Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vilka stridsfordon ingick i x stridsvagnsbrigad vid...

Startat av Andreas Lundin, 18 december 2012 kl. 14:06:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

... andra slaget vid Karkov?

Jag undrar egentligen om någon här på forumet vet en bra källa eller annan referens till vilka fordon och vilket manskap som vid en given plats och tidpunkt ingick i diverse förband. För tillfället sätter jag ihop en liten minikampanj kretsande kring 23. Pansardivisionens elddop vid slaget vid Kharkov (2:a) 1942.

Det gäller främst de sovjetiska antagonisterna till nämnt förband som jag inte har 100% koll på. Enligt bilder och andra vittnesuppgifter var det Bt-7: or kvar i vissa stridsvagnsförband, men det är osäkert huruvida de ingick som "lätta" eller "medeltunga" komponeneter i brigaderna. Lite sådana spörsmål hade varit intressant att få reda på...

Finns några bra databaser eller dylikt online tro?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Nick

Niehorster.orbat.com är ju alltid en start?

Engelbrekt

Glantz har skrivit en bok om slaget, kanske finns där information.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Scipio

Tror inte ryssarna började organiserade om sina pansarbrigader förrän juli 42.
BT vagnarna bör då i så fall kunnat vara i tjänst i både lätta och tunga brigaderna vid tiden för andra Kharkov.
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

Tack för tipsen!

Jag hittade lite info och fann att Roger hade rätt:

CiteraTror inte ryssarna började organiserade om sina pansarbrigader förrän juli 42.
BT vagnarna bör då i så fall kunnat vara i tjänst i både lätta och tunga brigaderna vid tiden för andra Kharkov.

Fann dock en källa med referens till att de i den aktuella ryska brigaden hade BT, och T-26, men också hade Mark II-vagnar. Är det Valentine eller Churchill, eller något helt annat man menar tro?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Citat från: "Andreas Lundin"Fann dock en källa med referens till att de i den aktuella ryska brigaden hade BT, och T-26, men också hade Mark II-vagnar. Är det Valentine eller Churchill, eller något helt annat man menar tro?
Inga Churchill II skickades i Lend Lease men det skulle kunna vara Matilda.
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

Jo, just det. Hm Valentine eller Matilda då. Hm...

Maglica

Enligt "Soviet Tanks and Combat Vehicles of World War Two" av Zaloga/Grandsen bestod en "Tank Brigade, Apr 42) av:

16   T60/T70
20   T34
10   KV
Robert Maglica

Mode

Citat från: "Scipio"Inga Churchill II skickades i Lend Lease men det skulle kunna vara Matilda.
Håller med, det är förmodligen Matilda Mk II. Jag kollade lite snabbt i Kolomjets & Mosjanskijs bok om Lend-Leasevagnar och enligt en tabell levererades följande (antal 1941/antal 1942):
Mk II "Matilda": 145/626
Mk III "Valentine": 216/959
Mk IV "Churchill": 0/84
Mk VII "Tetrarch": 0/20
BTR "Universal": 330/903

Andreas, har du hittat några brigad-/kårnummer? Jag kan se om jag hittar något om dem, en del är identifierade med vad de hade för vagnar.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Andreas Lundin

Jag tror att jag fått svaren här:

http://www.armchairgeneral.com/rkkaww2/battles/kharkov1942/tabKharkov_strength.htm

Det gäller framförallt 22. pansarkårens tre brigader 133., 13. & 36.

Senare i kampanjen kommer 90. brig in i bilden.

Jag kör på Matilda.

Funderar på att använda Panzer som system, men det kan bli lite tungrott och jag får då kanske byta fokus.

Andreas Lundin

Bilden är från 22. pansarkåren våren 1942. That settles it, doesn't it?

Mode

Om jag läser rätt (min ryska är ganska kass) så är den teoretiska organisationen för en Matildabataljon (enligt tabell 010/395) 21 Matilda och 3 T-60. Förmodar att T-60 är en spaningspluton och att det är två kompanier om 10 vagnar vardera + en till batC. Personalstyrka 150 man.
I praktiken är den organisationen nog "... more honoured in the breach than in the observance...", men det kan kanske vara till någon nytta.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Andreas Lundin

Mina källor gör gällande att brigaden jag söker inledningsvis hade SISÅDÄR 1/3 vardera BT, T-26 och mark II.

Johan

Här är en tänkbar källa jag hittade när jag sökte på Amazon (efter något annat):

http://www.amazon.com/Combat-History-Pa ... an+cavalry
Mvh Johan

Andreas Lundin

Jo, tack. Den boken är själva inspirationskällan och ganska kul faktiskt. Prisvärd.