Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

BCS snart är det dags

Startat av Andreas Lundin, 1 mars 2016 kl. 16:36:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Snart kommer premiärspelet i den nya spelserien BCS (Battalion Combat Series) från Multiman Publishing – The Last Blitzkrieg. Detta är ett givet köp för mig trots att jag troligtvis inte kommer att kunna spela hela schabraket på ett tag. Detta eftersom det är ett nytt system av Dean Essig, och det intresserar mig på en intellektuell nivå när han gör det. På en känslomässig nivå vill jag också stötta sådana initiativ.

Jag tror dessutom att nivån på detta spel är en sweetspot för mig. Jag formligen älskar mina ex. av The Battle for Normandy och Wacht am Rhein till exempel.

Sedan är dessa spel inte de första som åker upp på spelbordet, men vid väldigt speciella tillfällen så...

Carl Fung skriver på BGG om andra nyheter som är på gång hos företaget och det är en del jag tycker är intressant. Så har jag inte känt för många av MMPs titlar på senare år. Några axplock:

BCS Game #2 will be on Kasserine. 2 Maps, low counter density (less than one sheet of combat units). This won't just be a one sided thump of American forces. Germans have their command confusion which limits their ability to do everything they want. A great follow up to Last Blitzkrieg.
...
BCS Game submitted for Brevity, Battleaxe, and Crusader...

...BCS Velikiye Luki should be submitted in the near future...
...BCS Yom Kippur War is being designed by me...

...Line of Battle currently has Monocacy/Fort Stevens being playtested. A somewhat obscure topic and where I only see one game covering Monocacy (SPI's Drive on Washington)...

...OCS Smolensk – Hans is finishing up the submission package. One map, Early war Soviets but with enough balls to stop the German onslaught against Moscow...

Ser bra ut med andra ord. Mest intressant i högen är väl ändå kanske ändå Velikiye Luki ändå...

Ni då?

--------------------------------------------------------------------------------------------------
https://spelkronikan.wordpress.com
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jerry

Var hittar du denna information på BGG ??

Ja velikye luki är högintressant , har gamla GDW samt japanska "command magazine" utgåvan
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Andreas Lundin

MMP P500-thread

Via Tapatalk
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

Måste erkänna att jag har blandade känslor inför det här. Det har som bekant snackats om BnOCS i all evinnerlighet och inledningsvis var jag entusiastisk och följde diskussionerna. Laddade tom hem en speltestkopia för Kassarinespelet för en herrans massa år sedan.
Det jag läst om spelet känns på gott och ont mkt Dean Essig:it  :D
När temat för första spelet offentliggjordes tappade jag lite grann suget... Jag har ju redan en helig graal i WaR  :P
Kommer nog att invänta nästa spel innan jag släpper till
:)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Jag förbokade nyligen, trots vissa misgivings och ointresse för temat på denna skala. Jag är verkligen intresserad av att veta vad som är helt nytt för skalan. Å andra sidan tycker jag att Dean med Line of Battle 2.0 gjort en regelbok som är rejält snårig och svårläst, och ett system som känns halvtrasigt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Jo, jag har nog förträngt LoB när jag tänker efter. Jag har fortfarande CWBS som favorit, tätt följt av OCS.

Via Tapatalk

P-O Jönsson

Längtade sjukt mycket efter detta fram tills de förkunnade ämnet, Ardennerna! Ska ge Kasserine en chans när det kommer. För övrigt så vill jag gärna komma in i LoB, men regelboken släpper liksom inte in mig!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Elias Nordling

Trängde mig igenom regelboken efter flera försök, och upptäckte ett system där anfallaren dundrar fram som en tysk pansarbataljon med AR5. Jag körde Pickett's Charge och detvar piece of cake för sydstatarna att ta fiendens skyttegravar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Ruskigt kluven till BCS. Jag gillar skalan skarpt, bataljoner är riktigt intressant. Känns däremot som om jag är bekant med temat, kunde han inte tagit något annat... Sedan tillhör jag dem som kanske inte är så förtjust i Dean. Han odlar någon slags attityd där hans syn på saken är den riktiga och alla andra har missat poängen. Jag minns hur han beskrev alla system innan OCS som "faulty versions of reality" och OCS som den uppenbarade sanningen. Jag delar inte den uppfattningen och tycker att OCS aldrig lyckas skapa en berättelse som jag läser om i historieböcker.
Jag är nyfiken på BCS men de designer notes som han har skrivit ger mig återigen vibbar av att han nu ska förklara det som ingen annan fattat. Jag blir gladeligen motbevisad, men skulle gärna ha börjat med ta mig fan vad som helst utom Ardennerna (kanske Normandie börjar bli slitet också).
Precis som andra här kommer jag att köpa spelet, men jag har inte köpt biljett till fancluben. Jag sålde alla mina OCS i höstas och har inte saknat dem en enda gång.
Jag ser fram emot flera av de planerade slagen i BCS-serien, inte minst vill jag gärna spela flera av slagen i Afrika på bataljonsnivå. Det måste ju inte vara 2000+ brickor för att vara intressant.

Delirium

Blir lite diskussion om Essigs person här.  :P

Jag måste nog säga att jag gillar hans attityd på ett sätt: hans designer's notes till Last Chance for Victory var fantastisk läsning och jag gillar att man motiverar sina beslut så detaljerat och ingående, känns som man fick unika insikter i spelskapande från en rutinerad designer. Men å andra sidan var jag inte så förtjust i själva spelet: Line of Battle kändes efter lite olika försök helt enkelt inte så roligt eller så spännande även fast jag ville tycka om det.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Andreas Lundin

Offtopic: Kan man lira LoB-spelen med RSS-reglerna?

Själv är jag ännu ej helt bränd på Ardennerna eller Normandie, men jag kan förstå att folk känner att det är tjatigt. Jag vet inte varför det är så jäkla populärt att göra spel på dessa kampanjer egentligen, men det kan ju ha att göra med den där amerikanska flaggan som sitter på sidan av the Gamers spel.

Jag är ju själv mer intresserad av allt om östfronten under kriget, så jag hade ju gärna sett Vieliki Luki som första spel.

Fredriks kommentar om OCS fick mig också att tänka. det var faktiskt flera år sedan jag ens hade lust att ta fram något av mina OCS spel... Hm.

Engelbrekt

På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Delirium

Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Andreas Lundin

Nu blev jag faktiskt sugen på riktigt.

Folket

Personligen fick jag känslan av att Dean inte gillar sina spelare när jag läste designers notes.