Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Battle for Normandy - kampanj i Göteborg

Startat av Nick, 12 maj 2011 kl. 15:01:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Tja... Det är enkelt och ganska snabbspelat men det har en hel del eleganta lösningar i systemet vilket gör att de enkla reglerna klarar av att få fram en hel del nyanser och finesser. Jag har ju bara spelat delscenarion och inte hela fälttåget men jag tycker mig märka att systemet är gjort för att man ska spela hela fälttåget för att komma till sin rätt. Inget fel i scenariona, men systemet är nog inte gjort för att spela de enskilda slagen (Cherbourg, Epsom osv) som solitärer utan som en del i en störra ram.

Skulle verkligen vilja spela fälttåget också men har inte utrymme för det.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Nick

I mitt tycke lyckas spelet bra med att uppnå både ett taktiskt och operativt läge som stämmer väl överens med det verkliga. Men det är samtidigt problemet, hur kul blir det att spela tysk då?

Det finns väldigt mycket i reglerna som är bra men bitar som gör i alla fall mig ehelt vansinnig. Hur kan man t.ex. ha en regel som gör att man kan negera Attacker Retreat med ett extra step loss men inte Defender Retreat? En del värden på enheter och motivering runt dem är ordentligt svajiga (primärt pv:s starka anfallsvärden och svaga försvarsvärden och bandpv:s combined arms på anfall).

Jag tror att spelet är bättre på scenarionivå än på kampanjnivå. Jag får se vad jag tycker efter vända två på kampanjen och efter expansionen (som kommer att ändra på en hel del).

Nick

Festligt att den ena säger "Det är gjort för kampanjen" och den andre "Det är gjort för scenarion".  :D

Strv102r

Citat från: "Nick"Det finns väldigt mycket i reglerna som är bra men bitar som gör i alla fall mig ehelt vansinnig. Hur kan man t.ex. ha en regel som gör att man kan negera Attacker Retreat med ett extra step loss men inte Defender Retreat? En del värden på enheter och motivering runt dem är ordentligt svajiga (primärt pv:s starka anfallsvärden och svaga försvarsvärden och bandpv:s combined arms på anfall).

Ja det där med dragna Pv-pjäsers höga anfallsförmåga och svaga försvarsförmåga är för mig oförståeligt. Ok att de kan understödja anfall med eld från stridställning (första anfallsmålet i alla fall) , men varför ska försvarsförmågan vara sämre, det är ju det de förbanden finns till för?
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Snowfox

>Skulle verkligen vilja spela fälttåget också men har inte utrymme för det.'

Om du och din motspelare kan leva med att spela över datorn så finns det en VASSAL-modul för spelt. Du förlorar dock den sociala dimensionen och om du är lagd åt det hållet, möjligheten att psyka mostståndaren. Tyvärr lever en av de större producenterna av monsterspel, Decision Games, i tron att tonåringarna bara väntar på möjligheten att få piratkopiera Vassalmodulerna på deras spel så vi som faktiskt vill spela dem antingen får nöja oss med mindre scenarios eller låta bli att köpa spelet helt och hållet.

Min stående motståndare och jag har oxå utrymmesbrist och vill man pröva på  de större spelen så är Cyberboard och Vassal räddaren i nöden.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

aegneus

CiteraI mitt tycke lyckas spelet bra med att uppnå både ett taktiskt och operativt läge som stämmer väl överens med det verkliga. Men det är samtidigt problemet, hur kul blir det att spela tysk då?

Tysk spelar man kanske i en Normandy-kampanj för att man inte kan låta bli hopplösa situationer?

En BfN-kampanj spelad i Vassal låter som något över gränsen för det heroiska - känns som om det borde ta lite mer tid än hela kriget gjorde historiskt. Någon som blir sugen?

Tommy Röhs

(från BfN forum consimworld.com)

"the current Germans asking why step losses cannot be taken in lieu of retreats"

Dan Holte answer:
It was tried, and it was a bit goofy with it in place.

First, Germans would shuffle in and out units to hold; as long as they held the flanks. So, the Allied players would almost never attack direct; they would solely work the flanks. Not that this wasn't a viable strategy and wasn't used often, but not solely.

