Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Battle for Normandy - kampanj i Göteborg

Startat av Nick, 12 maj 2011 kl. 15:01:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nick

Vi är fyra som spelar Battle for Normandy tillsammans i Göteborg. Efter att ha plöjt igenom några scenarion startade vi kampanjen. Första vändan körde vi till 23:e juni innan jag började grina för att det var ett så tråkigt läge. Så vi började om!  :D

Några ord om första spelet: Luftlandsättningen gick bra med 82:a i en fin öst-västlig linje bort mot St Saveur. Landstigningen var rätt besvärlig med en del nyckelbunkrar fortfarande inte nedkämpade 6 PM. Man kan med visst fog säga att det här sedan formade resten av spelet. Slutsituationen var att Ornebrohuvudet inte fanns (det nedkämpades 7-8 av 12 SS och 346 (+) ), fronten Caen bort mot Bayeux låg 5-7 km norr om huvudvägen och var helt befäst (hölls av 12 SS, 21Pz och PzLehr). 2Pz förde rörlig strid mellan söder om Bayeux ned mot Tilly-sur-Seulles. I bocagen låg sedan 352 följt av 3FJ (som höll södra delen av Forét de Cerisy. 17SS låg i bocagen längs Elle 10 km norr om St Lô. Därefter följde spridda rester av förband bort till Cotentins fot. I princip hade alltså inte britterna rört sig alls (förutom att Bayeux togs runt den 12:e) medan amerikanerna tagit Cherbourg och tryckt sig söderut. Vädret var, framförallt första halvan av spelet dåligt och de allierade hade inte några stora reserver av CSP (tio eller mindre när nätterna kom).

Nick

Jag grinade alltså och lyckades genom det få till stånd en omstart. Den kommer här presenteras i större detalj (tyvärr finns inga foton från första omgången). Jag spelar amerikan, Martin är min tyska kontrahent, Anders spelar britt och Danne är hans motståndare. Off we go!

(Notera att jag givetvis har bäst koll på vad jag själv sysslar med, jag hoppas de andra kommer bidra med insiktsfulla kommentarer!)

Luftlandsättningen:
82 förlorade under natten-förmiddagen 11 kompanier och en artilleribataljon. Däremot låg tre bataljoner i en vacker öst-västlig linje hela vägen bort mot St Saveur (4 km NO om). Dessutom landade en bataljon längs ostkusten norr om batterierna runt Marcouf.
101 förlorade 12 kompanier (en hel bataljon ur 502 släpptes över havet). Men ett kompani landade ost om Carentan söder om Douve.
6 förlorade 6 kompanier.

Landstigningen:
82 & 101: De tre viktigaste målen var St Mère Eglise och bunkerkomplexen i Ste Marie du Mont och Vierville. Endast i St Marie lyckades anfallen. En del av Montebourg togs. Spridda kompanier framryckte mot Carentan och försökte kringränna Pont l'Abbé.
Utah: En av två DD sjönk. Den andra rullade i land och sköt ut ett tyskt kompani! Sedan rasade striderna runt kustbefästningarna resten av förmiddagen. I slutet på draget fanns en ensam bunker kvar. Två amerikanska infanterikompanier och ett pansarkompani blev utslagna utöver den förlorade DD:n. Tre CSP användes i Emergency Naval Support (två tunga kryssare sköt).
Omaha: En av tre DD kom i land. Våldsamma strider rasade under hela förmiddagen men mot slutet av draget började det tyska försvaret brista. De amerikanska förlusterna var sammantaget 12 infanterikompanier och tre pansarkompanier. Pointe de Hoc föll omedelbart mot det resoluta Rangeranfallet. Fyra CSP användes (tre slagskepp sköt).
Gold: Sju infanterikompanier och tre pansarkompanier strök med. På slutet av draget låg de två västra kustbefästningar kvar. 3 CSP i Emergency Naval Support. Tre (!) slagskepp gick på minor.
Juno: Kanadensarna förlorade fyra infanteri kompanier och nedkämpade alla utom en bunker (i St Aubin). Två CSP i Emergency Naval Support.
Sword: Åtta infanterikompanier samt fyra pansarkompanier slogs ut. Samtliga kustbefästningar nedkämpades.
6: Konsoliderade sina ställningar.

