Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

LinCon 2015 - 14 - 17 maj 2015

Startat av Rydfalk, 30 december 2014 kl. 13:34:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Snygga bilder, Andreas! Alltid roligt att se din konventsrapportering.

Engelbrekt

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Engelbrekt

Andreas Lundin

Flying colours

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Ryska flottan får sig en omgång

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

Actionbilder ifrån krigsspelsrummet, lördag.

nbrande

Mitt andra konvent och krigspelsrum. Kul att få prova figurspel för första gången och otroligt kul att få prova att spela Napoleon's Triumph med flera spelare. Tack allihopa spelare och arrangörer. Hoppas vi syns snart.
Nicklas

Rydfalk

Tack allesammans för en svinkul helg som vanligt!

Kul att få testa  Napoleons Triumph men lite trist att inte få följa det till slutet, men vet inte om jag riktigt hann att greppa finliret.
Quartermaster General var kul - lite Axis & Allies men med större djup.
Heroes of Normandy var lustigt men kanske lite frustrerande i att det var svårt att reagera på den andre. Beer & Pretzel.
FoW Vietnam var roligare än jag trodde och det blev en ny figurspelsarmé till MidWar - annars blev det tyvärr (måste jag skriva här) mest figurspel...

Trenden att man inte sitter i Krigsspelsrummet och lirar förstärktes ytterligare. Kom gärna med tankar och synpunkter om det finns nåt vi kan göra för att att hålla folk kvar. Delvis under fredagen men främst under lördagen hade vi tappat den kritiska massan - det kändes tomt i Krigsspelsrummet. Flera av oss diskuterade bakgrunden till det hela och har nog den del tankar men kan vara bra att höra fler och få upp dem här på forumet också.

Det var dock en attans kul helg och ser fram emot att träffa er igen på Friendly Fire och då låser vi dörrarna till lokalerna!  ;)

/Mikael & c:o
"Hoppas det regnar i sommar!"

Andreas Lundin

Första Lincon var '88 eller '89 och vanan trogen dök jag upp på onsdagen. Spenderade mesta av tiden i krigsspelsrummet, men fick mig några "vanliga" spel spelade också (Fief, Dead of Winter, bl. a.). Ju fler gånger man är på Lincon desto mer uppskattar man det på något konstigt sätt. Däremot får man mindre och mindre spelat och man bara njuter av att vistas där. Gamer-mindfulness antar jag.

I krigsspelsrummet fick jag möjlighet att spela ett helt parti (kors i taket!) av Stonewall's Sword från Revolution Games. Hittills årets spel. Jag tvivlar på att något annat spel kommer upp i samma kvalitet och tajta regelskrivning.

Spelade dessutom Quartermaster General (x2), Blue Cross, White Ensign (fartygsstrid i sekelskiftet 17-1800), Normandy '44 och VCS Salerno.

Ett parti Bolt Action klämde jag in också i R43.

Åkte hem på lördagen vid lunchtid eftersom det var plikter som skulle utföras hemmavid.

Jag upplevde att det var vansinnigt kallt i rummet, andra upplevde ljudet som störande (inte jag - jag har inget att säga om det - det var som vanligt). Däremot tyckte jag att det var bra med höga och låga bord. Det var skönt att kunna stå och spela emellanåt.

Scipio

Tack för ett mycket trevligt LinCon-arrengemang!
LinCon är helt klart fortsatt ett måste-åka-på-konvent.

Själv så hann jag med att spela:
- Pocket Geni: Militärhistoria (i bilen på vägen dit men jag räknar det ändå)  :)

- Waterloo: The Fate of France (Kul upplägg även om det känns lite gammaldags så tyckte jag det var skoj)

- Evolution (mycket roligt, intressant och spännande och gör verkligen sig förtjänt av namnet när man börjar förstå det) x6

- VCS Salerno (Är övertygad om att Salerno är grymt bra men regelboken är en mardröm i nuvarande skick)

- All Quiet on the Martian Front (Hysteriskt racingspel med stompa-stompa och roliga leksaker)

- Napoleon's Triumph (Mycket intressant och roligt, särskilt med lagspelsupplägget)

- Paris Connection (Lättsamt, snabbt och trevligt investerings-spel)

- Tornio '44 (Behändigt format, behöver testa det mer)

- Loopin' Louie (wee dexterity men kräver nog öl...)

- Quartermaster General (fortfarande den bästa krigsspels-fillern) x3

- Sails of Glory (kul och trevligt system och riktigt häftigt med "mega-battle" med 13 linjeskepp, den visuella wow-faktorn är inte att leka med) x2

- Brawling Barons (imperiebyggarspel med resurshantering i en kortlek, riktigt trevligt) x2

- Angels & Demons (krig om en persons själ mellan änglar och demoner och då menar jag krig. En mycket imponerande prototyp som kanske aldrig ser dagens ljus på riktigt vilket känns väldigt tråkigt i så fall, den förtjänar ett bättre öde)

- Bang! (Krig western-style)

Och till det alla trevliga personer som man fick möta eller träffa igen plus auktion, spelbutiker och allt annat som hör LinCon till. Tack för i år!
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Lincon var årets höjdpunkt, som vanligt. Återkommer med mer detaljerade synpunkter senare, är fortfarande lite i konventskoma.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Delirium

Citat från: Rydfalk skrivet 18 maj 2015 kl. 07:18:15
Tack allesammans för en svinkul helg som vanligt! ... Det var dock en attans kul helg och ser fram emot att träffa er igen på Friendly Fire och då låser vi dörrarna till lokalerna!

