Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Clash of Giants I & II

Startat av Strv102r, 5 januari 2010 kl. 18:22:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Samsonovs 2. armé får upp lite tempo i söder medan Rennenkampfs 1. armé segar som vanligt. Tysken verkar inte vara villig att ta risker när det dyker upp chanser för motanfall, utan rör sig mest bakåt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Rennenkampf fortsätter sega vilket utsätter IV kåren för en viss risk för ett motanfall, men tysken drar sig bakåt mot befästningarna runt KÖNIGSBERG istället. Samsonov piskar på och når snart östersjökusten när fienden hela tiden backar.

Tysken har uppenbarligen gett upp och söker bara rädda sina förband. Onödigt att fullborda detta. Vi utvärderar förloppet, identifierar kritiska beslut som fattades, eller inte fattades, och börjar om.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

pelle

Ja, vad konstigt det blev. Kändes det som ett problem med spelet eller var tysken bara för passiv, eller vad hände?

Strv102r

Vi skyller det på ovana vid spelet och hur systemet funkar för att simulera ett historiskt skeende. Det är faktiskt lite skriptat för att återupprepa historien, men några dåliga tärningslag eller ett mindre misstag för tysken gör att det inte alltid hjälper.

Nåväl!

I omgång 2 är det en helt annan Rennenkampf. 6 Movementpoints första rundan! Tysken går till motanafall direkt för att uppnå effekten att sänka hans framåtanda och ger en steploss men tar två på I reservkåren själv.

Strv102r

GT2 Rennekampf anfaller I Reservkåren och en division slås. Samsonov börjar röra sig norrut på halvfart.

Strv102r

Rennekampfs 1. armé slår resterna av 1. reservkåren. Men i övrigt är tempot lågt. I tyska kåren har dragit sig bakåt till Insterburg. I söder väntar fienden in Samsonovs 2. armé.

Edit: rättat ett ortsnamn

Strv102r

I söder når ni XXIII och I kårerna kontakt med tyskens XX kår. Men då XXIII kåren bara har en division är jag lite för svag för att våga en drabbning. I norr rör sig Rennenkampf som i sirap. Skål då, gubbj-vel!

Strv102r

Tysken retirerar i söder och Rennekampf segar i norr. Noterade någon att hans I kår försvunnit på förra bilden? De är på ett tåg på väg någonstans...

Strv102r

I norr drar IV kåren från övriga de de övriga inväntar reorganiserade divisoner. I söder dyker den tyska I kåren upp på en järnvägsstation gör en ilmarsch och inringar min VI kår ihop med hand XVII kår. Dock gör min kår en heroisk insats och hållet stånd utan förluster! Hans XX kår och ett Landswehr förband inringar min XV kår som gör en sämre insats och slås helt! LansFast det kunde vara så att jag tappat två kårer på en vända. Får vara glad för detta. det kommer senare att visar sig att VI kårens motstånd, som visar sig vara ännu segare än någon kan ha väntat sig, gör en avgörande skillnad.  Men just nu ser det illa ut för Samsonovs 2. armé. En kår slagen och en som beräknas slås mycket snart.

Strv102r

2 Gt senare. Tysken misslyckas att slå VI en vända till! Men mitt undsättningsförsök med XIII kåren misslyckas också. Därefter slås VI kåren. I norr faller INSTERBURG till 1. arméns långsamma framryckning mot i stort sett bara fördröjande kavalleri.

Strv102r

Därefter anfaller tysken I och XXIII kåren (som ju bara är en div, en ½ kår). Nu gör tysken ett taktiskt misstag. Han kunde ha anfallit från sydost med I kåren istället för från nordost. Mp hade räckt, men detta såg han inte. Detta hade inneburit att kårerna inringats. Nu blir det så att bara div ur XXIII kåren får förluster och retirerar, men den hade slagits om den varit inringad. Dessutom hade I kåren inte kunnat dra ur. Ett litet förbiseende kanske men konsekvenserna kan bli att I och XXIII kårerna inte slås utan överlever i alla fall ett tag till. Och tid har tysken ont om, VI kåren kostade mer tid än han hoppats, för i norr maler Rennenkampf på, även om tysk inringad Kavbigad överlever omöjliga odds denna gång.

Strv102r

Min I kår drar sig söderut och tysken följer efter. Tysken prioriterar nu att kunna anfalla min I kår med så mycket som möjligt. Ett alternativ hade varit att med den framrycka med XX kåren för att anfalla min XXIII kår för att ett GT senare kunna anfalla och slå en inringad I kår. I norr fortsätter min extremt långsamma 1. armé framåt.

Strv102r

Tysken lyckas inringa XIII kåren men han lyckas inte slå den då den är i svår terräng. I norr segar suputen Rennenkampf på.

Strv102r

XIII kåren håller ut! I norr når Rennenkampf, detta fartfenomen, KÖNIGSBERGs försvarssystem.

Strv102r

I söder slås XIII kåren medan den andra divisionen ur XXIII kåren anländer, vilket gör att den kvarstår som en ½ kår. I norr anfaller första armén mot en Landswehrförband i befästningarna men resultat är katastrof. Steploss på alla! Utom fienden!