Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Blue Water Navy replay

Startat av Fredrik H, 23 oktober 2019 kl. 22:59:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Fredrik H

Europa. Skadade tyska baser, men ryssarna stoppas utanför Hannover. De stoppas inte i Sydeuropa. Den skadade flygbasen har börjat repareras, men det kommer att ta lång tid innan det går att använda de återstående planen effektivt. Den ryska närvaron i Östersjön har minskat betänkligt, innan basattacken sänkte tyskarna ett antal Whiskey-ubåtar (kanske U-137?).

Dags för turn 3.

Mimer

Intressant läsning, fortsätt gärna.  :up:

aegneus

Sluta omedelbart. Jag har inte råd att läsa den här tråden.

Fredrik H

Turn 3 (dag 5-6) är över. Politbyrån klarade på håret att slippa ifrån en stabilitetskontroll (behöver 6+ First strike points nära USA och har 6). Kriget böljar fram och tillbaka och det är svårt att se vartåt det barkar.

Konvojerna hade svåra dagar på Atlanten. Sovjets andra våg av u-båtar fick tag på en stor konvoj och orsakade ytterligare en convoy massacre, nu totalt tre. Inga konvojer kom fram till destination. USA såg sig nödgat att börja eskortera nästa stora konvoj med hangarfartyg, men det binder ju enorma resurser som annars kan slå mot fiendens baser. NATO svarade också med att skicka avsevärda mängder u-båtar till området och dessa visade sig vara effektiva i att sänka ryska u-båtar. Ryssarna sänker konvojer och NATO sänker u-båtar. Vem som vinner återstår att se.

Som bilden ovan visar är ytterligare en stor grupp ryska u-båtar på väg för att ersätta förlusterna. Det är emellertid den sista vågen. Å andra sidan är mängden eskortskepp nere på farligt låga nivåer.

Sovjet måste också börja skicka Boomers ut på Atlanten för att behålla sin förstaslagsförmåga, men det kan leda till förluster som Politbyrån inte gillar. Svår avvägning.

Fredrik H

Bild från Atlanten. Europa är så nära men ändå så långt borta. Efter u-båtarnas anfall så lyckas sovjetiska satelliter (måste ju varit bra skit 1983) få bra måldata på TF Bravo och lufttankade Backfires tar sig förbi den löjligt svaga F-15 patrullen runt Island. 80+ sjömålsrobotar och begränsat med AA... Conoy massacre. Av de ryska u-båtarna på bilden så kommer en att sänkas helt och alla andra skadas. Det motsvarar närmare tio sänkta atom-ubåtar. TF Bravo var ingen gratislunch.

Fredrik H

I Medelhavet så är det i princip över. NATO skickar in ubåtar i östra Medelhavet och flygspaningen får rätt på TF Gorshkov. Sturgeon-ubåtar tar sig in och anfaller. Den blåa siffran är torpeder/ASW; alltså tre tärningar med +1 på varje tärning (kvaliteten svart ruta med gul text). Varje slag på sex eller mer är en träff, naturlig tia är en träff på valfritt mål (alla vapentyper har olika tabeller, men slå högt på D10 gäller).

Ryssarna lyckas med konststycket att missa alla sina fyra ASW-tärningar (lyckas på 8+). Sexan sänker Udaloy-brickan och tian gör att NATO får slå på Big ship table. Två tärningar (för NATO-torpeder), blir någon en 8+ sjunker ett Big ship (amerikanska carriers är Huge). Dessa stora skepp är bara en båt, andra ytfartygs-brickor är 4-6. NATO slår en åtta och Kiev sjunker utanför Cypern. Krestan och Moskva går in i hamn i Syrien och besättningarna äter falafel tills kriget är slut. NATO behöver nu bara turkiska ubåtar för att täcka östra Medelhavet.

Fredrik H

USA har tre hangarfartygsgrupper om vardera två hangarfartyg. En grupp eskorterar konvojer, en är i Medelhavet och en utanför Norge. Båda de offensiva grupperna satte den här turnen in sina attackplan mot markmål. Det är en ganska riskabel process, där mycket hänger på hur väl eskortplanen lyckas trycka ner marktruppernas luftvärn. Har man otur så kan det gå åt A6:or, hangarfartygsflyget kan inte ersättas och det är därför oerhört viktigt att inte ta onödiga förluster. Hangarfartyg utan plan är ju helt poänglösa.

Ovan ser vi räden utanför Trondheim. Eventkortet Top Gun räddar attacken och den sovjetiska framryckningen hejdas i två dagar. Samma effekt uppnås på Balkan, vilket är tur eftersom inga konvojer är i sikte. Inga amerikanska förluster än, men den turen lär inte hålla i sig.

Idealiskt skulle man nog vilja slå ihop fyra hangarfartyg och ge sig på baserna på Kolahalvön, men den möjligheten känns avlägsen. Jag vågar inte dela upp fartygen ett och ett, tror de blir alldeles för sårbara då. Ett förlorat hangarfartyg har samma effekt som convoy massacres, dvs för många kan ge ryssen segerpoäng.

Fredrik H

Europa dag 6. Wurzburg och Hannover faller, Hamburg är hotat. I söder stoppades WP av flyget, det går inte att påverka Västtyskland på samma sätt - bara konvojer hjälper (som den som massakrerades).
I Norge stoppas också WP, men TF Andropov har lite i smyg fyllt på med marininfanteri, så nästa runda blir det tuffare att stoppa framryckningen.

Murmansk är i princip tömt på ubåtar, den sista vågen åker mot Atlanten utan att ge sig på TF Hammer (man ska ha mycket tur eller riktigt bra ubåtar för att komma i läge för att torpedera hangarfartyg).

Just det, det enda stället på hela kartan där det blev dåligt väder var Östersjön. Typiskt Sverige.

Dags för turn 4.

Strv102r

:up:

Verkar skoj. Själv kan jag mycket lite om marinaderna.
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Dag 7-8 är slut (turn 4). Efter en dryg veckas intensiva strider så känns det som ryssarna börjar mattas av, klart större ryska förluster denna runda. TF Bravo hade två konvojbrickor, den ena sköts i bitar förra rundan men den andra hade "bara" fem hits. Om de lyckades lasta ur i Antwerpen (närmare fronten - större effekt) så skulle den vara värd en halv supply. T-95:or upptäcker konvojen och leder in 50+ Badgerplan via Norge. Nästa convoy massacre noterad (sex totalt). På hemvägen lyckas några patrullerande F-14 skjuta ner några Badgers. Meh.

Sovjet har nu sina sista ubåtar på plats, den grupp som finns runt Island är huvudsakligen Boomers som försöker komma ut på öppet hav. NATO jagar dem med allt de har och har lyckats sänka några. Politbyrån gnisslar sina löständer.

En halv supplypoint levereras i Frankrike, men det stoppar inte WP:s framryckning. Det kommer inte att komma iland några konvojer nästa turn, men sedan kan det komma flera rundan efter. Oerhört dramatiskt.

Fredrik H

Rundans stora överraskning är ett nytt invasionsmål: Danmark! Hangarfartygsgrupperna stoppar de ryska framryckningarna i Norge och Sydeuropa (även denna turn utan förluster). Därför skickar WP en landstigningsstyrka mot Danmark.

RAF skickar ut en anfallsstyrka som angriper TF Borodino och skadar den, men sedan lyckas NATO tappa bort fienden (slog en etta)! Nästa turn kommer det att kliva iland polskt marininfanteri i Danmark - utan att störas av hangarfartyg. Det ska bli spännande att se utfallet.

Fredrik H

Europa dag 8. WP stoppas på flankerna, men i Västtyskland så pressar ryssarna på och erövrar Hamburg. Ett par rundors framryckning till så når de Ruhr - då triggas NATO:s kärnvapen... Konvojerna måste komma fram.

I Norge är det en stand-off. Hangarfartygens flyg stoppar framryckningen, men kan inte göra något annat. Även denna turn krävdes det event-kort för att lyckas, men dessa är slumpvisa. Det hänger på en tråd.

Ryssarnas ubåtar har tappat kraft, många är sänkta. Flottans Backfire är fortfarande operativa, men avståndet är en faktor.  Å andra sidan så krävs det inte mycket för att NATO ska tappa greppet.

Vi får se när/om rapporten återupptas. Jag ska åka iväg i helgen och vet inte när spelandet kan återupptas. Jag tänker att folk i alla händelser fått en bild av spelets flöde och perspektiv. Det här är ett väldigt trevligt spel, jag känner inget motstånd alls mot mekanikerna som används och besluten känns hela tiden intressanta och historiskt rimliga (jaja, baserat på mina tonårs Röd Storm-känsla). Tack för uppmuntrande kommentarer, även en sån här blygsam rapport tar mycket tid. Jag fattar inte hur Ola orkar!

Delirium

Skitkul läsning! Jag tror själv att cdg är en kul mekanik för en sådan här teoretisk konflikt, events fram och tillbaka känns riktigt spännande. Ser fram emot att få testa lite själv.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Strv102r

Din rapport är inte blygsam. Den är betydligt mer omfångsrik än de flesta jag lyckas åstadkomma! Den är dessutom välskriven och informativ.

Känner mig motvilligt köpsugen...
Ola Palmquist. Spelar nu:  SPIs Operation Typhoon, därefter Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

EvilSpook

Håller med!
Det här spelet är helt up min alley tematiskt.
Hade dock avfärdat det tidigt på grund av skalan, vissa designval, mekanismer och inte minst priset.

Efter att ha läst den här tråden har jag dock fått krypa till korset.
Bokade ett ex via Alphaspel idag.  :roll:
Det är grymt intressant - väntar på avslutningen!  :up:

//EvilSpook