Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Monopol vs. Risk

Startat av EvilSpook, 12 januari 2010 kl. 21:55:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Vilket spel är bäst?

Monopol
8 (34.8%)
Risk
10 (43.5%)
De är lika illa!
5 (21.7%)

Antal personer som röstat: 23

Omröstningen har avslutats: 22 januari 2010 kl. 21:55:54

EvilSpook

Tänkte bara kolla vad ni anser om dessa två spel?

Jag nämnde i en tidigare tråd att jag äger ett antal Riskversioner och spelar dem till och från. Efter det var jag tvungen att hålla låg profil på forumet tills alla glömt det. I Alga-tråden dök det senare upp förvånansvärt positiva omdömen om Monopol - ett spel som jag själv  bara skulle spela för att lära mina barn att betala med sedlar.

Problemet med Monopol anser jag vara följande:

1) Man har få eller inga val att göra
2) Det är otroligt slumpbaserat
3) De olika spelarna har nästan ingen interaktion med varandra
4) Den enda strategi jag känner till är att "Köpa allt", och inte göra dåliga bytesaffärer.
5) Det är stor risk att man blockerar varandra vilket gör spelet ännu tråkigare .
6) Hunden vinner alltid.
7) För att få åtminstone lite spänning bör man bryta mot regel 4.

Jämfört med det ovanstående anser jag att Risk har ett antal fördelar bl.a.

1) Man har valfrihet i deployment
2) Det har ett rikt socialt spektrum med allianser och förräderi.
3) Man har fler taktiska val.
4) Den stora mängden tärningsslag gör att slumpen har (åtminstone statistiskt) lägre påverkan.
5) Man har (om man kan sin sannolikhetslära) möjligheten att optimera sina odds.
6) Det är bättre action i början.
7) Det finns åtminstone några olika strategier.
8 ) Spelet blir väldigt olika beroende på antalet spelare.
9) Det är en karta på spelplanen.
10) Temat är krig.

Nog rantat. Förklara gärna vad jag missat!  :?

//EvilSpook

sfclinken

Jag röstar på Risk. Anledningen är enkel. Efter 728 omgånger Spindelmannenmonopol under julhelgen med barnen så bara LÄNGTAR man efter Risk...
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

B_J_S

Jag valde Risk.
Men det beror mer på överdos av Monopol när man var liten.

Valet känns lite som frågan:
Vad vill du helst ha? En förkylning eller ont i halsen?  :P
//Jonas

BigPapaBear

Risk är verkligen utomordentligt uselt, men det är bättre än Monopol.

Det är helt obegripligt hur dessa spel fortsätter att sälja år efter år... I och för sig erbjuder inte affärerna i Sverige så många andra titlar värda namnet. Jag grät dock glädjetårar när olika leksaskedjor började sälja Shogun häromåret. Kanske inte det bästa nybörjarspelet för familjen under julhelgen om man inte har någon erfaren brädspelare hemma, men ändå...
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

Jag är litet på Björns linje. De är inte dåliga spel för att de är simpla, utan för att de är dåliga spelkonstruktioner. In this day and age finns det ingen anledning att fortsätta grotta med dem.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Nick

Jag kan köpa argumenten om dåliga spelkonstruktioner.

Men valet mellan Risk och Monopol är så oerhört enkelt för mig. Risk=krigsspel (om än på en oerhört basal nivå); Monopol=spelet min fru förvandlas till en häxa av. :shock:

En röst på Risk alltså.

EvilSpook

Citat från: "Nick"Monopol=spelet min fru förvandlas till en häxa av. :shock:
:lol:

//EvilSpook

Delirium

Anser precis tvärtom att de var väldigt originella och skickliga konstruktioner som passade gemene man alldeles utmärkt, annars skulle de dött för längesedan. Jag vill nog påstå att de i ett antal decennier varit första introduktionen till pengaspel respektive krigsspel för majoriteten människor.

Däremot är de väldigt simpla, vilket naturligtvis gör att vi som spelfetichister går vidare till andra spel. Men de måste ju ha varit bra en gång för att locka in oss i hobbyn?

Personligen skulle jag säga att Risk höll längre än Monopol, som snabbt ersattes med Finans och Nya Finans.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

BigPapaBear

Citat från: "Delirium"Anser precis tvärtom att de var väldigt originella och skickliga konstruktioner som passade gemene man alldeles utmärkt, annars skulle de dött för längesedan.

Nej, det handlar om att vare sig folk i allmänhet inte vet att det finns andra spel och hellre kör i invanda hjulspår än prova något nytt. Lite som vänstertrafik... Åtminstone verkar butiksägarna köra på det eftersom de bara tar in samma gamla skräp om och om igen.

Jag brukar ha lite "introduktion till lite bättre spel"-events, både på jobbet och hemma. Folk häpnar när de ser vilka spel som finns där ute och hur mycket roligare det är med spel där:

1) Speltiden ligger mellan 30-60 minuter
2) Man får fatta egna beslut som påverkar spelet mer än vad tärningen gör det
3) Man får samarbeta till viss grad
4) systemet hjälper den som ligger sist
5. etc etc

80% av mina arbetskamrater har hängt med till Dragon's Lair och handlat speljulklappar. Samma antal har varit med och lagt stororder hos Alphaspel. Det var ett stolt ögonblick när jag fick gå med två sprängfulla blå Ikeakassar och dela ut beställda spel på avdelningen. Betvivlar att någon av dem någonsin köper ett Monopol igen. Och precis alla ställde sig frågande varför den sortens spel inte fanns i vanliga butiker.
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Ge exempel på spel som funkar på jobbet. Jag har funderat på att introducera lite spelkultur på jobbet. Är Blokus, For Sale och Pandemic något tro?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

lampros

Som TOTALUPPLEVELSE (spelplanslayout, kortdesign, prylar och pjäser plus feelingen att spela) så är Monopol för mig "spelet" helt enkelt. Ej förhandlingsbart :)

Delirium

Nja, bilden av spelutbudet i en butik stämmer inte, gå in på en hyggligt välsorterad leksaksaffär eller bokhandel (om vi antar att det är där vanligt folk köper spel) och det är inte alls "samma skit" (vare sig vi menar remakes på gamla algaspel eller spindelmannenmonopol och transformersrisk) det är ett förvånansvärt stort utbud av "modernare" spel.

Och är det inte så att spelvärlden i stort har blivit mycket större och mer varierad, och har utvecklats till andra trender? Spel som gjordes för 20 år sedan håller oftast inte, men kan man verkligen jämföra Monopol med Puerto Rico? Det senare är helt klart ett intressantare spel idag, men gör det verkligen Monopol dåligt? Tycka om det eller inte är naturligtvis en sak, men ett spel som har hållit i över 70 år är jag tveksam till om man verkligen kan förklara enbart med att folk har dålig smak. :)

Elias Nordling

CiteraGe exempel på spel som funkar på jobbet. Jag har funderat på att introducera lite spelkultur på jobbet. Är Blokus, For Sale och Pandemic något tro?

Carcassonne brukar gå hem i de flesta kretsar. Ticket to Ride är ett annat spel som brukar klicka hos folk som tycker att Monopol är lagom svårt. Jag har även haft stora framgångar med Pandemic.

I övrigt: Vad Björn sade!

Delirium

Vem av dem? ;)

Elias Nordling

Han som inte är redaktör på Spirou-förlaget  :P