Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Keren

Startat av Kanger, 17 oktober 2012 kl. 13:31:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Kanger

Håller på att göra ett litet sött spel åt Revolution games: 17x11", ca 130 markörer och 4 sidor regler.

http://www.kangerproject.com/eritrea/Keren-show3.jpg

Engelbrekt

Nice, berätta gärna mer!
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Kanger

Spelet ska vara snabbspelat men ändå med en viss utmaning. Game turnen är följande:

Reinforcement och replacement
Supply check (man får dra 1-3 hexes till en väg. De utan supply får markören "Low supply" med vissa nackdelar, och de som redan har en sådan får en "No supply" med ännu fler nackdelar. Men man får alltså en game turn på sig att komma i supply innan "No supply" slår till)
Move
Reaction move (de bland fienden som har minst 6 i move får flytta. Fienden kan alltså i viss mån ändra i stackarna framför dig)
combat (med egenheten att de flesta resultat även inbegriper en steps förlust för attackerarna också. En löpande "attrition" äger alltså rum. De flesta resultat för försvararen innehåller även en retreat vilket man kan strunta i om man tar en extra loss. Den sida som har mest support strength points - typ artilleri, fly, tanks - får ett combat shift)
Exploitation move (ditt mech/motoriserat samt kavalleri får flytta)

Kombinationen reaction move och exploitation move tillsammans med en kort supply line gör att man har möjlighet att flytta fram och hota supplyn för motståndaren (som kan göra samma sak med dig också förstås).

Slutligen så finns det ett gäng med chits med små men praktiska och lite historiska fördelar som du kan utnyttja under spelets gång. Man börjar med tre var och drar sen en ny när man spelar en som man har. Om man inte spelar en så får man ingen ny. Man drar från en gemensam kopp och drar man en av motståndarens så discardar man den. Drar man en av signa egna så kan man spela den senare. Detta betyder att man aldrig vet vilka man får under spelets gång eller hur många. Om båda drar varandras så blir det kanske inte fler än de ursprungliga tre. Det kan å andra sidan bli så att bägge drar sina egne hela tiden.

PS det är 112 markörer av vilka är 68 units

Engelbrekt

Kul, ser fram mot mer.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Strv102r

Jag har det gamla tidningsspelet Bloody Keren, men har inte fått upp det på bordet än. Kan bli kul att göra en jämförelse.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Kanger

Vance van Borries gamla Bloody Keren är en klassiker och jag ska villigt erkänna att det är det spelet som har inspirerat mig. Eftersom han är känd för att veta vilken färg det var på mössorna så har jag fräckt utgått från hans OoB. Dock har jag gjort några förenklingar och "sugit" upp några italienska plutt-enheter för att dels kunna presentera enheter med viss rimlig styrka och dels hålla mig inom den mängd markörer som jag har att spela på.

Vad Vance inte hade på sin tid var Internet och Google Earth. Tack vare nätet luskade jag fram en detaljerad italiensk karta från 1936 över Eritrea och norra Etiopien. Den i kombination med Google Earth har varit ovärdeligt. Bland annat har jag nu kunnat köra en enhetlig italiensk stavning på alla namn (förutom Kassala), så "Keren" är nu "Cheren", "Massawa" är "Massaua" o.s.v.

Spelet är inte en superdetaljerad historisk studie (jag kan skvallra att Vance har i sin pipeline att göra hela italienska östafrikakampanjen 1941 i samma system som Slouch hats). Spelet är framför allt tänkt att vara kul, lite utmanande och kunna spelas på några timmar.

Kanger

Roger Miller och jag håller på att köra igenom ett parti. Jag lägger upp länkar och kommentarer allt eftersom här:

http://talk.consimworld.com/WebX/.1dd75b2a

Kanger

Färdigspelat. Efter ett par justeringar så har det blivit riktigt bra. Ett perfekt turneringsspel i.m.h.o

Kanger

Strv102r

Beställt!

Man måste ju stötta våra svenska designers.  :up:
Ola Palmquist. Spelar nu:  Legions Demyansk Shield, därefter GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Kanger

Å det tackar vi för! :)

Kanger

Här kan ni läsa om kampanjen: http://ourstory.info/library/4-ww2/Ball/fire01.html

Kanger

På måndag lastas och skickas containrarna med spelet. :ultra:

Strv102r

:up:  :ultra:  :)

Kanger

Under slutproduktionen så kom fel bild med i reglerna vid exemplet på sidan 7 (suck). Rätt bild ska ha en allierad enhet till, ovanför den allierade kommandoenheten. Supplylinen får nämligen inte gå in i ZoC som inte är negerad.

Sorry, men reglerna är korrekta så följ dem bara, så blir det bra.