Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Blue Water Navy replay

Startat av Fredrik H, 23 oktober 2019 kl. 22:59:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Fredrik H

Jag tänkte rapportera om några turns från 1983 - Tactical surprise kampanjscenariot. Able archer triggade ju en del farbröder i Moskva så det är ett rimligt årtal, dessutom kan jag säga att båda sidor saknar en hel del high tech-prylar, men det är nog bra för Sovjet. Jag kör utan options/variables och noterade till min glädje att båda sidor har avsevärt mycket större frihet i set-up:en än vad jag trodde tidigare. Varje turn är 2 dagar (runt 20 aktiveringar per sida) och varje bricka ett antal båtar (beroende på typ).

Fredrik H

Set up i Europa. Sovjet(skriver WP) har valt att koncentrera sig på flankerna. Östersjön är ett dike och det är lätt att köra fast i tyska u-båtar och danska minfält. WP kommer att ha en antal gamla u-båtar där, men inga landstigningsstyrkor. I Medelhavet har WP grupperat både ytfartyg och u-båtar. Dom kommer inte att avgöra kriget, men tanken är att de är så pass jobbiga (Italien har inget attackflyg som skräms direkt) så att USA måste skicka hangarfartyg dit. Den stora satsningen är mot Norge, Kirovkryssare och hangarfartyg (well) stödjer marinförband som ska landstiga i Bodö. Spelet ger mig möjlighet att kalla det för Task Force Andropov. Det blir inte finare än så.
NATO har varit offensiva och har grupperat en skärm av u-båtar i Norska havet. Britterna var snabbt på bollen och har marinförband i Nordsjön, redo att stötta Norge eller Danmark. Ett fåtal F-15 på Island gör vad de kan för att patrullera GIUK-gapet.

Notera också att det finns ett 30-tal Backfire i Libyen. Dessa når Atlanten utanför Marocko och tvingar också NATO att hantera hotet.

Fredrik H

Set up i Atlanten. Ett antal sovjetiska u-båtar har fått varierande grad av info om flera olika konvojer. Vid spelstart slår man för effekten av alla sovjetiska följefartyg och vilken info de avger innan de skjuts i bitar. Flera av de upptäckta konvojerna är utsatta då de saknar effektivt skydd av framför allt egna u-båtar. Basen på Kuba är fredad tills USA anfaller, men kan bara ha spaningsflyg och påfyllning av torpeder. Sovjets Boomers ligger på patrull längs östkusten. NATO har inte mycket att göra här, konvojerna ska bara fram.

Fredrik H

Slutläge turn 1 på Atlant-kartan (jag fattar att det inte går att se om något hänt). The horror! I vanlig ordning så fick den franska konvoj/hangarfartygsstyrkan mycket av uppmärksamheten (den börjar vid Bermuda). Runt ett dussin ryska diesel-u-båtar(?) gick till samlad attack och tärningarna var Marxist-leninister! Under attackerna slog ryssarna åtta t10:or (man ska slå högt) och på sex av dem slog de åtta eller mer. Baguetterna fick också åtta ASW-tärningar och slog en (!) åtta. Det franska hangarfartyget (well) sjönk tillsammans med ett tiotal transporter. Jobbig start.
Senare samarbetade amerikanska u-båtar och Orionflygplan och sänkte nästan alla ryska u-båtar.
Runt Azorerna stod det också ett stort slag, den här gången mellan det spanska hangarfartyget(well)/konvojen och u-båtar. Konvojen tog lite stryk och tyska jagar sänktes, men även många u-båtar. Inga konvojer kunde nå hamnarna i Frankrike eller Italien. 
Förlusterna på båda sidor var avsevärda. Svårt att veta vad man ska satsa på att skada som ryss. Konvojerna avgör kriget, men sänker man alla eskorter så kommer ju senare konvojer att bli gradvis sämre skyddade. Mängden ryska u-båtar som sänktes gör att det blir svårt att fortsätta i samma tempo. Det krävs förstärkningar, men dessa har precis nått Island, där den jobbiga SOSUS-linjen går. Kom alla mina små kycklingar...

Fredrik H

Turn 1 Europa. Sovjet inledde med en stor Backfire-attack på den brittiska landstigningsstyrkan innan den släpper av trupperna. De hade med sig lufttankade MiG-25:or. De lyckas undgå Tornado-patrullerna men har bara svag måldata på britterna. Harrier-CAP:en engagerar MiG:25:orna och båda sidor skjuter ner ett tiotal fiender var (Harrierbrickan tas bort och ryssen flyger hem steplossad). Nästan 100 Kingfish-missiler avfyras mot britterna... Vars luftvärn tydligen tagit sommarkurser! Närmare 80 missiler skjuts ner eller missar sina mål. Britterna har också tur med målfördelningen (NATO får bestämma mål) så de brittiska eskorterna tar träffarna. Både hangarfartyget (well) och trupperna kan fortsätta, dock utan flygskydd från Harriers. Det kunde gått mycket värre.

TF Andropov kommer oskadd fram till Bodö. Under landstigningen sätter norrmännen in mycket arméflyg (man slår på roliga tabeller) och ryssarna förbrukar så gott som alla sina missiler för att säkra landstigningen. Kan visa sig viktigt om NATO hinner utnyttja läget. Bodö faller.