Second, and this is the important one: If the Allies took a city or other key hex, it was nearly impossible for the German player to ever take it back no matter what. The Allied player would do the same thing, but in their case the Allies have more to throw away. This certainly did not feel right.

Tommy Röhs

Q: "Why are the Allied AT unit's attack factor higher than their defensive factors and the German the other way? Not a big deal just appears odd. Is it tactical doctrine? Or that the Allies are doing 98% of the attacking?"

Dan Holte answer:

Now this one was a design-for-effect issue. Actually, it's been gone over a coupla' times here before. And - there is an optional to deal with the downside in C3i.

Basically, it boils down to a scale issue. At a tactical level, guns would have a firepower factor and a lousy defense and that's it. But this is operational. First; it makes no sense for AT guns, on the German side, in the context of the game, to have a high attack/low defense. I think that's a given.

Now the 17-pdr was an excellent AT gun even though it doesn't get the press of the German gun - I give it the same factors as the 88s. However, what was happening in play was that Brit players would move their guns up to defend a position in the line. Two of those babies in a woods was TOUGH. However, that's a problem - the 17-pdr was not very effective against infantry (unlike the 88) and it did not feel right at all (and wasn't).

As they are with the factors swapped, the guns are great if you can move them up (slowly) and protect them. Otherwise, they are not very useful. It felt better in play. I realize that leaves a gap where these are attacked by tanks, but then German attacks aren't something you see 10x per turn.

Now in the optional rule (from C3i; which may be one of those that didn't quite squeeze into the original rulebook), the Allied AT guns can use their Attack factor in defense - IF they are attacked by any armor.

Nick

Tack för inklippen Tommy. Men det tycker jag understryker min poäng, att designern bestämt sig för en linje (och det har han ju naturligtvis rätt till, det är ju hans spel) som jag tycker är rätt tveksam. Och det fr mig lite att undra om inte speltestargrupen varit för heterogen, det har dykt upp en mängd frågor som jag nog anser att speltestarna borde fångat upp under de två år spelet sägs ha testats.

engelsmanen

How are the different types of piece handled, combat and movement wise ?

does the system recognise armour, AT guns, Infantry etc, other than in the values on the counters ?

I think some games over simplify and try to give armour high attack, low defence, and infantry low attack high defence, (Stalingrad Pocket which is currently on our table is one example) but shouldnt this vary with terrain type. e.g. infantry defending build up areas should be tough, but tanks attacking built up areas should be weak. And then the opposite should apply in more open terrain.

If there is no matrix of terrain / unit type then there should perhaps not be differentiation on unit performance due to other factors. But then the flavour goes....

just a thought...

Nick

7:e – 8:e juni

Jag har glömt att nämna att vi använder oss av några husregler: 1) supply över Mulberries är enbart för respektive nationalitet (dvs. amerikanerna kan inte använda de 10 supply som kommer över den brittiska mulberrien och vice versa) 2) ground support kan inte användas i försvar (det blir för trist om inte tysken kan anfalla alls)
Bilderna är i ordningen 7 AM, 8 AM, 8 End of day.

Orne

Det ser så lugnt och stilla ut när morgonen gryr:

Under dagen samlar tyskarna ihop ID 346 (plus regementet ur 711) i öster och PzD 21 i söder och börjar trycka ihop Ornebrohuvudet. Här spelar stormen en stor roll a) fartygen kan inte användas för understöd och b) inga förstärkningar kommer i land. Lyckligtvis är tärningen genuin engelsman och på tre 5:1 anfall slås tre ettor!

Läget ser bedrägligt bra ut på förmiddagen den 8:e:

Men mot kvällen är perimeter kraftigt reducerad, som djupast är brohuvudet nu 3 kilometer:

Sword-Juno-Gold

Samväldesstyrkorna rycker trots vädret fram till en linje cirka fyra kilometer norr om Caen och ser nu bebyggelsen i Bayeux. Men resterna av ID 716 och spridda skurar av PzD 21 får tunga förstärkningar: SS PzD 12 och Pz Lehr... Bayeux hålls av huvuddelen av ID 352 men mellan Caen och Bayeux är det... Tomt. Cruelly håller fortfarande ut men det ser rätt dystert ut för garnisonen.

