AAR Fallen Eagles, scenario 4: The Battle for Mont-Saint-Jean

Startat av nielsen.filip, 31 juli 2015 kl. 23:42:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 Gäster tittar på detta ämne.

nielsen.filip

På östra delen är det lugnt med lite aktivitet från båda sidorna.
Längre in mot centern fortsätter Reille (I) att sakta avancera framåt. Tillsammans med Gardet har de nu erövrat större delen av åsen väster om Chaussée. Wellington drar sig tillbaka och reorganiserar trupper för försvaret av Mont-Saint-Jean. Picton (5.) ger sig nu in i striden på allvar genom att hota Gardets östflank.
Det nederländska kavalleriet fortsätter att rida runt och krossa förband i II:a armékåren. d'Erlon har det inte lätt idag.
Preussarna fortsätter sitt avancemang. Mouton (VI) pressas tillbaka och situationen börjar bli kritisk. IVc hotar dock ensamma preussiska brigader och tvingar fram en långsam framryckning.
I:a preussiska kåren anländer.

Läget klockan 19.00:

Collaert skakar II:a kåren:

Åsen erövrad:

nielsen.filip

Jag har nu upptäckt att jag förväxlat I:a och II:a kåren genom hela AAR:en. Ooops.  :shock:
Detta kommer att fortgå hela AAR:en ut är jag rädd för att inte förvirra mig mer.

Naturligtvis skyller jag på Grouchy!

nielsen.filip

Fortfarande lite aktivitet på östra kanten men längre in händer det desto mer.
Gardet och Reille (I) pressar sig framåt i centern. Uxbridge (CAV) drar sig tillbaka samtidigt som Piction (5.) tar rejäla förluster. Wellington fortsätter att organisera försvaret av Mont-Saint-Jean med hjälp av kavalleriet, Altens 3:e division och andra förbandsrester. Clinton (2.) , Cooke (1.) och von Kruse (Nassau) har inte mycket trupper kvar men de håller fortfarande linjen trots Reilles attacker.
Längre österut så har d'Erlon (II) mot alla odds lyckas vända striden. Han ställde sig i spetsen för 29:e Ligne och lyckas storma Papelotte. Samtidigt omringar andra delar av hans kår Collaert (Cav NL) och tvingar kavalleriet att slå sig ut med stora förluster. Allt detta sker precis innan den II:a Preussiska kåren anländer. d'Erlon lyckades i grevens tid.
Längre söderut så backar Mouton (VI) och Bülow avancerar. Fichermont faller. Än är det dock en bit kvar till Plancenoit

Läget klockan 20.00:

Genombrott i centern:

d'Erlons triumf:

von Bülow:

nielsen.filip

Nu börjar det skymma på allvar men striderna mattas inte av.
1. div, 2. div samt Nassau faller tillbaka när Reille (I) pressar på tillsammans med gardet. Prins William II hjälper till med försvaret och är nära flera gånger att tillfångatas av franska trupper.
Brunswick pressar Reilles flank med begränsad framgång.
Gardet har nu krossat Pictions division (5.) och flyttar fram artilleriet för att börja bombardera Mont St. Jean.
Preussiska först kåren (I) närmar sig Mont St. Jean samtidigt som II:a kåren anfaller Papelotte. d'Erlon står dock emot anfallen.
IV:e preussiska kåren drabbas av stora motgångar, Mouton har lyckats förskansa sig i Planceoit och bombarderar de framryckande Preussarna som är tvungna att dra sig tillbaka.

