Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Phantom Leader (Dan Verssen Games)

Startat av Elias Nordling, 1 juni 2010 kl. 14:34:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Citeraintressant Smile , men varför flyttade inte Mig 21an ut från målet så att det inte kunde beskjutas och ändå skjuta själv?

Det finns inga regler för det, och tur är väl det för då skulle jag aldrig fått chansen att skjuta på den. Man kan ju tänka sig att det skulle vara svårt att utföra en sådan manöver utan att vända rumpan mot fienden vilket förmodligen inte hade varit önskvärt i detta läge.

CiteraVad gäller flygplanens förmåga till luftstrid så misstänker jag att spelet fokuserar på robotavstånd, inte dogfighting, det var i alla fall så jänkarna såg flygstrid på den tiden. Även Corsairen hade ett par värmesökande robotar med sig även i bombanfall.

Problemet är kanske att man kan lasta en Corsair med BARA robotar om man vill. Det finns inga detaljerade regler för load points, och tur är väl det för pålastningen av flygplanen känns som den tyngsta biten av spelet som det är. Mer detaljer här skulle troligtvis göra spelet sämre.

CiteraHar spelet lagt in några begränsningar i hur amerikanen kan använda sina radarsökande luftmålsrobotar?

Jämfört med owntown är spelet väldigt generöst på den punkten, men som synes finns det slumphändelser för "rules of engagement".

CiteraHur tycker du spelsystemet fungererar som solitärsystem, reagerar du såsom i B-17 eller känns det som om du har viss kontroll över händelseförloppet

Det finns betydligt mer intressanta och relevanta beslut att fatta i spelet. Förmodligen litet fler än vad som egentligen är korrekt för en skvadronsbefälhavare, man får ju till exempel delvis välja mål själv. Alla regler är väldigt slimmade, och man kan lugnt påstå att mängden spelarbeslut är mycket högt i förhållande till mängden administration.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Man bombar bara inte Hanoi på låg höjd, så jag får ta till alla trick i min arsenal. Önskar att jag hade fler flygdugliga plan som kunde ta smarta bomber, Gringo måste tyvärr upp igen, fast han är trött.

Elias Nordling

Jag bränner 9 SO-poäng, en tredjedel av den ursprungliga tilldelningen, 14 kvar.

Det blir ett svettigt uppdrag. Approach event blir +1 stress på alla piloter, detta ska läggas till de 3 stress som uppdraget ger per automatik.

Over Target event blir mer gynnsamma -1 för alla fienders skott, men det kryllar av MIG! Tre MIG-21or, en MIG-19, en MIG-17.

Flygplanen med uppdrag att nedhålla luftvärnet sköter sig excellent, bara en SAM får iväg sin robot. Jaktförsvaret har det kämpigare. Det fanns inga fler snabba piloter att tillgå, så fiendepiloterna får första skottet. Dessutom missar jaktpiloterna flera av sina skott. Måltavlorna klarar sig dock med undanmanövrer och nära missar, men mycket stress ansamlas.

Bombarna gör sitt jobb, slår bra och lyckas precis få till 17 poäng, tillräckligt för en overkill som flyttar den politiska skalan två åt vänster. Lyckat uppdrag, 5 VP!

Men det är en trött skvadron som kommer hem! En pilot har 9 stress, två har 7, övriga har 4 (en har coolness 1 så det trillar ner till 3). Jag har nu bara tre piloter med stress noll, och ett par till med såpass låg stressnivå att de till nöds kan flyga nästa rond. Det blir till att välja ett mindre ambitiöst uppdrag nästa vända!

Inte minst därför att slumphändelsen på hemvägen blev att jag inte får förstöra luftvärn på mitt nästa uppdrag! Bara undertrycka det.

Nick

Jag följer med intresse din rapportering!

Om jag förstått det rätt skulle det ändå vara dags för mindre kontroversiella mål i det här läget (Politics 4 för bangården är väl högt?)?

