Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Clash of Giants I & II

Startat av Strv102r, 5 januari 2010 kl. 18:22:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

BEF slår III kåren, men har tvingats röra sig åt fel håll vilket ger fienden tid att dra sig bakåt. 5. armén fortsätter röra sig sååå lååångsaaamt! Bara IV kåren når stridskontakt med den starkt reducerade X reservkåren, som slår tillbaka IV kåren med rejäla förluster. 9. armén slår VII kåren men tyska 3. armén pryglar upp de förband som skyddat 9. arméns flank ganska bra. 3. armén har fortfarande ett mycket gott stridsvärde.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

1. och 2. tyska arméerna forstättre retirera. 6. armén återhämtar och rör sig långsamt efter. Inte heller BEF eller 5. armén får upp något tempo att prata om. Tyska 3. armén pryglar upp XI kåren i min 9. armé. Denna ska bara binda hans 3. armé och gör det bra. Frågan är om kanske inte I kåren ur 5. armén bör underställas 9. istället?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

1. och 2. tyska arméerna har nu nått bra terräng att försvara i. 6. och 5. arméerna samt BEF är lite sega så risken finns att vi inte hinner fram för att ta några VP i norr då detta var näst sista rundan. 5  armén lämnar I. kåren som flankskydd medan 9. armén får XI kåren nästan utraderad. I det stora hela ganska historiskt utfall. Först retirerar jag och när han passerar PARIS på öster sida och får en lucka mellan 1. och 2. arméerna går jag till motanfall varpå han retirerar. Hans starka 3. armé är dock en källa till oro. Han kan ta ett "minor" VP ställe, om han inte får osannolikt många movementpoints till 3. armén, men då vinner jag ändå även om jag inte tar några i norr. Inte med stor marginal, minsta möjliga, men ändå.

Strv102r

6 armén hinner fram till den mest framskjutna tyska grupperingen och tar i sig meningslös terräng. Britterna gör likaså i samverkan med 5. arméns vänstra flygel. 9 armén grupperar för att hindra tyska 3. armén att nå mer än en minor VP. Skulle krävas 8 MP för att han ska kunna kringgå mig och ta äänu en eller nå en major VP. Och det är bara 16% chans för det. Segern är min!

Men 3. tyska armén får just 8 MP och tar två minor och en major VP! Det blir bara rester kvar av XI kåren och han hotar avskära 5. armén. 9. armén kollapsar...

Tysk seger... Trots att han inte fått återhämta reducerade förband en enda gång!

Strv102r

CoG II Galizienfälttåget. Utgångsläget. Att notera är att de österrikiska kårerna har tre div i genomsnitt medan de ryska, som de tyska och franska, har två. Den tyska kåren i I. armén har två Landswehr divisioner och är inget vidare.

Strv102r

Precis som historiskt, och styrd av VP-sättningen, anfaller 1. och 4. österrikiska arméerna norrut. 3. och 2. framrycker också men bara för att ta ett fördröjningsdjup. Min 3. armé anfaller och hans XII kår får stora förluster och kastas bakåt. Hans III kår hamnar i en dålig situation.

Strv102r

Fiendens 1. och 4. arméer fortsätter sin offensiv norrut. 1. armén börjar försöka överflygla min 4. armé men jag har gott om värdelös terräng att ge upp där. Förlusterna fördelas ganska jämnt. Min 5. armé ansätter ett anfall söderut mot hans 4. armés östra flank men än hinner inte så mycket hända. Min 3. armé gör fiasko mot hans III kår. Stora förluster och det kan få konsekvenser på sikt. 8. armén tittar på det österrikisk-ungerska kavalleriet famför sig och tycker att det är bra så.

Strv102r

1. österrikiska armén pressar på norrut medan 4. verkar ha kulminerat. Min 5. armés anfall in i flanken på hans 4. armé med XVII och XXV kårerna stoppas då jag återigen slår dåligt och får stora förluster medan han slår bra och klarar sig. I österrikiska 3. armén har XII kåren återhämtat sig och min 3. armé får inte anfalla denna gång. 8. armén får inte heller anfalla med infanteriet utan står och tittar. Detta stör mig! Hans svaga punkt är 2 armén där jag är vida överlägsen men jag har bara 33% chans att få nyttja det och det har jag inte fått alls hittils i spelet. GT5 anländer stora förstärkningar till 2. armén och då stängs det tidsfönstret för mig.