Läget klockan 21.00:

Plancenoit säkert i fransk ägo:

d'Erlon styr försvaret av Papelotte:

Den allierade centern finns inte längre:

nielsen.filip

Reille (I) försöker möta Brunswicks flankanfall och själv gå till anfall mot Merbes Braine. Stridströtta I:a kåren orkar inte genomföra anfallen och Brunswick har svårt att organisera sig i mörkret. Striderna på västra flanken avslutas.
I centerna så slår Kellerman (IIIc) till efter att vilat ett flertal timmar. Allierade trupper sprids för vinden samtidigt som flera högre officerare tillfångatas, bland annat von Kruse och Cooke. Plötsligheten i anfallet överraskar också Wellington som nästan tillfångatas i Mont St. Jean. Altens demoraliserade division lyckas dock styra upp försvaret av byn med hjälp av den Preussiska I:a kåren. Gardet lyckas inte slå sig in i byn men fångar Prins William II när han desperat leder försvaret väster om byn.
Både den preussiska andra kåren samt Coles division (6.) försöker storma Papelotte men d'Erlon leder ett desperat försvar. Trots en stor övermakt lyckas han hålla gården med de sista resterna av sin kår.
Längre österut avtar striderna när mörkret nu faller. Slaget vid Belle Alliance är över och de allierade flyr hals över huvud. Imorgon kommer antagligen de tre (fyra) preussiska kårerna krossas och Napoleon vunnit den första kampanjen under hans ärorika återkomst.

Vive l'Empereur, Vive la France, Vive l'Empire!

Striderna avslutas kring 22.00:

Preussarna plötsligt på fel sida av Lasne:

d'Erlon höll ut:

Reilles misslyckade anfall mot Merbes Braine:

Mont St Jean:

Mont St Jean ännu närmare:

nielsen.filip

Fransmännen vann på poäng. Var väldigt nära att vinna auto-victory genom att erövra Mont St Jean men hann inte.

Poängräkning:

Frankrike:
Allierade/preussiska infanteriförluster: 352.5
Allierade/preussiska kavalleriförluster: 193
Allierade/preussiska artilleriförluster: 125
Tillfångatagna:
Prins William 60
Cooke 20
von Kruse 20
Platser:
Plancenoit 60
Hougoumont 60
La Haye Sainte 60
Papelotte 60
Belle Alliance 60

Summa 1070.5

Allierade/Preussen:
Franska infanteriförluster: 197
Franska kavalleriförluster: 125
Franska artilleriförluster: 80
Erövrade fanor: 20
Platser:
Merbes Braine 60
Mont St Jean 60

Summa 542

Behövs 200 poängs marginal för att få till en "Major French Victory". Med andra ord en helt överlägsen fransk seger! (528,5 poäng)
Ser ganska svårt ut för de allierade, de hade lite otur i slutet och skulle nog egentligen erövrat Papelotte samt undvikit tillfångatagandet av prinsen samt Cooke och Kruse. Men siffrorna hade ändå blivit överlägsen fransk seger (910,5 - 602).

Delirium

Vad drar du för lärdomar av detta? Vad gjorde Allied-Filip för fel mot Empire-Filip?
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

nielsen.filip

Här kommer lite blandade kommentarer om spelet.

- Jag tycker fortfarande att det känns lite trubbigt på lägsta nivån. Förstår absolut varför de ha valt denna "upplösningen" för annars hade spelet tagit för lång tid men det känns ändå lite trubbigt.
- Tog cirka 20-25 timmar för mig att spela igenom det själv uppdelat på väldigt många gånger. Kändes som i stort sett alla enheter fick aktivera sina två gånger varje drag (i stort sett alltid för fransmannen). Något drag blev kortare med mer stress, något som ökade rolighetsnivån.
- För mig var det en utmärkt introduktion till slaget vid Waterloo. Särskilt eftersom jag samtidigt läste Tamelanders fantastiska (och långa) bok Waterloo, Belgien 1815. All respekt för en författare som simulerat fälttåget 1815 med ett dussin spelare under två års tid. Generellt så låg jag något före i spelet jämfört med boken och det var roligt att jämföra mina beslut med de riktiga i efterhand. Rekommenderas starkt.
- Anar att spelet är något lättare för fransmannen, fast mitt statistiska urval är inte så stort.

