Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

BCS snart är det dags

Startat av Andreas Lundin, 1 mars 2016 kl. 16:36:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Har hunnit spela en del mer. Spelet är inte svårt, och det genererar en hel del intressanta taktiska spelbeslut. Det är behagligt fritt från undantag och specialregler, till skillnad från t ex GTS, där undantagsreglerna ofta är längre än reglerna.

Jag känner mig osäker på om det som händer på spelplanen känns rätt och rimligt, det är ett sånt där spel där en enhet kan köra 72 hexer genom ett kirurgiskt hål i linjerna, och konsekvenserna av detta kan vara svåröverblickbara, även om det i alla fall i detta spel finns bromsmekanismer som straffar att man häller fem divisioner genom samma hål. Säger inte att det INTE känns rätt och rimligt heller, det känns för tidigt att säga.

Vet inte om jag någonsin skulle palla hela Ardennerna med systemet. Visserligen flyttar du bara ett fåtal brickor åt gången, men en turn måste ta en hel evighet om två spelare försökte spela hela spelet.

Men jag känner att jag definitivt kommer att beställa Kasserine när det kommer upp på pre-order. Känns som precis rätt situation för systemet, och rätt volym med trupp för att vara lätthanterligt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Nu är jag inte lika övertygad om att jag kommer att beställa Kasserine längre. Tycker att det är alldeles för mycket som bara känns konstigt eller fel.

Fredrik H

Om du orkar så är jag tacksam för några exempel på vad som inte känns rätt. Jag sitter fortfarande på staketet även om det inte riktigt är lika högt upp längre.

Elias Nordling

Främst kanske att en pansardivision kan köra 72 rutor på en omgång, genom ett kirurgiskt en-hex-hål, genom två andra pansardivisioner som sitter på samma väg, och sen kolonisera de bakre områdena. Och att pansarenheter kan köra förbi nergrävt infanteri och liksom skjuta bort ett par steg på dem i farten. Kanske inte fått kläm på hur man garderar sig, men när högkvarter och förrådslinjer är överkörda innan första aktiveringen hamnar man lätt i en dödsspiral. Har hört flera rapporter om hur kampanjer varit över dag två för att tysken hade tur med aktiveringsslagen.

Elias Nordling

Kör samma KG Peiper-scenario igen, och den här gången är det The Battle of the Dent. Det känns som konsekvenserna av Snafu-slaget (allt från 0 till 72 rutors förflyttning) är så extrema att systemet bara funkar i monsterscenarior.

sfclinken

Nu ligger Kasserine för preorder.

Frågan är GO or NO GO.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Jag står numera på NO GO. Systemet övertygar mig inte som simulering, är inte svårt men inte heller snabbspelat, och de innovativa inslagen känns i grunden inte särskilt revolutionerande eller intressanta. Det är rätt kul men frågetecknen kring om det som händer på kartan har någon bäring i verkligheten står i vägen och det är i grunden för långsamt för vad det gör.

Strv102r

Tackar för de tankarna. Har Battles for the Ardennes (SPI), Ardennes 44 (GMT och Wacht am Rhein II (Decision Games) Kan räcka med det. För Kasserine har jag GMTs spel av van Borries som jag gillade när jag provade det.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Pove

Tack Elias! Det luktar NO GO lång väg! //Pove

Fredrik H

Tack! Skönt att forumet ibland faktiskt hjälper en att spara pengar emellanåt. Väldigt ofta är det tvärtom...

Elias Nordling

Är jag den enda här i Sverige som faktiskt spelat det?

Andreas Lundin

Ja, jag drog öronen åt mig direkt efter att ha sett lite video och läst vad du skrivit, Elias.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Suttit och kollat på lite YouTube-videor på BCS och jag måste erkänna att jag fortfarande känner mig väldigt ambivalent inför detta spelsystem. Det känns mycket underligt, och det verkar extremt mekanistiskt... tusentals (okej en överdrift) av tärningsslag på olika tabeller och allt sker sekventiellt och ingen Fog of War... Var är känslan, var är stämningen? Det här känns mer som en matematiklektion.

Orolig. Vart skall den här FF-helgen sluta?  :|
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Micke G

Jag har tvekat länge på denna serie, varit riktigt nära att beställa vid flertal tillfällen! Jag har studerat massor med spelrapporter, videos och följt tråden på CSW, men hela tiden så backar jag ur. Den här serien för verkligen skäl för "living rules", vilket jag sällan gillar... Dock är ju kommande Brazen Chariots jäkligt intressant som slag, vilket kan få mig att slå till i slutändan!

Elias Nordling

CiteraSuttit och kollat på lite YouTube-videor på BCS och jag måste erkänna att jag fortfarande känner mig väldigt ambivalent inför detta spelsystem. Det känns mycket underligt, och det verkar extremt mekanistiskt... tusentals (okej en överdrift) av tärningsslag på olika tabeller och allt sker sekventiellt och ingen Fog of War... Var är känslan, var är stämningen? Det här känns mer som en matematiklektion.

Fördelen är att du knappt behöver titta på tabellerna. Nackdelen... ja det är väldigt repetetivt, och många tärningsslag som är rätt ospännande. Jag bränner av fem artilleriattacker för att se om jag kan nöta ner dig ett step av 5000 till, typ.