Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Leningrad'41 (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 23 mars 2012 kl. 15:29:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Leningrad'41 är ett spel ur tidningen World at War, på en hypotetisk tysk stormning av Leningrad sommaren 1941. Spelet använder en trimmad version av reglerna till Manila som gick i ett tidigare S&T, som jag i sin tur tror byggde på ett tidigare SPI-spel, Hue kanske. Ola har skrivit en AAR om det spelet för den som vill läsa mer om det.

Jag minns inte varför, men jag minns att jag tyckte att systemet behövde trimmas lite i Manila, och det var jag tydligen inte ensam om. Som det är nu känns systemet riktigt elegant och effektivt i all sin enkelhet. Enheter skjutrer på varandra och det enda möjliga resultatet är eliminated. Enheter kan skjuta reaktionseld när någon går bredvid, men i bebyggelse är den mestadels verkningslös om man inte sätter upp dödarstackar (vilket nog är en bra plan för ryssarna.

Om man kan stå ut med att slaget är hypotetiskt är spelet en förbättring av Manila på alla tänkbara sätt. Grafiken ser bättre ut, situationen är mer balanserad (vilket naturligtvis är lättare att åstadkomma för ett hypotetiskt slag) och varierad (förstärkningarna för bägge sidor är i stort slumpbaserade) och till skillnad från Manila har försvararen något att göra efter att ha ställt upp, ryssen både kan och behöver bedriva ett aktivt försvar här.

Det är knappast det slutgiltiga spelet på Leningrad 1941, eller, jpo det är det väl för det lär ju knappast komma några fler, men är man sugen på en kvälls storstadsförödelse kan jag rekommendera detta spel. En bonus är att man i likhet med spel om Berlin 1945 har chansen att slåss på gator man strövat på.

Spelet får betyget 4 av 5 av mig.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"