Citat från: Delirium skrivet 24 augusti 2015 kl. 10:01:56
Vad drar du för lärdomar av detta? Vad gjorde Allied-Filip för fel mot Empire-Filip?

- Det känns svårare att spela de allierade för enheterna som aktiveras är generellt mindre och kan därmed åstadkomma mindre koncentrerade anfall/motåtgärder.
- Det var helt klart roligare att spela fransmännen, kanske fick den sidan mer uppmärksamhet från mig.
- Anfallet med den Preussiska fjärde kåren var slött och utspritt. Borde kunnat åstadkomma mer där.
- Gjorde generellt försiktiga och utdragna anfall med fransmannen. Var ganska rädd för förluster och ville hålla formationerna intakta så länge som möjligt.
- Efter att åsen föll så hade jag väldigt svårt att få någon utdelning på det allierade artilleriet. Det är utspritt på så många enheter och svårt att få koncentrerad eld. Så länge 10 SP batteriet på åsen fanns kvar så var det svårt för fransmannen då den kunde ge eld upp till fyra gånger per drag (två för formationen, en för Wellington och en för Prinsen).
- Svårt att använda det allierade kavalleriet. Utdelning var väldigt blandad. Väldigt stor skillnad i resultat mellan olika anfall vilket kunde vara svårt att förutse. Kändes realistiskt.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det är ett väldigt roligt spel som lärt mig mycket om slaget vid Waterloo. Vad kan man mer begära?  :up:

Delirium

Med tanke på att du hade 2,5 gånger poängen som krävs för en major fransk victory så måste antingen ditt parti varit väldigt Frankrikevänligt eller spelet något obalanserat. ;)

Jag är bara i början av att lära mig (har spelat scenario 1 och är halvvägs genom scenario 3 - Preussarna vid Plancenoit). Men spontant känns till att börja med 100 poäng för döda och tillfångatagna engelska ledare lite väl bra, man kanske måste vara mer försiktig där? Bara en tanke av många, ser fram emot att utbyta erfarenheter.

Spelar som sagt "Preussian steamroller". Trångt som tusan är det men efter en oturlig rout för en fransk stack i centern bröts franska linjen i två delar och preussiskt kavalleri håller på att rulla upp den olyckliga vänstra flanken. Det unga gardet håller fortfarande Plancenoit men det är lite svettigt när preussarna kommer med sina 40-poängsstackar - för att inte tala om 15 sp artilleri som skjuter rakt in i byn...
Imperial Elegy
Space Empires

Strv102r

I vårt part blev slutpoängen 709 för Nappe och 452 för de allierade. IV preussiska var krossad totalt liksom picton, Clinton, Perchponder och Cole. Chasse var också rejält reducerad. Mouton var illa däran medan dÉrlon och Reille hade lite, lite kvar att ge. Gardet hade tagit stryk, men fanns ju kvar som kort liksom kavalleriet.

Det var nog inte så dumt att skicka gardet på preussarna. De är tokstarka, men skillnaden i moral till gardets fördel väger upp det och varje steploss är många SP som förloras.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

nielsen.filip

Tre dokumenterade franska major victories av tre möjliga här på forumet. Spelet gjort av fransmän.
Balanserat? I rest my case!  :)

Citat från: Delirium skrivet 25 augusti 2015 kl. 17:30:12
Men spontant känns till att börja med 100 poäng för döda och tillfångatagna engelska ledare lite väl bra, man kanske måste vara mer försiktig där?

Svar ja.
De tillförde väl inte jättemycket men jag hade inte använt aktiveringarna till att flytta bak ledarna när divisionerna var i stort sett utslagna. Aktiveringarna användes till annat som ansågs viktigare. Sen var ju kollapsen för engelsmännen ganska rejäl sista draget.

Delirium

Min spontana reaktion i det här fallet är så klart att ta upp den kastade handsken och påstå att jag ska vinna som koalitionen. :)
Imperial Elegy
Space Empires