Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs 1914 Twilight in the East

Startat av Strv102r, 13 december 2014 kl. 16:23:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Jawohl! Eller Da! Efter ACW i tre år som började pga 150 års jubileet 2011 så ska vi ta och fira/högtidlighålla 100 års jubileet av första världskrigets utbrott. Nu har jag tyvärr ingen spelyta som medger att stora kampanjen spelas utan det blir scenariorna som gäller. Tänkte börja med intro scenariot om Masuriska sjöarna, därefter Tannenberg och sist Galicienfälttåget. Som jag uppfattar det så kan man köra det större Galicienscenariot så inkluderar det Lublinscenariot? Lublinscenariot är bara intressant om man har yta för bara en karta och kör Lublin och det mindre Galicienscenariot var för sig?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Lublin scenariot är en bra introduktion till Galizienkampanjen. Bra för ryssen att få känna på vad som väntar och vad som krävs... Dvs RETRÄTT ASAP!  :roll:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Ok! Hur lång tid tar de mindre scenariona? Dvs Masuriska sjöarna och Lublin?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Citat från: Strv102r skrivet 15 december 2014 kl. 06:26:57
Ok! Hur lång tid tar de mindre scenariona? Dvs Masuriska sjöarna och Lublin?

Lång tid, med det beror förstås mest på att jag spelat med för långsamma motståndare...  :P
Räkna med 2-4 spelsessioner per scenario. Bägge, men framför allt det senare, scenariona är intensiva med mycket manövrerande och många stridskontakter. Personligen tycker jag att 1914: TitE är ett av de mest intressanta spelen i min spelsamling. Galizienenkampanjen något av det mest rafflande jag spelat, och mycket nöjesvärt!
Det skall som vanligt bli spännande att följa dina AAR.

J
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Jag kan bara bekräfta den Jonas skriver om Galicienkampanjen.

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Erik Axel

Jag instämmer i hejaropen. Jag har spelet, men att spela det ligger långt bort. Tur att någon gör det och lägger upp så bra rapporter som du gör.

Strv102r

Ska bli kul att testa det här! Men det är som jag uppfattade det att Lublinscenariot ingår i det större Galizienscenariot?

tinG

Citat från: Strv102r skrivet 16 december 2014 kl. 06:18:34
Ska bli kul att testa det här! Men det är som jag uppfattade det att Lublinscenariot ingår i det större Galizienscenariot?[/URL]
Ja precis, och den där kartan är för dem som har platsbrist.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Strv102r

Vi beslöt oss att köra Tannenberg fälttåget direkt. Så stort verkar det inte vara. På översiktskartan så är bara kårerna utmärkta för att inte kludda till det. Sedan finns det ju många fristående förband också.

Strv102r

Efter första ryska speldraget. Det hela blir ju rätt annorlunda och minst sagt interaktivt när tysken får omgruppera mitt i mitt speldrag, och då inte bara reserver som i många andra spel, och dessutom genomföra motanfall direkt efter mina anfall. I detta drag innebar det att det inte blev några anfall mot exempelvis det tyska kavalleriet i norr då de kunde dra undan. Inga strider alls faktiskt. Det här verkar kunna bli högintressant!

Andreas Lundin

"Det här verkar kunna bli högintressant!"

Som sagt, bästa WW1-liret - och jag tycker det är synd att man förenklade reglerna till OaO...

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Tips till tysken...
Var überaggressiv i ngn form av hit & run-stil.
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Citat från: Andreas Lundin skrivet 22 december 2014 kl. 09:50:14
"Det här verkar kunna bli högintressant!"

Som sagt, bästa WW1-liret - och jag tycker det är synd att man förenklade reglerna till OaO...

Jag har kommit över detta nu och ser fördelarna med OaO's spelsystem.
Det kommer att bli intressant att se detta på östfronten framöver
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Jag undrade just över fortsättningen... Gorlice-Tarnow hoppas jag på? Har någon nått insider tips?

I eftermiddag fortsätter vi spelet med det första tyska draget och sedan får vi se hur långt vi hinner.