Tyskarna:
Den minst sagt utspridda amerikanska luftlandsättningen ställde till med problem. 709 fick ansvar för den norra delen av Cotentin, 243 den västra och 91 den södra. 6FJ försvarade Carentan. 352 hamnade (som vanligt) i problem, med ansvar för hela området Bayeux till Carentan. Visserligen var 30 mobila brigaden på väg men ännu långt borta. 716 gjorde sitt bästa för att försvara så långt framför Caen som möjligt medan 21Pz körde för allt tygen höll för dels understödja 716, dels förhindra 6 Brittiska från att få egna idéer om Caen. Regementsstridsgrupperna ur 346 och 711 grupperade även de mot 6 Brittiska.

Totalt under Night och 6AM noterades följande:
Steplosses:
Britterna 7 paras, 19 infantry, 7 tank
Amerikanerna 23 paras, 14 infantry, 6 tank (5 pansar och 1 artilleri)
Tyskarna 15 infantry, 1 tank (   1 artilleri)
Dessutom 18 kustbefästningar (samtliga treor och fyror) och 3 kustartilleribatterier
12 CSP användes, återstår 138

Nick

6PM
(Nu övergår spelet från landstigningssystemet till det ordinarie systemet)
Amerikanerna: 4 slår ut den sista kustbefästningen. Ste Mère Eglise erövras till slut. Glidflygsregementet ur 101 slår ut en bataljon ur 91 och tar sig över Douve vid Carentan. Pont l'Abbé omringas. På Omaha slås kustbefästningarna ut så det finns en fri zon på fyra kilometer längs stranden.
Britterna: slår ut samtliga kustbefästningar och rycker inåt landet.
Tyskarna: Återerövrar Montebourg. Fortsätter sina ansträngningar att gruppera närmare stränderna och samla divisionerna som är väldigt utspridda.

Steplosses:
Britterna 2 infantry (Totalt 7 para, 21 infantry, 7 tank)
Amerikanerna 9 paras, 1 infantry, 1 tank (Totalt 32 para, 15 infantry, 7 tank)
Tyskarna 12 infantry, 6 tank (2 pansar, 4 artilleri)(Totalt 27 infantry, 7 tank)
Dessutom 5 kustbefästningar och 3 KA (Totalt 23 kustbefästningar, 6 KA)
10 ground support användes
17 CSP användes, återstår 121

7 Night
Väder: storm. Det innebär ingen ny supply, inga förstärkningar (förutom glidflygplansförstärkning, ett amerikansk och ett brittiskt regemente), inget flyg, inget fartygsartilleri. Dessutom halverat supplyavstånd, svårare förflyttning och -2 vid strid.
Mulberries: Brittisk (på Juno) 4, Amerikansk (på Omaha) 3.
Replacements från steplosses fås nu (vart femte steploss ger en replacement poäng)(ett steploss motsvarar alltså ett kompani, bataljoner består i speltermer generellt av tre kompanier) förutom för luftburna förband som inte får sina förrän nästa natt. Dessutom fås replacements genom ett tärningsslag som för de allierade gav 1 amerikansk pansar och två amerikanska infanteripoäng. En division motoriserades också (+2 förflyttning), en brittisk valdes.
Lite upprensning genomfördes på Omaha och de brittiska stränderna.
Ovannämnda luftlandsättning samt strider gav följande steplosses:
Britter 1 para, 1 infantry
Amerikaner 1 infantry, 1 tank (1 artilleri)
Tyskar 2 infantry
Dessutom en kustbefästning och 2 KA

Här bröt vi för natten.

Nick

Läget som jag ser det:

Landstigningen som helhet har gått bra och tyskarna tvingas till rätt komplexa beslut om vilka förband som ska vart och vad man kan och inte kan göra. Problemet för de allierade är Cotentin. 82 & 101 har tagit stora förluster och är utspridda över ett stort område. Det är också här stormen och att det inte kommer några förstärkningar slår hårdast. De 12 bataljoner som kunde landat här under den 7:e hade inte ens de räckt för att hålla den vidsträckta perimetern (betänkt att de har tre divisioner plus ett fallskärmsjägarregemente emot sig). Det handlar inte så mycket om strid, terrängen är i huvudsak bocage som ger -3, utan om att ta och hålla terräng.
Stormen har i alla fall det positiva med sig att det tar längre tid för tyskarna att ta sig fram (ungefär 2/3 förflyttning mindre) samt att det halverade supplyavståndet gör det mycket svårt att ge general supply (för förflyttning) än mindre combat supply.
De omedelbara målen för VP är Montebourg, Valognes, Carentan, Isigny, Trevières, Bayeux och Caen. Deadline är 9:e för första checken. Det blir givetvis mycket svårt för oss allierade att nå målen eftersom vi i princip tappar ett dygn.
Spännande!

