Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPI/TSR Cobra

Startat av Strv102r, 15 januari 2011 kl. 15:56:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Nästa spel blir detta. Jag har TSR utgåvan. Till skillnad från orginalet kan man inte bara spela utbrytningen i Normandie utan det finns också en invasionsexpanseion som tillåter att spela hela förlloppet från 6 juni. Denna expansion är ganska sågad så jag tänkte att vi nöjer oss med orginalscenariot på utbrytningen som fortsättning på Normandy 44 så att säga. Är det någon som provat att spela med expansionen?
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

zilver

Den har ju kommit i en tredje upplaga, publicerad i S & T. Där fixades enligt utsago det som var problemet. Inte bättre än att det blev en fet kontrovers om regeltolkningarna i vilket fall. Det var något märkligt med flodreglerna vad jag kom ihåg.

Jag tror jag spelade med expansionen någon gång men mest med originalet. Jag tyckte nog att det var ett lite gammalmodigt system redan då, lite trögt på något sätt. Men det var ett bra tag sedan.

Strv102r

Citat från: "zilver"Den har ju kommit i en tredje upplaga, publicerad i S & T. Där fixades enligt utsago det som var problemet. Inte bättre än att det blev en fet kontrovers om regeltolkningarna i vilket fall. Det var något märkligt med flodreglerna vad jag kom ihåg.

Jag tror jag spelade med expansionen någon gång men mest med originalet. Jag tyckte nog att det var ett lite gammalmodigt system redan då, lite trögt på något sätt. Men det var ett bra tag sedan.

Jag har den tredje upplagan också. Tänkte spela den för jämförelsens skulle efter det här. Blev ju ett "intressant" meningsutbyte mellan några individer om just denne tredje version på CSW forumet...
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Elias Nordling

Jag tyckte det kändes mer som man spelade systemet än situationen.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: "Elias Nordling"Jag tyckte det kändes mer som man spelade systemet än situationen.

Avseende vilken version?

zilver

Med TSR versionen kommer en karta till som fördubblar spelplanen, men där minst tre fjärdedelar av kartan består av helt onödiga organisationstablåer. Illa.

I likhet med andra spel om Normandie ges 1SS det högsta värdet av alla divisioner, trots att den med största sannolikhet var svagare än både 12 SS och Lehr (divisionen hade en stridsstyrka på 1200 man så sent som i april 1944 och skälet till att den inte dök upp förrän en månad in på kampanjen var att över hälften av tillgänglig personal hade anlänt inom den senaste månaden samt att enheterna inte var samtränade alls, se Reynolds Steel Inferno). Detta i kombination med att det finns svarta enheter kan ju bara tolkas på ett sätt  :)

jonjac

Citat från: "Strv102r"Jag har den tredje upplagan också. Tänkte spela den för jämförelsens skulle efter det här. Blev ju ett "intressant" meningsutbyte mellan några individer om just denne tredje version på CSW forumet...
Är det denna ni menar? Vore kul att se för jag har den också liggande på hyllan.

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... y-campaign

Elias Nordling

Jag spelade tredje versionen, men i det avseendet verka rde rätt lika. Systemet lyyckas liksom inte dölja att det bara handlar om zoclinjer och step losses per turn.

Snowfox

>Systemet lyyckas liksom inte dölja att det bara handlar om zoclinjer och step losses per turn.

Så som du skriver det tycker jag det verkar avspegla Normandieoperationen föredömligt. Är inte det en ganska gott omdöme när det gäller en kampanj som kännetecknades just av utnötningsstrider och långsam takt i avancemanget och en genombrytning som kommer till stånd först när motståndaren tagit så stora förluster att de inte längre kan hålla fronten?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Jo, det kan vara så enkelt att jag inte tycker att Normandie-kampanjen är särskilt stimulerande. Annars gäller ju generellt att det vi är ute efter i spelen är manövrer och intressanta taktiska beslut, medan nötandet med step losses är det som uppstår när man misslyckas med manövrerandet.

Strv102r

Brickorna i den version jag har. Glansiga... Hade väl föredragit SPIs klassiska matta. Och vit text på ljusgrön är väl sådär?

zilver

Instämmer till fullo. Kartan är lite gapig och enheterna likaså. Dessutom gillar jag inte att enheterna är fästa mitt på sidan, snarare än i hörnen. Det blir knepigt att fila bort snyggt, istället för att bara klippa hörnen. Skulle hellre se britterna i en annan färg (typ brunt). TSR.spelen var generellt lite sisådär på den grafiska sidan. För att inte tala om omslagen på spelen. Cobras TSR-omslag är rena seriemagasinet. Inte PK...

Strv102r

Kartan. Klassisk SPI. Påminner mig om kartan till Descent on Crete.

Andreas Lundin

Vad är det gula på kartan?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

jonjac

Citat från: "Andreas Lundin"Vad är det gula på kartan?
Bocage. Borde du kunnat gissa.  :wink: