Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av ETO 2ed

Startat av Scipio, 31 augusti 2016 kl. 12:23:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

aegneus

Jag tror jag ställt frågan förut, ställer den igen... går det att spela det här PBEM eller är det för interaktivt?

Det där med para/långväga invasioner - det är ju lite 'rätt utfall av fel skäl' när sådant tvingar armeer att stanna i hemlandet. Rent politiskt tror jag ingen minor accepterade att släppa iväg allt de hade på diverse stortyska upptåg, men de flesta spel ger ju spelarna total kontroll över hela minorns OOB. Så den som går på en kupp får nog skylla sig själv och spela lite mer historiskt korrekt nästa gång (och vara glad att man slapp en bunt specialregler om hemmagarnisoner).

Scipio

Citat från: aegneus skrivet 14 september 2016 kl. 16:18:02
Jag tror jag ställt frågan förut, ställer den igen... går det att spela det här PBEM eller är det för interaktivt?
Jadå jag tror nog att det går att få att fungera.
Det blir nog en del skick per runda dock.
Och det kan nog bli lite stökigt med interception/counter-intreception/counter-counter-incerceptions osv. när det vankas flygstrid via VASSAL
Det ska finnas en VASSAL-modul ivf.
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

Maj 1943

I Turkiet så pressar dom allierade sig igenom försvaret på väg norrut.

Ryssen lyckas desperat hålla en  liten remsa svartahavs-kust som fortfarande skiljer turkietfronten från östfronten

Scipio

Juni 1943

Motanfall från axeltrupperna tvingar tillbaka de allierade trupperna som är på väg norröver.
I stället så kastar dom allierade om sina trupper och attackerar bestämt västerut och river upp en stor reva i fronten.

Efter att ha kommit så ytterst nära att länka ihop fronterna så känner sig nu axeln tvungen att ge upp den planen och i stället dra ur sina trupper från Kaukasus för att inte riskera total inrigning.

Lite snålt med ockupationstrupper i Frankrike igen...

Scipio

Juli 43

De allierade gör ytterligare en landstigning i Frankrike och vips så "järnvägas" plötsligt ett antal tyska kvalitetsförband in.

Dom allierade kapar Turkiet i två och även dom värdefulla enheterna hinner sätta sig i "säkerhet" på rätt sida isoleras en större mängd enheter på fel sida.

På östfronten så fortsätter striderna och på det södra avsnittet så drar axeltrupperna sig tillbaka något ytterligare

Delirium

Jäklar vad nära det var! Snygg attack från Syrien där, räddade sannolikt ryssen.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Fredrik H

Jag gillar det här spelet skarpt, tack för rapporten! Känns inte de västallierade lite väl starka? Rensat Afrika, massor med folk i Turkiet OCH en ordentlig andra front i Frankrike redan 43? Jag är sugen på att ställa upp och prova själv.

Scipio

Citat från: Fredrik H skrivet 15 september 2016 kl. 13:16:09
Jag gillar det här spelet skarpt, tack för rapporten! Känns inte de västallierade lite väl starka? Rensat Afrika, massor med folk i Turkiet OCH en ordentlig andra front i Frankrike redan 43? Jag är sugen på att ställa upp och prova själv.
Hehe ja det kan man kanske tro men faktum är att de allierade trupper som är i Turkiet nu är desamma som krossade försvaret runt Tobruk innan, italienaren hade inga andra trupper kvar i Nordafrika efter det så hela alltet befriades därefter av en ensam bricka under tiden som anfallet in i Syrien startade.

Den ordentliga andra fronten är inte mer än en större räd, det finns inte en enda markenhet kvar i England efter landstigningen för alla markenheter som fanns där deltog i den första vågen.
Faktum är att ett antal av enheterna i landstigningen är en-steps-enheter och "steplossade" enheter.  :)
Det finns ingen förutsättning att bita sig kvar i Frankrike om tysken bestämmer sig för att slänga ut dom.
Men målsättningen är inte att starta en andra front redan nu då det inte kommer att gå, målet är att stjäla fokus och resurser för tysken från andra områden.

Enda anledningen att det alls går att landstiga i det här skedet är att tysken har valt att ha i princip ha Frankrike oförsvarat.

Delirium

Olika saker ger väl varandra i det här som i andra strategiska spel: tysken valde att anfalla Turkiet vilket gör att hans trupper varit mer utspridda än vanligt - det kunde gett en högvinst om de allierade sovit på sin post alternativt misslyckats med att slå tillbaka men nu ser tyskens utspridning ut att vara en belastning. När tysken är svagare på vissa delar än han brukar vara kan britten få mer utdelning med sina få boys än vanligt... Tjusningen med ETO-spel är att kunna välja strategi själv och motståndaren svara på det.  :up:

Scipio

Citat från: Delirium skrivet 15 september 2016 kl. 16:11:31
Olika saker ger väl varandra i det här som i andra strategiska spel: tysken valde att anfalla Turkiet vilket gör att hans trupper varit mer utspridda än vanligt - det kunde gett en högvinst om de allierade sovit på sin post alternativt misslyckats med att slå tillbaka men nu ser tyskens utspridning ut att vara en belastning. När tysken är svagare på vissa delar än han brukar vara kan britten få mer utdelning med sina få boys än vanligt... Tjusningen med ETO-spel är att kunna välja strategi själv och motståndaren svara på det.  :up:
Ja det var en väldigt bra sammanfattning.   :up:
Konsekvenserna av tyskens tidigare val har börjat infinna sig.
Men hade satsningen med att ta Turkiet snabbt lyckats så hade ryssen kunnat få det mycket, mycket mer svettigt än som det vart nu så jag gillade verkligen ambitionen med den planen.