Strv102r

Kul! Ser fram mot bilder framöver!
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

aegneus

Har ni läst diskussionen i en äldre tråd http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic ... 3&start=60 om VP-check? (Summering - designern säger att den enda VP-check du skall bry dig om är den för det datumet du tänkt spela till?)

Nick

CiteraHar ni läst diskussionen i en äldre tråd http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic ... 3&start=60 om VP-check? (Summering - designern säger att den enda VP-check du skall bry dig om är den för det datumet du tänkt spela till?)

Den VP check vi använder oss är Sudden Death. Anledningen till att vi gör det är att det skapar en annan dynamik i spelet.

Vi har spelat the Longest Day sedan slutet på 80-talet och aldrig kört med Sudden för det blir lite cheesy i det systemet. Men det medför problemet att 1) det finns ingen som helst anledning för tyskarna att försvara områden de av olika anledningar inte har lust att försvara och 2) det ger ingen känsla av brådska eller tvång hos de allierade, de har till och med augusti på sig att spöa tyskarna basta.

I det här systemet innebär VP att tyskarna är tvingade att försvara t.ex. Bayeux (något som inte finns på kartan i TLD) och det ger rätt känsla. För oss. För smaken är ju som baken.

Algard

Trevligt läsning

aegneus

Jag håller med om att sudden death är en bra ide (och vi spelade också Longest Day i slutet av 80-talet med ungefär samma erfarenheter).

Eftersom vi hade en diskussion på Galore om att VC June 9 kändes rätt tuffa för tysken (med en historisk landstigning kändes det inte som man har råd att försöka tokhålla e.g. en ruta i Bayeux för att inte förlora direkt) ville jag bara peka på informationen.

Jag ser fram emot att höra vad ni säger om hur VC fungerar! Och så är jag lite avundsjuk på att ni hinner spela kampanjen :)

Vvornth

Allt detta i Göteborg? Var?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Nick

Den här omgången kommer inte VC 9 juni vara något problem för tyskarna p.g.a stormen.

Men förra rundan kände vi inte heller att det var något egentligt problem (jag spelade Caen tysk då). Och det skapade ett annat beslutsfattande eftersom jag bara var tvungen att hålla Bayeux för vi inte skulle torska på sudden death. Så det var bara att styra över ID 352 dit (i TLD vill man ju ha den divisionen i Isigny-Carentan för att hindra upplänkningen mellan Utah-Omaha).

På Consimworld tycker jag det är väldigt mycket gnäll (det är å ena sidan omöjligt att inte få storpisk som tysk, å andra sidan blöder man ihjäl som allierad) som får i alla fall mig att undra lite över kompetensen hos spelarna.

Nick

Citat från: "Vvornth"Allt detta i Göteborg? Var?

Vi spelar hemma hos Martin. Det är gubbar från Ylvas bildande vid Korsvägen (och en ungdom från när vi flyttade till Nordenskiöldsgatan).

Vvornth

Citat från: "Nick"
Citat från: "Vvornth"Allt detta i Göteborg? Var?

Vi spelar hemma hos Martin. Det är gubbar från Ylvas bildande vid Korsvägen (och en ungdom från när vi flyttade till Nordenskiöldsgatan).

Aha, ja då har vi säkert träffats på något av Kinnanders nappe-slag.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Nick

Garanterat. De tär vi som är de griniga farbröderna som gnäller på Kinnanders regeltolkningar.  :D

Fredrik H

Det tycks vara många som spelar det här spelet just nu, forumet har många trådar tyder på det. Men hur är spelet? Vad jag har förstått så är det enkelt och det rullar på rätt bra. Jag har hört några säga att det är för enkelt, men med tanke på hur mycket det spelas så måste det ju ha sina goda sidor också. Så, någon som vill upplysa mig om för- och nackdelar? (jag har spelet, och har klippt alla zillioner brickor - men ska jag orka ställa upp?)

:?