Den 8:e går så I:a SS Pansarkåren till anfall på bred front och pressar 3:e brittiska och 3:e kanandensiska infanteridivisionerna några kilometer bakåt. Cruelly faller. Pz Lehr skickar svaga förband mot Bayeux men kommer inte närmre än 7 kilometer. 50:e brittiska infanteridivisionen trycker tillbaka ID 352:s förband utanför staden. Britterna inser också att spaningsförband kan ta Tilly-sur-Suelles! Frågan är om Tilly kan hållas...

Omaha

Här finns inte resurser för några amerikanska extravaganser. De få förband som är i land trycker sig så sakteliga rakt fram mot Trevières. Tyskarna å sin sida är i den prekära situationen att ID 352 är koncentrerad till Bayeux och två av infanteribataljonerna är grupperade mycket längre västerut (en försvarar mellan Omaha och Isigny, den andra är inblandad i striderna vid Carentan).

Den 8:e anfalls och tas Trevières av 1:a amerikanska infanteridivisionen. Hurra! 29:e amerikanska infateridivisionen misslyckas dock kapitalt med sina försök att framrycka mot Isigny. Mot slutet av dagen rycker SS PzGrD 17 fram i området mellan Bayeux och Trevières med sina tätförband. Men det ser väldigt öppet ut på vägarna mot Bayeux.

Utah:

Det är en mäktig parameter som hålls av de amerikanska fallskärmsjägarförbanden. Tyvärr finns det ingen som helst substans i försvaret. Det enda som hindrar tyskarna är svårigheten att sätta de egna förbanden i supply och den erbarmeliga terrängen. Notera situationen vid Pont l'Abbé där ID 91 har sin pvbataljon och en infanteribataljon inringad. FJR 6 har skickat en bataljon som gjort ett manligt 1:1 anfall med -3 och lyckats få resultatet 1/1. Fortsättning följer!

Under dagen rensar amerikanen vägen mellan Utah och Carentan och för fram de fåtaliga förband ur 4:e amerikanska infanteridivisionen som är i land. Det finns ett litet brohuvud vid Carentan längs vägen som kan bli värd sin vikt i guld (eller VP).

Bataljonen från FJR 6 gör ytterliggare ett anfall på 1:1 och får återigen till ett 1/1 resultat och lyckas frigöra de inringade förbanden! Det är inte så konstigt att man kan bli kär i vissa blippar... Eller så är det det. Som lök på laxen eller snigel på ögat spränger också tyskarna bron vid Pont l'Abbé. Damn!

Men bättre väder och US Navy på redden börjar läget för tyskarna i Carentan bli ordentligt besvärligt. 30:e mobila brigaden har nu kommit fram för att understödja FJR 6 och delar av ID 91 likaså. Men det kan inte kompensera det massiva (relativt sett!) amerikanska understödet och det ser inte ut som att Carentan kommer att kunna hållas.

Statistik:

Kommer...

Läget i stort:

Vi använder ju, som tidigare nämnt och förklarat, victory points och Sudden Death. Vid End of day turn 9:e juni (sekvensen är Night, AM, PM, End of Day) görs kontrollen och det ser rätt bistert ut för tyskarna. I nuläget har de allierade Cruelly (1 VP), St Mère Eglise (1 VP) och Trevières (2 VP). Bayeux är värt 1 VP per City hex, totalt 4 VP. Carentan är värt 4 VP pr Town hex, totalt 8 VP. Tilly-sur-Suelles är värt 4 VP.

Totalt har alltså de allierade 16 VP inom räckhåll förutom de 4 VP de redan har. Sudden Death utfaller vid 9 VP.

Nick

Hm, bildformatet blev ju sådär, finns det nå't käckt sätt att rätta till det?

quest

Citat från: "Nick"Hm, bildformatet blev ju sådär, finns det nå't käckt sätt att rätta till det?

Bättre så här?

Nick

:up: