

Startat av Strv102r, 5 januari 2010 kl. 18:22:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter Mons 1914 tar vi dessa. Har spelat dem solitärt innan. Ska bli skoj att se hur det går feja mot feja!
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Brickorna till CoG I. Britter, fransmän, tyskar och ryssar. GMTs vanliga höga kvalitet.

En del av brickorna till CoG 2. Tyskar, fransmän britter och ryssar ser ju ut som i CoG I så jag ville visa hur Österrike-Ungerns brickor ser ut.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

CoG I: Tannenberg.

CoG I: Marne

CoG II: Galizien

CoG II. Första Ypres.

Strv102r

Tannenberg inom kort! Kartan med förtydliganden.

Andreas Lundin

Det här ser jag fram emot!  :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Elias Nordling

Tannenberg är en riktig nagelbitare!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Kårerna är markerade. Dessutom finns garnisonsförband och kavalleri men de kommer inte att förtydligas.

Strv102r

Min plan.

2. armén under Samsonov ska genomföra en dubbel omfattning och slå XX tyska kåren i ALLENSTEIN. Därefter ska armén anfall i två riktningar mot Östersjökusten och "plocka VP".

1. armén ska ta KÖNIGSBERG.

Hej hopp! Överambitiöst? Vi får se. Solitärt har jag aldrig sett tysken återupprepa historien, han får mest spö...

Strv102r

GT1. Rennenkampf är superseg i starten! Bara en movement point till hans armé! Tysken framgrupperar I kåren och sänder ut kavalleriet som skärm.

Strv102r

Efter GT2. Rennekampf fortsätter prioritera kortspel, sprit och kvinnor framför fälttåget. 1 Movementpoint igen! Och det verkar som om Samsonov har samma intressen i livet! 1 Movementpoint. Gick de månne kadettskola ihop?

Strv102r

GT3. Rennekampf ökar tempot, men det gör von Francois med tyska I kåren också. Han gör ett motanfall som tillfogar mig Rennenkampfs norra flank en steploss. Och som alla vet kommer detta att skärra honom så att han blir ännu segare i resten av spelet...

Samsonov segar på i söder med sin 2. armé.

Helheten. Här ser vi att något intressant är på gång. Historiskt var det ju det aktiva och vågade sätet som tyskarna nyttjade sin centrala position som de vann på. Här ser vi hur tysken överger denna centrala position med sina två norra kårer för att hota min första armé i norr flanken. Om jag nu bara kunde framrycka snabbt med 1. armén mot väster så kan han inte återta sin centrala position och hans enda fördel är då förverkad.

Strv102r

Rennenkampf förefaller inte se möjligheterna som öppnar sig utan verkar snarare ha supit ner sig i förtvivlan över det lilla lilla nederlaget. 1 movementpoint igen! Tysken anfaller då igen på samma plats och ger mig en steploss till. Detta ger Rennenkampf en chans till att binda fienden uppe i norr och skaffa sig total handlingsfrihet mot KÖNIGSBERG! Tysken verkar ha låst sig i taktik och glömt operationskonsten.

Läget i söder. Nichts besonders...

Strv102r

Nu verkar Rennenkampf sovit ruset av sig, eller så har stabschefen tagit befälet. Snabbt nyttjar jag I. kårens utsatta läge och skär av den. Tysken gör motanfall med stöd av I. reservkåren, men jag håller även om en division reduceras och retirerar.

I söder försöker tysken fördröja över hela bredden vilket gör honom svag överallt. Notera situationen i öster där jag binder XVII kåren med en kår frontalt och gör omfattning höger med två kårer. Tysken verkar inte ha sett denna risk utan står anfaller en division med sin kår utan resultat. Lysande! Jag hade varit jätteglad även om jag tappat en division. Han står ju kvar i isna ställningar medan jag rör mig runt honom.  Om jag får 6 movementpoints nästa runda är hans kår inringad och slagen! Får jag bara 4 tar jag minst en division!

Helheten. Ser bra ut!

Strv102r

Jag anfaller ännu inte de inringade kårerna utan väntar tills effekterna av att vara utan underhåll uppträder. Under tiden anfaller han en gång för att slå sig ut och kastar faktiskt bakåt en del av mina förband. Men inringade förblir de.

Jag vill ha 6 MP för att kunna slå XVII kåren. Med fyra kunde jag slå minst en div. Jag fick 2! J-vla Samsonov! Så sitället för att omfatta blir det ett flankanfall på hans yttersta division för att få ut någonting innan han drar ur. Han reduceras och retirerar. Rsten av kåren följer efter. Han kom undan och den reducerade div återuppbyggs. En förlorad chans...

Helheten. Ser forfarande bra ut.

Strv102r

Den tyska klart bästa kåren är I kåren. Den är nu reducerad till 50% och inringad. Jag måste ta chansen att slå den en gång för alla! Jag får ihop tre divisioner ur III och XX kårerna som får 3-1 i odds. Jag ska lå 6 för att få steploss. och får det på två divisioner! Han ska slå 1 för att undvika steploss. Och slår det på båda divisionerna! Pour le Merite till alla på tysk sida! Hos mig är det ett annat ljud i skällan. Alla divisions och kårchefer som var inblandade får order att lämna befälet till sina ställföreträdare och inställa sig i närmsta vägskäl där utvärdering äger rum. Medtag en spade per man!

Tysken kan efter det heroiska försvaret anfalla sig genom min kavalleriskärm och rädda båda kårerna.

Det som skedde i norr var ju ett taktiskt fiasko utan dess like, men den operativa helheten ser ändå bra ut. Båda de tyska överlevande kårerna är reducerade och har fortfarande förlorat sin centrala position. I söder backar tysken på bredden och tar förluster i de anfall jag ansätter där jag så önskar på de odds jag önskar.

Jag har fortfarande initiativet.