Elias Nordling

CiteraOm jag förstått det rätt skulle det ändå vara dags för mindre kontroversiella mål i det här läget (Politics 4 för bangården är väl högt?)?

I princip ja, men eftersom jag fick en overkill tickade Politics ner med två, och sedan ytterligare ett som det gör i slutet av varje drag, så jag kan välja allt utom nivå 5-mål.

Elias Nordling

Jag drar de två övre korten för nästa mål. Det övre vänstra hade varit perfekt, men jag får ju inte anfalla sites!

Jag betalar en SO för att dra två kort till. Hmm. Bara för att se vad som finns kollar ja igenom leken med mål och inser att i stort sett alla lätta mål går ut på att slå ut sites. Nåväl, det får bli det nedre till höger, bättre än så blir det inte. Att anfallet måste ske på låg höjd passar mig, jag behöver ju ändå snåla med Special Options på fancy bombs.

Ett plus är att uppdraget är i Route Pack 2, så bara en stress för dem som deltar och inget minus på lasten.

Elias Nordling

Jag har tre utvilade piloter. Batdog och Showtime får räknas som pigga. Sedan har jag verkligen inte mer att komma med.

Eftersom jag får bära full last, och inte får slå ut markförsvar, tror jag tt jag ska unna mig ECM-poddar. De ger en 50 % saving throw mot attacker. Kostar inga SO, tar en lastpoäng. Men det finns bara fyra att tillgå.

Elias Nordling

På väg mot målet drar jag Rules of engagement igen! Inga attacker mot flyg på långt håll.

Men jag har otrolig tur när jag drar flyget!

Alla utom en blir No Bandit! Och min intel-nivå gör att jag får blocka bort en center bandit. Inget fiendeflyg!

Elias Nordling

I gengäld blir det en extra site på over the target-eventet. Men det blir en infanteri, inte så farligt.

Nisse

Kul och spännande läsning! Jätteintressant att följa. Jag har själv spelat Hornet leader för många år sedan och gillade verkligen spelet.

Elias Nordling

ECM-poddarna gör stor nytta och jag har betydligt mer än nog med bomber för att slå ut målet, men uppdraget sker inte utan incidenter. Buick blir träffad och måste återvända med sitt skadade plan. I övrigt får piloterna bara en extra stress för själva uppdraget. Crusty som är en cool kille skakar av sig den och är därmed nu den enda piloten i skvadronen som har noll stress. Barbarian och Easy Money har en stress, ytterligare tre piloter har två stress, Showtime kan flyga med tre stress, men resten måste nog vila mer. Jag får sikta på ett litet uppdrag till.

Elias Nordling

Inför nästa uppdrag får jag dra tre kort pga förbättrad recon-nivå. Jag drar tre rätt små uppdrag och väljer det som ger mest poäng. Tre plan ska hjälpa till med en search & rescue och slå ut åtta infanterienheter.

Slumphändelsen på väg in blir en extra stress, plus två stress för själva uppdraget, plus ett par nära missar. Trötta piloter kommer hem efter lyckat uppdrag. Slumphändelsen på väg hem blir rules of engagement för nästa uppdrag. Jag tar igen att det inte är så vanligt, har haft det tre av fem gånger nu!

Här är en stämningsbild:

Jag har nu fyra plan med noll stress och en med en stress. Litet bättre alltså, men fortfarande många trötta piloter!

Elias Nordling

Nästa uppdrag får jag välja mellan ett lågvärt mål med fyra flygplan och två högvärda med sex plan. Jag konstaterar att jag har totalt sex piloter som jag bedömer som flygdugliga, fegar ur och väljer det lilla målet. Snart får jag nog sänka standarden för vad som kan anses vara en flygduglig pilot.

Det är bara två banditer i målet, chansen är stor att någon blir no bandit, och jag får ta bort en bandit tack vare min recon-nivå, så jag tar lättsinnigt på det där med fiendeflyg och har bara med mig två sidewinders. Bara för det blir jag påhoppad av fientligt flyg på vägen in! Jag använder de två robotarna för att jaga bort två attacker, och den tredje missar.