Tack själva, och självklart ses vi då! Ska hjälpa er med lite analys nedan.

CiteraTrenden att man inte sitter i Krigsspelsrummet och lirar förstärktes ytterligare. Kom gärna med tankar och synpunkter om det finns nåt vi kan göra för att att hålla folk kvar. Delvis under fredagen men främst under lördagen hade vi tappat den kritiska massan - det kändes tomt i Krigsspelsrummet.

Citat från: Andreas Lundin skrivet 18 maj 2015 kl. 09:13:56
Spenderade mesta av tiden i krigsspelsrummet, men fick mig några "vanliga" spel spelade också (Fief, Dead of Winter, bl. a.)

Den första frågan är vad som är syftet med krigsspelsrummet. Är det att vara

a, ett rum där man får konventsbesökare att spela krigsspel; eller

b, ett rum där folk från krigsspel.se spelar spel (som kan vara krigsspel)?

Om det är a måste vi planera bättre. Det är möjligt att det inte fanns fler människor på Lincon som ville spela krigsspel än som faktiskt stannade i rummet, men det försvårades av att det var svårt att hitta dit, och figurspelen var "i vägen" för de som tittade in (tolka detta på rätt sätt - de är jättesnygga men det finns en anledning varför vi brukar skilja på blipp och figg, blippspelen är en unik attraktion på Lincon, på gott och ont). Att det var kallt och dåligt ljud (enligt mig till exempel) hjälpte inte. Det fanns heller ingen wow-faktor i stil med market garden-spel på 6,2 meter att dra in folk. Det unika med blippspelen kom inte fram.

Det var då kanske så att många av oss inte var så sugna på blippspel på Lincon (inte mycket planerat i förväg). Då infaller nästa fråga, ska vi enligt 'b' ovan sitta i krigsspelsrummet och spela "vanliga spel" för att få det att se aktivt ut? Det är en ärligt menad fråga som jag inte ser ett självklart svar på. Om man som jag gick runt i korridorerna är det extremt vanligt med arrangemang med ett eller två bord i mitten av ett rum där 1d6 personer sitter och spelar något och man undrar ibland vad deras motiv till att ha ett eget rum är. Krigsspelsrummet kommer åtminstone alltid att vara mer än så.

Lite slumpmässiga tankar.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

folow

Liksom ni andra vill jag tacka för ett lysande konvent. Det var min första gång på Lincon, och det lär nog inte bli den sista.

Jag håller med Björn om att en legitim fråga är vad som är syftet med krigsspelsrummet. Det är självklart ok att bara ha det som en mötesplats för att träffa andra likasinnade och öka sannolikheten att få till ett parti av våra något mer regelintensiva konfliktspel, men om man vill fylla rummet och locka nya spelare tycker jag att vi kan tänka till lite extra inför nästa år.

Antingen kan vi ha ett stort parti som vi spelar själva, förberedda med regelläsning och allt, gärna med en imponerande karta och blippdensitet.

Ett annat alternativ är att faktiskt göra ett arrangemang i krigsspelsrummet en till två gånger under konventet. Ett enkelt regelsystem, som kanske inte innehåller mer än en simpel CRT som man kan smälla upp som affisch på väggen, några regler om ZoC och Supply, och en massiv karta. Sedan bjuder man in utomstående att komma och styra en division, en kår eller vad som nu kan vara lämpligt medan vana krigsspelare håller koll på förstärkningar, objektiv och liknande. Det tror jag skulle kunna locka dit några som inte i vanliga fall vågar ge sig på krigsspel, och kanske får dem att komma tillbaka för att testa något tyngre vid senare tillfälle. Jätteversionen av Red Winter som någon hade med till Friendly Fire kunde ju vara ett alternativ.

Återigen lite lösryckta tankar, som inte är ömsesidigt uteslutande. Men jag tycker att det vore roligt om det blev så att det inte bara är vi som ser det som att vi har en given plats på LinCon, utan att även andra konventsbesökare kunde betrakta krigsspelsrummet som en attraktion.

/Filip
Mon centre céde, ma droite recule, situation excellente, j'attaque.

Engelbrekt

Det kom faktiskt in några försiktigt blippspels-intresserade besökare och scoutade, men vi märkte nog knappt dem eftersom vi var uppe i spelandet. En som hette Jimmy frågade mig om det skulle bli någon nybörjar-introduktion. Det visste jag inte, så jag spelade Red Winter med honom (och Pelle). Så kanske ett dedikerat tillfälle för nybörjar-intro skulle kunna planeras in, snarare än drop-in-modellen?

tinG

Citat från: Engelbrekt skrivet 19 maj 2015 kl. 11:45:01
Så kanske ett dedikerat tillfälle för nybörjar-intro skulle kunna planeras in, snarare än drop-in-modellen?

+1

Ett förberett schema som annonseras/publiceras i det officella konventsprogrammet.

Mindre introduktionsspel/"tidningsspel"  tex. "xxx 20", Drive on Metz (C3i) el. dyl.
Kanske blockspel tex. Richard III, Crusader Rex
Spelledarledda/monitorerade mindre scenarios av de ngt mastigare regelsystemen tex. Musket n' Pike (30K), Line of Battle (AIK), Nightfighter (flyg/2VK), SPQR (Antiken), Combat Commander (2VK) m.fl
Större events... Sjöslag (som ovan med segelfiggar), el. som consimworld Expo's årliga Down in Flames-turnering.

Finns det föresten  "blippspel" som lämpar sig för turneringsspel?

(säger han som inte varit på Lincon på 5 år...)

Jonas
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte