Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av DGs Over the Top!

Startat av Strv102r, 3 maj 2010 kl. 10:28:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Setup i Race to Damaskus. Nedan en närbild på terrängen och grupperingarna mellan JERUSALEM och TULKERAM.

Turken har tre kårer och en tysk elitenhet. Jag har fyra kårer där XXI och XX är starkast.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Min operationsplan.

XXI kåren ska bryta genom IV turkiska kårens flyglar och fortsätta norrut medan delar omfattar och slår centern på IV kåren. Chaytors Force, som bara har en infdiv och en kavdiv, ska binda VII turkiska kåren i bergen medan XX kåren anfaller över JORDAN och därefter anfall norrut medan Desert Mounted Corps tre kavdiv fortsätter mot AMMAN. Bilden nedan visar fortsättningen på planen i stort.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

XXI kårens inledande anfall går enligt plan och vi börjar ta terräng längs flankerna på IV turkiska kåren. XX kårens anfall går helt åt helsike. Över JORDAN-floden mot väl nedgrävda turkar. Artilleriet sköt jättebra, men det gjorde det turkiska också...

Andra dygnet forstätter jag enligt plan, men turken ser faran och drar ur IV kåren till en ny ställning. XX kåren misslyckas igen... Lawrence of Arabia med sina kameljockeys har ju dykt upp och lyckas binda ett av de turkiska elitförbanden som flankskydd längs järnvägen. Får jag väl vara nöjd med...

Strv102r

Tredje dygnet. IV kårens nya ställning håller inte. XX kåren avbryter sina fruktlösa anfall österut och anfaller norrut istället tillsammans med DMC mot gränsen mellan de två turkiska kårerna med samma numrering (ser jag nu...) Kommer ingenstans!

Fjärde dygnet. I väster börjar turken dra ur rejält. Bara svaga förband för fördröjning lämnas. Även i kullarna i centern drar han ur. I öster drar staben och artilleriet ur tillsammans med en del infanteri. Huvuddelen av de stridande lämnas och de lyckas åter slå tillbaka mina anfall.

Strv102r

Ett dygn senare. Turkarnas kårer har nu rätt beteckningar. Hans taktik att offra minde förband för att köpa tid för udragning verkar lönsa sig. Men hans hårda försvar i sydost håller än även om han ger upp i nordlig riktning!

Ett dygn till har gått. Han fördröjning går väl som han vill även om den kostar mycket trupp. Nu har han släppt även i sydost. Frivilligt.

Strv102r

Han följer konsekvent sin plan att fördröja mig och offra småenheter och när jag sneglar på tidslinjalen ser jag att den nog är ganska listig. Hans VII och VIII kårer är nu i praktiken en liten kår som vi kan benämna VII kåren. I sydost gör han samma sak på en liten skala. Äntligen lyckas jag åstadkomma något med Lawrences araber som skär av urdragningsvägen för den turkiska IV kårens eftertrupp.

Strv102r

Ett dygn senare så sysn det tydligt att han tänker ta upp en slutstrid runt själva DAMASKUS och hoppas att jag inte hinner ta staden i tid så att jag bara får en marginal victory för mängden slagna förband snarare än en decisive. Ungefär som han lyckades med i St Mihiel. Den observante ser att IV kårens stab finns kvar mellan XX kåren och Arablegionen, men huvuddelen av kåren kom undan.

Enligt tidigare, men ett dygn senare.

Strv102r

Det börjar närma sig "show-down" runt DAMASKUS. Men det är bara tre GT kvar...

Medan norra flygeln av XXI kåren slås tillbaka så tar södra flygeln terräng. Turken använder sitt samlade artilleri för att dela ut rallarsvingar vilket skulle kunna leda till stora förluster och ev en turkisk marginalseger vilket skulle förta min marginala seger. Jag sätter in mitt flyg för att nedhålla hans artilleri. Men efter GT11 inser man snabbt att jag inte kan ta DAMASKUS på två GT och vi lägger ner där. Åter en bra utförd fördröjningstrid av fienden även om det blev en marginal till mig för hans förluster.

zilver

Om ni nu har kört WW I i botten (ni har onekligen gjort ett bra försök i alla fall) skulle du inte kunna lägga upp en tråd där du sammanfattar erfarenheterna så här i efterhand. Själv tyckte jag att "Over the Top" var sisådär. Jag spelade i och för sig Marne och Mons. Marne var sjukt ohistoriskt. Jag misstänker att det går lite fort ibland när Miranda et al knåpar ihop spel. Vore konstigt annars med tanke på hur många spel Miranda ligger bakom.

Strv102r

Brusilov var bra. Riga funkar nog bara solitärt. Om ryssen inte har något emot att manglas kan man man ju gilla det face to face oxå. Pinan är ju kort i alla fall.... St Mihiel och Race to Damaskus funkar, men är för den ena en kapplöpning med undergången. Man kan vinna spelet, men knappast fälttåget så att säga. Sedan hjälpte det ju turken att jag hade kavalleriet på helt fel plats för att förfölja den vikande fienden i väster. Där borde jag haft DMC, inte i öster.