Scipio

Augusti 1943

Med tanke på den hårda tyska reaktionen på landstigningen så evakuerar dom allierade brohuvudet, förutom en stackars enhet som inte hinner med den sista färjan hem

Axeln börjar evakuera det som är på den östra sidan av sundet

Ryssarna korsar den polska gränsen där ett hål öppnat sig i den tysk fronten.

Scipio

September 1943 - Maj 1944

Olyckligtvis verkar det som jag har missat att fota mellan september 1943 till maj 1944...
Det som är värt att nämna är att tyskarna lyckas täta luckorna i fronten i öst och sedan slår det dåliga vädret till och framryckningen avtar avsevärt.

I Turkiet försöker dom allierade gång på gång forcera sundet utan att lyckas.

När det dåliga vädret slår till i väst så lyckas tyska flottan slinka förbi den allierade flottan och nå ut i Atlanten där den börjar härja med konvojerna. Det tar ett par månader innan alla tyska båtar är funna och sänkta men då är skadan redan gjord, Englands ekonomi inför det viktiga vårkvartalet 1944 är näst in till reducerad till noll och de stora ambitionerna som planerades inför den riktiga landstigningen får skalas ned avsevärt.

Scipio

Juni 1944

Den på grund av Englands fördärvade ekonomi reviderade invasionsplanen gör gällande att invasionen ska ske på två punkter: Le Havre och Cherbourge.
Detta begränsade mål är rätt riskabelt eftersom om en av landstigningarna skulle misslyckas så finns risken att ett stort och bestämt tyskt motanfall skulle kunna kasta ut invasionsstyrkan igen.
Risken finns även att båda landstigningarna skulle kunna misslyckas.

Lyckligtvis så lyckas båda landstigningarna och dom tyska motanfallen når endast begränsad framgång främst på grund av allierat flygherravälde.

I Turkiet så görs ytterligare misslyckade anfall över sundet...

På östfronten så fortsätter dom ryska anfallen. Här är det inte snack om något blixtkrig utan ryssen lägger sin tyngt på och nöter ut och trycker tillbaka tyskarna.
Tyska motanfall siktar in sig mot pansarspetsarna i ett försök att få bort värsta udden från den ryska ångvälten.
Narvik "befrias" av sovjetiska styrkor

Delirium

Ryssen ser tung ut och ni blir nog inte tillbakakastade från Normandie i första taget.

Förstår att pengarna är problem men finns planer på strategiska landstigningar för att komma runt Turkiet-härket? Kanske är krigshemligheter i och för sig...  :P

En sak jag gillar med ETO är att Sovjet sällan verkar bli krossat som kan hända i andra spel, de står och vacklar men kommer oftast tillbaka. Vad är eran erfarenhet med det?

Scipio

Ja britterna övervägde landstigning men av tre skäl så valde dom att inte göra det.

1. Dom är så pass starka starka så att om dom slår 5+ på något anfall så kommer dom  över utan att någon kostsam och riskabel landstigning behöver göras

2. Om dom kommer över månad ett eller tre är inte jätteavgörande för dom är för få för att nå några jätteframgångar mot tysken i balkanbergen på egen hand.

3. Det riskerade att kollidera med förberedelserna för Overlord.

Men som det vart nu så kom dom heller aldrig över sundet så det kan ha varit en missbedömning från min sida  :)

CiteraEn sak jag gillar med ETO är att Sovjet sällan verkar bli krossat som kan hända i andra spel, de står och vacklar men kommer oftast tillbaka. Vad är eran erfarenhet med det?
Vid många tillfällen så brukar det kännas det som Rysslands öde är nära att beseglas men dom senaste partierna som vi kört så har dom i slutänden ändå hållit ut.
Jag tror dock det kan hända, det känns som ryssen nästan inte har råd med några misstag alls under 1941 så vi kommer säkert att se det hända framöver.

Vi körde mycket ETO när vi gick på gymnasiet och det jag minns från då är att ungefär 25% av partierna resulterade i rysk kapitulation.
Efter varje kapitulation så analyserades tysken strategi i detalj av ryssen och nya planer drogs upp av nästa ryss för att kontra det vilket ofta resulterade i 1-3 partier där ryssen höll ut innan Tyskland klurade ut något nytt djävulskap som lyckades osv.