Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Clash of Giants I & II

Startat av Strv102r, 5 januari 2010 kl. 18:22:49

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 6 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

I norr når tyskarna NIEUPORT med överlägsna styrkor men franska XVI kåren hinner fram för att hindra att fienden kringgår det översvämmade området. I söder anfaller XI kåren mot detv tyska kavalleriet som viker
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Tysken omringar OSTENDE, och inte NIEUPORT som jag felaktigt angav att han nått, och framrycker med en kår mot NIEUPORT mot fördröjande kavalleri. Vid PASCHENDAELE är dödläget ett faktum. I söder fortsätter min XI kår att ta terräng mot LILLE.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Det belgiska kavelleriet viker mot NIEUPORT där en fransk division ur XVI kåren finns grupperad. Tysken ansätter också I brittiska kåren, som håller, samtidigt som han gör ett nytt försök på höjdpartiet vid PASCHENDAELE. Båda tar förluster men jag håller. I söder når min tät fram till LILLE, men staden är nu försvarad.

Strv102r

Tysken kackar på NIEUPORTs portar medan han också trycker I brittiska kåren bakåt. I söder håller jag på att sakta jobba mig fram med XX och XXI kårerna för att omfatta LILLE söderifrån. Men där är det slut.

En knapp allierad seger. Och ett slutläge runt YPRES som i stort är identiskt med utgångsläget i "In Flanders Fields".

Sten Ekedahl

Synpunkter på spelet (minirecension)?
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Spelsystemet är snabbspelat, ganska okomplicerat och med de segervillkor som finns i de olika delspelen alltid ganska spännande. Schysst grafik. Den enda nackdelen är att det ofta är ganska skriptat. Tannenberg är ju omöjligt att vinna för tysken om man inte gör något åt ryssens möjligheter att röra sig snabbt för ingen som spelar ryss kommer ju att göra om Samsonovs och Rennenkampfs misstag. Och ingen österrikare i världen kommer att inleda en offensiv alls på de oddsen i Galizien. I Marne skulle ingen allierad retirera så långt om han inte tvingades till det. Men då vi spelar för att få ökad förståelse för historien snarare än för att vinna spelet i sig så gör det ingenting.

Jag gillar serien och skulle gärna se ett CoG III!

Sten Ekedahl

Tack för synpunkterna, Ola. Jag har CoG II och denna tråd och dina kommentarer får spelet att ligga högt upp på listan över spel som måste spelas i en nära framtid.  :up:
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Jag måste rekommendera dig att lägga in en sökning på Ebay efter CoG I. Alt att du söker efter en säljare på Board Game Geek.