Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av APs They shall not pass, Verdun 1916

Startat av Strv102r, 3 mars 2010 kl. 17:06:57

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

VII reservkåren rycker fram mot tredje linjen och 153 div. 37 och 1 div drar sig bakåt till tredje linjen och resterna av XXX kåren knyter ihop med 16 div som nu anfalls från öster av 10 tyska div. Min 2. div anländer.
Ola Palmquist. Spelar nu:  ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, därefter Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

A F

Någon som varit i Verdun IRL? Intressant?

Strv102r

Jag har varit där två gånger. Ska dit igen om några veckor. Det är gripande och djupt tragiskt. Man kan plocka nästan 100 år gamla splitter ur marken som pop corn ur en skål.

Ossuariet i Verdun, nära där byn Fleury låg.
Ola Palmquist. Spelar nu:  ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, därefter Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Tysken bryter in i tredje linjen i 153. och 37. div område. I centern närmar han sig DOUMONT. Men tiden är på väg att rinna ut. Spelet avhandlar ju bara den första dryga veckan av slaget. Jag oroar mig inte så mycket för antalet geografiska mål han tar, utan mer för förhållandet i förluster som klart varit i hans favör.

Strv102r

Den bunker som var Överste Driants ledningsplats för de två jägarbataljoner som försvarade Bois Caures under det inledande anfallet. Han stupade inte långt därifrån.

Strv102r

Slutläget den 29 februari (tydligen skottår 1916). I väst har tysken fått framgång mot 153 div och kommer snart att ta den by gömmer sig under 153. div symbol. I centern tog 25. div faktiskt byn DOUMONT, som ligger omedelbart väster om fästningen, men ett motanfall från 1. och 2. div tar tillbaka byn i sista minuten. I öst kommer han sanrt att ta ytterligare en by som hålls av 16. div. Men nära skjuter ingen hare!

Han behöver 9 VP för en marginal victory. 6-8 ger draw (historiskt resultat). Han har tagit 8 byar = 4 VP. Han har gett mig 50 steploss och har han 2-1 i förluster får han 5 VP för det medan 3-2 ger 3 VP. Vi räknar hans step loss.

28 st! Han får 7 VP = draw! Men det var nära...

Strv102r

Spelet är enkelt och snabbspelat. Helt i linje med Gazala 42, Alcase 45 och Bitter Victory. Positiva saker. Det avhandlar bara de första 9 dagarna vilket gör att man inte får den där "Verdunkänslan", men det kanske också är positivt. Hopplöshet, frustration, bitterhet och meningslöshet kanske inte är positiva saker i spel. Det enda negativa att säga är att det är en ful box, vilket kvittar när man väl öppnat den, och att kartan är ful, vilket jag kan vänja mig vid om spelet är bra. Och en sak till är bra. Det kostar 20 USD, vilket är prisvärt även om man har problem med kartan.

Strv102r

Spelet finns nu i en bokutgåva med mer artiklar och kanske bäst av allt för de som ännu inte har det; en ny snyggare karta.

Strv102r

I morgon är det 100 år sedan slaget vid Verdun. Dukat och klart för att högtidlighålla.

Strv102r

VII Reservkåren lyckas bara ta sig in i min främsta skyttegravslinje norr om byn BRABANT. NV om byn håller demoraliserade rester av ett regemente stånd mot tyskarna som slås tillbaka. Även i centern slås tyskarna tillbaka över nästan hela linjen. Han lyckas slå 1 på alla anfall utom ett enda!

Strv102r

22 februari tar VII reservkåren främre skyttegravssystemet utom vid vissa platser.

I centerb står de däremot utan någon som helst framgång.

Lars M Wistedt

Citat från: A F skrivet 14 mars 2010 kl. 10:50:24
Någon som varit i Verdun IRL? Intressant?

Jag har varit  dar flera ganger -1982, 1989, 1994, 2004 och 2012. Det finns alltid nya vinklar och platser att besoka. Sista gangen besokte vi den vastra Meuse-stranden (Hojd 304, Le Mort Homme) samt fortsatte till nagot som ser ut som varldens storsta korvbrod, fast gjort av sten och jord... Vacqois-hojden. En veritable sockertoppshojd - givetvis en taktiskt utomordentligt viktig plats da man dar har utsikt vida omkring - gradde for en eldobservator!

Vadda korvbrod, kanske ni undrar? Jo, frontlinjen gick sjalvfallet ratt over toppen pa den avlanga asen och sedan, da man inte kunde jaga bort motparten, sa borjade tunnelgravandet och minsprangningarna. Vastfrontens storsta minkrater lar vara just har och da man gjort flera sprangningar under kriget sa har kullen delat pa sig ungefar som ett uppskuret korvbrod...
Mycket val vart ett besok!

Har man inte heller besokt Hartmansweilerkopf i Vogeserna, sa kan det starkt rekommenderas. Manga skyttegravar ar insprangda direct i berget, sa de ar batter bevarade an i Flandern, dar det mest var lera och kalksten. Pa den har platsen sa kan man idag verkligen se hur skyttegravarna ibland var bara nagra meter fran varandra och hur otroligt pafrestande det maste ha varit att aldrig kunna slappna av sa nara motstandaren.

Strv102r

I väster viker jag till andra skytegravslinjen men tyskarna tar sig in i den intill MEUSE. Ett par förband blir avskurna i centern.

Bara ute till höger håller jag mig kvar i främre linjen.

Strv102r

Tätdivisionen på min tillkommande kår hinner precis fram till tredje skyttegravslinjen vid VACHERAUVILLE innan VII reservkårens täter kommer fram. Strax nedanför kartkanten finns den andra divisionen som ska ta ställning till höger om den första.

I centern har jag helt lämnat första linjen men till höger står 14 div ännu kvar och håller fast. Tysken har genomgående fått dålig utdelning på sitt artilleri.

Strv102r

Jag viker mot tredje skyttegravslinjen. I väster gör tysken halt men i centern och i öster fortsätter framryckningen. 16 franska div (de med blå infanterisymboler) ska upp i centern som är svag.