Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Where there is discord

Startat av Nisse, 16 februari 2011 kl. 08:07:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nisse

Igår dök paketet upp på posten! Jag köpte det begagnat från en kille i tyskland. Spelet var i så gott som nyskick, inte ett skrapmärke eller annan skada någonstans.

spelet i sig var väldigt imponerande (vilket många redan sagt) till storlek och kvalitet. Allt är bara stort. Personligen hade jag dock föredragit om allt var lite mindre, rent fysiskt. Jag har inget behov av 25*25mm stora brickor eller en gigantisk karta. Brickorna hade lugnt kunnt vara hälften så stora och all info hade fått plats. Spelet hade då blivit lite mer lätthanterligt. Men det är petitessgnäll från min sida.

Reglerna var lättlästa och tydliga. Jag läste igenom dom igårkväll och dom kändes inte alls svårförståeliga eller krångliga. Stort plus för det.

Imorgon eftermiddag, under påtvingad ledighet, tänkte jag prova ett första parti.

Jag ser verkligen fram emot det!

jonjac

Jo, brickorna och kartan är som du säger gigantisk -- vilket verkar vara helt i onödan. Men det borde du ha vetat på förhand om du läst lite recensioner... eller?

Jag tycker det var en del bläddrande i manualen, och den är inte så uppstyltat som regler brukar vara utan mer löpande text vilket jag fann lite störande. Men i överlag så tycker jag det var ett trevligt spel.

Vore kul med en action report på ditt parti!
(med bilder!)

Nisse

Jodå, jag visste att bräde och brickor var stora. Jag har läst massor av recensioner på spelet. Jag bara önskade att allt var en smula mindre av utrymmesskäl. Jag ser liksom ingen meningsfull orsak till att ha allt så stort. Det är inget jag egentligen klagar på för det spelar inte så stor roll men det hade varit mer smidigt med allt i "halvskala".

Elias Nordling

Därför passade jag på spelet. Jag har ingen glädje av ett solitärspel som jag måste ta till klubblokalen för att kunna ställa upp.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

silversixx

Citat från: "Nisse"Jodå, jag visste att bräde och brickor var stora. Jag har läst massor av recensioner på spelet. Jag bara önskade att allt var en smula mindre av utrymmesskäl. Jag ser liksom ingen meningsfull orsak till att ha allt så stort. Det är inget jag egentligen klagar på för det spelar inte så stor roll men det hade varit mer smidigt med allt i "halvskala".
Det finns bara en god anledning och det är den bästa.
Det är snyggt! :)

Elias Nordling

det kommer att gå för dig som det gick för jättehjorten. De tyckte att det var skitsnyggt med kronor. Ju större desto bättre. Enorma! De dog ut.  :P
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Jag håller helt med Silversix, sexiga krigsspel är the shit. Where there is discord verkar ursexigt, men temat och faktumet att det är ett solospel får mig att passa istället. Smaken är som baken. Vissa dissar nåt för storlek - andra för något annat. :)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Micke G

Storleken har betydelse 8)
Dessutom är det snyggt och väldigt underhållande. En favorit helt enkelt.

Snowfox

>Jodå, jag visste att bräde och brickor var stora. Jag har läst massor av recensioner på spelet. Jag bara önskade att allt var en smula mindre av utrymmesskäl. Jag ser liksom ingen meningsfull orsak till att ha allt så stort. Det är inget jag egentligen klagar på för det spelar inte så stor roll men det hade varit mer smidigt med allt i "halvskala".

En ytterligare fördel är att det genom sin storlek är pensionärssäkrat, när din syn börjar fallera, fast du måste hålla ryggen i topptrim så du orkar stå böjd över kartan.  :lol:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Nisse

Jag började provspela lite igår. Det flöt rätt bra bra även om det var en del slående i regelboken. Spelet är väldigt roligt ganska mycket beslutsfattande, kanske lite för mycket tärningsrullande men det är min åsikt.