Strv102r

Jag går till motanfall med XIV kåren i 4. armén för att överflygla fienden. Grenadjärkåren håller för ett fientligt anfall men får stora förluster. 5. armén lyckas öppna ett hål i 4. österrikiska arméns flank med XVII och XXV kårerna. 3. armén tränger österrikiska III kåren bakåt men åter slår jag dåligt och får stora förluster själv. 8. armén får åter inte agera med infanteriet så jag anfaller fiendens kavalleri med mitt eget. Ömsesidiga katastrofala förluster, men det kan underlätta för mitt infanteri när de ska anfalla om hans fördröjande kavalleri är borta.

Strv102r

Gt5 och nu anländer de nymobiliserade delarna av 2. österrikiska armén... Som lök på laxen aktiveras den armén före min 8. armé så han hinner dessutom föra fram förbanden i ställningar vid fronten innan jag kan göra något. Känner mig lite snuvad av slump och spelsystem. 3. armén tränger sin fiende bakåt medan 5. armén nyttjar det slagna hålet för att ta RAVA RUSKA som ger fienden en VP. Tyvärr är XVII kåren reducerad till 50% och blir utsatt men den hotar 4. österrikiska arnéns rygg och jag hoppas på att det ska provocera fram en reaktion som jag i sin tur kan nyttja. Min 4. armé ger hans X kår en rejäl käftsmäll men så mycket terräng tar jag inte.

Strv102r

Österrikaren har nått sina mål, spelmässigt alltså, och börjar retirera. det medger att han inringar och slår min XVII kår i RAVA RUSKA. Jag pressar på så hårt jag kan, inte minst mot hans 2. armé i sydost. Ett par nya kårer har dykt upp. Hos min 3. armé har jag den nya III kaukasiska kåren och hos 4. armén har jag gardeskåren.

Strv102r

Min 4. armé lyckas ringa in hans X kår men huvuddelen av hans 1. armé drar sig söderut. Dessutom misslyckas jag slå X kåren snabbt. Min 5. armés tät står utanför PRZEMYSL. Min 3. armé lyckas ringa in huvuddelen av hans III kår, men åter kan jag inte slår den snabbt. Hans 2. armåe lyckas frigöra sig från min stora, men ack så sega 8. armé.

På det hela taget ser det bra ut. Han får och kommer att få mycket stora förluster och det historiska förloppet ser ut att upprepas i stort, men tiden rinner iväg om jag ska vinna spelet och inte bara fälttåget.

Strv102r

4. armén slår den inringade X kåren men får stora förluster själv. Armén börjar försöka hinna söderut för att ta KRAKOW. 5. armén gör sitt första anfall mot fästningen PRZEMYSL men den håller. 3. och 5. arméerna lyckas inte få tag i den vikande fienden ordentligt.

Strv102r

Slutläget. Österrikaren är uppträngd i Karpaterna utom längst i väst där han håller 2 VP varav KRAKOW är en. PRZEMYSL kapitulerar. Nästan historiskt. Förlusterna ligger på 9 slagna ryska divisioner mot 18 österrikiska. Jag har fler reducerade div än han men det ligger nog ganska nära de 250 000 i förluster som ryssarna fick mot 400 000 för österrikarna "in real life". Han håller dock ett par VP norr om Karpaterna och han lyckades ta ett par VP för mig tidigt vilket medför att jag inte bara var tvungen att ta allt norr om Karpaterna utan också ett par i eller söder därom för att vinna. Således en spelseger för österrikaren även om hans offensiv blivit lika katastrofal som historiskt.

Strv102r

Kartan till 1. Ypres. De större namnen visar VP byarna/städerna medan de mindre namnen visar byar/städer vars namn man kan känna igen från VK1 historien. Norr är åt vänster.