Som tur är har jag rätt i att det bara blir en bandit som jag kan plocka bort.

Easy Money gör sitt jobb bra, och bara en luftvärnspjäs får in ett skott som missar. Däremot är det ytterst nära ögat att jag bommar målet! Barbarian som är grön missar med alla bomber utom en, och det är bara tack vare att batdog slår en nia för sista bomben som jag med nöd och näppe kommer upp i de fem poäng som behövs för att slå ut målet.

På grund att jag jade många gröna piloter som behöver litet XP för att gå upp en nivå får jag inte mindre än tre piloter som går upp och blir bättre. Det är ju bra!

Jag har efter detta uppdrag två piloter med noll stress och tre med en stress, men jag har bara en pilot med fem stress och ingen med högre än så. Så få högstressade piloter har jag inte haft sedan efter första uppdraget.

Elias Nordling

Jag känner mig redo för ett litet större mål, men de tre jag tar är alla  den bortersta sektorn vilket ger tre stress, så jag använder en option till att dra två kort till, och väljer en mindre flottbas.

Jag får upp sex hyfsat pigga piloter och lastar med wunderwaffen. De gör sin grej och jag slår ut bålet på distans på första ronden, fienden får bara ett skott, som neutraliseras utan extra stress. Men däremot ger antikrigsdemonstrationer på hemmafronten alla piloter en extra stress.

Flera piloter "levlar", och en Spooky växlar in en SO mot en VP. Jag har nu 20 poäng efter uppdrag 6 av 11. Jag behöver 34 för högsta poängen, great, och har redan tillräckligt för adequate. Men jag har bara 7 special options kvar av de 27 jag började med, så det är inte säkert att poängen kommer till mig lika lätt andra halvan av kampanjen.

Jag har två piloter med noll stress, tre med en stress och en med två stress.

Elias Nordling

Glad i hågen ger jag mig på ännu ett större mål, denna gång en flygbas.

Mina piloter är visserligen litet trötta, men jag tycker ändå att jag kan få ihop ett gäng på 7 flygdugliga piloter. Så här ser det ut:

Det är en flygbas, som sagt, så jag kan räkna med en del flyg, men man drar ju en hel del No Bandit. Och markförsvaret kan inte ignoreras. 12 träffar behövs också, så man får inte underdimensionera själva bombstyrkan. Det blir tre piloter på bombning, två på eskort och två på att hålla markförsvaret nere.

Redan på invägen börjar det gå snett. Vi blir påhoppade av MIG21or som visserligen missar målet, men jag förbrukar värdefulla sidewinder-robotar som jag kunde ha behövt över målet.

Väl över målet visar sig det fientliga flyget vara betydligt starkare än jag räknat med. Å andra sidan gör slumphändelsen Sierra Hotel att markförsvaret är nästan utslaget från start.

Jaktförsvaret består av en snabb och en långsam pilot, men den snabba är tyvärr inte särskilt träffsäker, och eskorten misslyckas bittert med att hålla fientligt jaktflyg stången. Mina plan får löpa ett veritabelt gatlopp in mot målet. Crusty blir nedskjuten! En av bombpiloterna är rejält skakig när han ska släppa sina bomber, och träffar dåligt. De andra gör bara litet bättre ifrån sig, och slutresultatet blir tio träffar, två för litet för att slå ut målet.

Hemresan är i alla fall förhållandevis lugn, men Search and Rescue efter den nedskjutna piloten misslyckas. Om han inte dyker upp igen med en slumphändelse är han permanent ute ur partiet. När de övriga piloterna landar är det bara en som med tre stress är någorlunda flygdugliga. De andra är i dåligt skick, en del så sönderstressade att de förmodligen inte kan flyga under resten av kampanjen.

Jag trodde jag var på väg mot högsta poängen, great, i kampanjen. Nu får jag nog sänka ambitionsnivån till resultatet Good.