Vad som däremot retar mig lite är förutom storleken (visst det är coolt med stort men det är svårt att ha uppställt om man inte spelar klart på ensession)Alla olika brickor som markerar olika saker. Ex väderbrickorna.

Man slår för vilket väder det är (12 olika nivåer har jag för mig) och sen letar man rätt på rätt väderbricka (av 12) och sedan ser man om det medför något angående radareffekt eller svårare att landa med harriers. Det blir ett jäkla massa letande efter brickor istället för att ha en bricka och flytta längs en tabell. Det är surt när spelet är stort och man behöver ett extra bord bredvid sig för att hålla rätt på alla brickor som flyttas fram och tillbaka från "brickhögen" till brädet.

Hittills är mitt betyg tvådelat, roligt spel högt betyg, men förstort rent fysiskt och med för många onödiga brickor. Borde streamlineat vissa tabeller och brickor.

jonjac

Rita en väderskala på ett papper och använd bara en bricka...  :wink:

Nisse

CiteraRita en väderskala på ett papper och använd bara en bricka...

Redan gjort! :D Gjordes efter första draget när jag letat in några minuter efter "sunny Weather" brickan. Bara för att hitta den på golvet...

Men bortsett från denna petitess så är spelet roligt och skoj.

Micke G

...eller lägg ut alla väderbrickor i rad utefter vänsterkanten på spelplanen. Går snabbt att hitta dem.

Andreas Johnson

Jag har inte haft några problem med att hitta brickor. Man kan ju sortera dom i samband med set-upen..... Första gången man spelar är det kanske lite rörigt.
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Nisse

Första partiet avklarat och det slutade i nesligt nederlag!

Det hade gått rätt bra ganska länge, jag hade tappat några fartyg och två harriers men inget farligt. Första landstigningsdagen gick bra med två enheter iland. Sen började motgångarna. Det var 8 landstigningszoner kvar och jag skulle få iland två enheter. Argentinarna slumpas fram med hjälp av en T10 vilka zoner de besätter. Det blev zon 2 och 8. Precis de två zoner jag skulle landstiga på. Så det blev två "opposed landings". Maximal otur. En landstigning lyckade och en misslyckades.

Turnen efter så lyckades Argentingarnas hangarfartyg grupp undgå två av mina ubåtar, där hade jag iofs bara 25% chans att stoppa hangarfartyget. Sen hade jag några spärrfartyg långt ut. Här hade jag 66% chans att hitta och stoppa angreppet vilket misslyckades. Sen drog Argentinarna iväg en airstrike med 4 skyhawks. Trots 70% chans att låsa radarn på dem så misslyckades jag med det 4 ggr i rad, så jag fick inte ens skjuta luftvärn, inte bra.

Sen bombade dom mina fartyg. Planen måste slå en 1 på en T8 (x 4 flygplan) för att få in en träff så oddsen sade att de skulle få in någon träff, det blev 3...

Sen slumpade jag fram vilka fartyg som träffats. Jag hade 10 fartyg i zonen varav två hangarfartyg. Båda hangarfartygen och ett supportfartyg sänktes...

Det var mer än tillräckligt för att hemmaopinionen skulle surna till och ge upp.

Det kändes rätt surt faktiskt. Även fast det är en dålig ursäkt så kändes det som att tärningarna gick emot mig (vilket dom alltid gör när jag inte vinner  :wink:  )

Spelet var klart roligt och motsvarade helt mina förväntningar. Det gick lite bättre efter några rundor med alla små extrabrickor som skall flyttas fram och tillbaka hela tiden. Jag struntade i några av dem och höll infon i huvudet istället vilket gick lika bra.

Spelet får högt betyg av mig och kan nog spelas ett antal gånger innan man börjar "känna igen" olika eventkort och liknande.  :up:

Ikväll skall jag sätta upp ett nytt parti och försöka få till någon löpande AAR.