Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Sammanfattning av VK1 spelserien.

Startat av Strv102r, 3 januari 2011 kl. 13:33:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Då ska vi se. Tänkte dela in spelen i hur jag uppfattade dem.

Borde vara obligatoriska att spela

Marne 1918, Friedensturm

Bra ur både historisk och spelsynpunkt.

Operation Michael
Grand Illusion
Clash of Giants I & II

Intressanta ur historiskt perspektiv, men ojämna spelmässigt.

Over the Top
Rock of the Marne
Vimy Ridge
Mountains Aflame
A fatal attraction, Gallipoli
The old contemptables, Mons 1914

För hard core spelaren med VK1 fetish

To the green fields beyond
The Big Push, Somme 1916
A generation lost, Verdun 1916
In Flanders fields

Bagateller

Under the north star
They shall not pass, Verdun 1916 (kan passa in under bra ur både historisk och spelsynpunkt också, men hamnar här pga jämförelsen med det större Verdunspelet.)

Då kan diskussionen börja?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Jag tyckte inte så mycket om The Grand Illusion. Spelsystemet klarade inte av att simulera tyskarnas begränsningar utan fick göra det med idiotregler istället, vilket gjorde att det kändes som mina tyska armeer studsade runt i en box i Belgien i väntan på att bli utsläppta. Stridssystemet var också mycket jobb för lite avkastning. och så illa skrivna regler.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

zilver

Ah, den fasansfulla listningen. Jag rekommenderar nog mer på en blandning av historia och spelbarhet. Jag skickar in även stratospelen, men håller båtar, flyg och rent taktiska övningar utanför (Landships, Trenchfoot).

Borde vara obligatoriska:
All Quiet on the Western Front (Tveksam historia, men kul)
Paths of Glory (Ungefär samma som ovan)

Bra:
Clash of Giants II (Spelat Galicia lite missnöjd ändå)
Lodz: Blitzkrieg in the East (Intressant)

Sådär:
Clash of Empires: 1914 (Ok, men knappt)
Great War in Europe (Hela klabbet på divisionsnivå!, men sådär system)
Guns of August (enbart av nostalgiska skäl, egentligen rätt trist)
Kaiser's Battle (Lite kul tänkt, men också lite konstigt)
First World War (Kul tänkt, men inte mycket innehåll)
World War I (Kul tänkt, men....)
The Great War in the East: Tannenberg (SPI är alltid SPI, men är snyggare än bra)

Avstår:
Sideshow: The Campaign for German East Africa 1914-1918 (Inte min grej)
Home Before the Leaves Fall (Svårbedömt. Gigantiskt, men lite skakig historia)
1918: Storm in the West (Inte så spänstigt)
Over the Top: Mons and Marne (Sådär system, usel historia i Marne)

Återvinningsmaterial:
Inget riktigt skräp (många skulle nog pillra in Guns här...).

Friedensturm verkar vara utsålt och bra. Ful karta dock.

Grand Illusion, Fatal Attraction och To the Green Fields Beyond har jag, men har inte spelat. Verkar intressanta. Liksom Pursuit of Glory.

Jag köpte också det där gigantiska östfrontsspelet från GMT (1914: Twilight in the East), men det verkar häftigt överproducerat på fler än ett sätt.

Helsefyr, upptäckte just att Friedensturm fanns inne lite kort på GMT. Där åkte en beställning till.

Scipio

Borde vara obligatoriska att spela
Paths of Glory (Det bästa som CDG kan ge och berättar en bra berättelse)
La Grande Guerre (Om man har stora testiklar och är lätt autistisk tror jag visst det var)

Bra ur både historisk och spelsynpunkt.
Blue Max (+Filmen rockar!)

Intressanta ur historiskt perspektiv, men ojämna spelmässigt.
Over the Top
Rock of the Marne

Bagateller
Grand Illusion (vill verkligen tycka om det och gillar försöket men..)
The First World War
Drive on Paris

Vill-spela-högen
Storm of Steel
1914: Twilight in the East
Pursuit of Glory
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

En sleeper som är klart spännande är Death in the Trenches. Fult som stryk men riktigt kul, med hygglig historia. Överbetonar sidoarenornas moral-effekt med flit, vilket ger bra med action även när det står still på annat håll.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Jag har Paths of Glory men det hamnade inte i spelserie VK1. Motspelaren och jag spelade Age of Napoleon för några år sedan och det där med CDG var inget han fastnande för. Lite reaktionär kanske. Men Marne 1918 som han uppskattade mycket har ju lite av det i sig med chitsen... Kanske man kan dra lite CDG framöver?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

zilver

Jag känner igen det där. Jag har försökt att föra in lite CDG och areaspel till gamla gardestyper. En hävdade att både CDG och allt utan hexagoner är tramsiga nymodigheter. Däremot gillade han Here I Stand och Age of Napoleon skarpt. När jag lite fint påpekade att bägge är CDG och att Here I Stands point-to-point är rätt likt area blev det ett muttrande till svar. Svårt att lära gamla hundar...