Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

SPQR-konstigt?

Startat av Andreas Lundin, 8 juni 2015 kl. 13:40:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

En linje ledd av en Praefect Sociorum rusar mot kartagos falanger, kastar sina pilum och sedan ger dom sig in i smeten med ett vrål. Inte alla förband tycks palla för trycket, varpå oordning i leden uppstår (cohesion hits i pre-shock tq check).

Skickas från min iPhone via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

nielsen.filip

Jag får alltid en sån enorm lust att spela när jag ser brickor på nära håll!
Dvs schysst bild  :up:

Strv102r

Blir lite sugen på det här. Upptäcker att min begagnade kopia på Caesar, the civil wars, saknar play book. Har någon en sådan och kan tänka sig skanna/kopiera den?
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

Tyvärr innehar jag ej titlarna i fråga.

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

magnus lindström

Citat från: Engelbrekt skrivet  9 juni 2015 kl. 16:19:02
Tror att grekerna kände sig mer befryndade med Egypten och Asien, än något "väst", om man letar efter något specifikt "västerländskt" inom krigföring (en kontroversiell ståndpunkt, se debatten kring https://books.google.se/books/about/The_Western_Way_of_War.html?id=I3IZwXGqXicC&redir_esc=y)

Eller så kan man vända på det. Vad identifierar sig "väst" med. Då tror jag att Antika Grekland ligger närmare än Egypten. Rom byggde en hel del på grekerna och Västeuropa byggde en hel del på Rom. :)

Andreas Lundin

Ja, eller så bestämmer jag själv kanske? [emoji4]

Elias Nordling

Vi är inte grekernas kulturella arvtagare. Vi är arvtagare till de som förstörde de som förstörde grekerna.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Barbarbar

Andreas Lundin

Efter några aktiveringar till är det om möjligt ännu mera kaos. Värt att notera så tycks romarens taktik att slå
Sig igenom centern lyckas. Mest på grund av tur.

Engelbrekt

Citat från: Elias Nordling skrivet  8 juni 2015 kl. 17:51:46
Simple är ungefär samma resultat på halva tiden och jobbet. Det mest kontroversiella med Simple är command-systemet. Å andra sidan gillar jag inte command-systemet i standard heller. Hoplite och Chariots har ett nytt system som är bättre än bägge.

Har också spelat Simple nu på sistone och gillar det, men som Elias säger känns inte command-systemet så roligt. Större delen av arméerna tittar på för att det är klokast att aktivera samma command om och om igen. Kollade på Hoplites regler och de verkar bättre, alla får göra nånting varje runda (oftast). Jag är ju partisk men reglerna i Musket and Pike för samma sak känns mycket mer intressanta och roliga, som ett litet spel i spelet.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Elias Nordling

Hade command-systemet i standardreglerna varit bättre hade jag stört mig mer på dem i Simple. Det hjälper att tänka att du ser något ske sekvensiellt som egentligen sker simultant. Till exempel hela kavalleriets strid på flanken innan vi hoppar vidare till andra flanken. Sen, om armeerna är asymmetriska brukar det inte vara något problem. I kombinationer med Rom, Kartago, greker och Perser vill nästan alltid ena sidan slåss i centern och andra slåss på flankerna, och då blir det ingen som tittar på.

Engelbrekt

Problemet är att du kan skrapa ihop de rout poäng som behövs för att en sida ska vinna utan att några andra aktiverar än de där två kavallerivingarna. Är det sekventiellt så abstraheras i så fall resten av striden bort helt, vilket gör ett spel på hela slaget lite meningslöst.

Elias Nordling

Givet att din motståndare tittar på utan att göra något ja. Men är han med och spelar har du spännande strider över hela fronten.

Engelbrekt

Som jag ser det är man mer eller mindre tvingad att själv fortsätta att aktivera där motståndaren aktiverar, annars drar poängen iväg snabbare.

Elias Nordling

Där håller jag, med över 200 SGBOH-partier under bältet, inte med. Jag skulle snarare säga att det är det klassiska speldilemmat med initiativ. Agera eller reagera, du kan bara vinna om du vrider initiativet ur motståndarens händer och agerar, men du kan förlora om du inte reagerar.

Men det beror lite på vilka scenarior du spelat, förstås. Alexanders arme är nog den som lider mest av att aktivera samma formation hela tiden. Kartagerna behöver aktivera kavalleriet på bägge flankerna och slåss hursomhelst mot romarna som spelar direkt dåligt om de inte aktiverar centern, där de kan aktivera samtliga hastati och principes i ett drag.