Britterna sätter iland sina förband för att säkra Danmark, efter anfallet med T-26 vill man inte riskera att gå längre norrut.
Nästa Backfire-attack är mot flygbasen på Island, som skadas allvarligt (heavy damage). P3-Orion-planen kan inte patrullera mot u-båtar när basen är svårt skadad, och CAP:en är väldigt svag. Några F-15 träffas på marken.

Några tappra ryska ubåtar försöker ta sig genom sundet från Östersjön till Nordsjön. Flera u-båtar sänks av danska minor och de ubåtar som faktiskt kommer igenom sänks av holländska P3:or. Inget att skriva till Andropov om.

I Medelhavet går inget Sovjets väg. De högkvalitativa u-båtar som låg utanför Marseilles och väntade sänks allihop, utan att skada ens en fiskebåt. Ett stort bakslag. En rysk TF åker ut från Syrien mot västra Medelhavet. USA skickar in hangarfartyg med flera mål; slå ut baserna i Libyen, slå ut ryska ytfartyg i Medelhavet och sedan bomba ryska marktrupper på Balkan. Det är svårt att stoppa ryssarna där, medelhavskonvojerna är inte så många och USA behöver sätta in eldkraft från luften för att kompensera.

På bilden har jag ännu inte flyttar fram de ryska armébrickorna ett steg vardera i Sydeuropa och Tyskland. Då inga konvojer kom fram så sker det automatiskt. Nästa turn bör det komma fram flera konvojer, men då dessa är skadade så får vi se hur mycket de kan hjälpa till. I Norge finns det i nuläget inget som egentligen kan stoppa framryckningen. Skickar USA hangarfartyg dit kan det bli en annan fråga, men det är svåra val för USA. Konvojerna behöver skyddas och ryssarna behöver tryckas tillbaka, men allt kan inte göras samtidigt.

Fredrik H

Dödhögen. Många andra är skadade, konvojer tål till exempel 10 träffar. Diesel-u-båtar representerar 6 ubåtar, atom-u-båtar 3 stycken (BKD-jänkaren bara 1 eller 2). Här har alltså ryssarna blivit av med 30+ ubåtar på 2 dagar och NATO ett hangarfartyg (well), 7 ubåtar och ett tiotal eskortfartyg (jagare och fregatter).  Ryssarna har flera skadade u-båtar i operationsområdet, NATO har skadade eskorter och konvojer. Flygförlusterna är begränsade än så länge, bara en riktig flygstrid och en basbombning.

Ryssarna använde ingen av sina spioner turn 1, alla fem finns kvar. Politbyrån är fortfarande vid gott humör, trots att några Boomers jagades bort från First strike-området. Dags för nästa turn.

Delirium

Fin rapport, bra bilder! Ser fram emot fortsättningen! Spelar gärna live om vi får chansen framöver.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Hannes

Citat från: Fredrik H(well)
Känner att det är nåt jag inte förstår... :insecure:

Delirium

Han menar att det kan diskuteras om det verkligen har rätt att kallas hangarfartyg.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

Alla andras hangarfartyg motsvarar ungefär USA:s helikopterlandstigningsfartyg, som de inte ens räknar som hangarfartyg.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Fredrik H

Björn och Elias har rätt, det rör sig om hangarfartyg med runt ett tiotal flygplan (ofta VTOL). Britternas Harrier-plan möjliggjorde seger vid Falklandsöarna 82, men då var fienden Argentina som hade synnerligen begränsade resurser (i synnerhet gällande moderna sjömålsrobotar). HMS Illustrious skulle inte inte ha resurser att stå emot 55-60 Backfire eskorterade av 25 MiG-25. Spelet illustrerade det tydligt.

De ryska hangarfartygen hade 12 Yak-36, ett mediokert plan. De fartygens främsta tillgång var alla ubåtsjagande helikoptrar.

Min poäng är att man ska inte tänka sig att hangarfartyg per automatik är de monster jänkarna åker runt med. I spelet åker dessutom jänkarna omkring med två hangarfartyg per Task Force, så effekten är avsevärd. Men jag gillar att det finns ett spanskt hangarfartyg. 

Fredrik H

Turn 2 är slut. Något färre förluster denna runda, men dramatiska situationer över hela kartan. I Västtyskland stoppas WP utanför Hannover tack vare de konvojer som anlänt i relativt bra skick, i södra Europa har nu WP ryckt fram till Trieste. Här kommer NATO behöva flygattacker för att stoppa den ryska ångvälten.

I Norge så fortsätter den ryska framryckningen, men amerikanska hangarfartyg är på väg. Nästa runda kommer det nog inte fram en enda konvoj, situationen för NATO är onekligen jobbig. Jag tänkte gå igenom några speciella händelser nedan.

Fredrik H

Den svårt prövade TF Aegis fortsatte sin Golgata-vandring. Den lyckades komma vidare utan upptäckt, men spårades upp igen (event) och angreps av 15 u-båtar. All eskort slogs ut och senare utplånades hela konvojen (10 hits). Det blir en convoy massacre vid 7 hits och en till vid 10 (helt utplånad - 40/50 båtar). Convoy massacres kan i förlängningen ge victory points för proletären. De amerikanska Los Angeles u-båtarna hämnas senare och sänker 6 gamla Foxtrot. Klen tröst.

Som översiktsbilden visar är det nu påfyllt med ryska u-båtar i centrala Atlanten. Det märks att det är 83 och inte senare, NATO saknar sina moderna grejer mer än ryssarna.

Fredrik H

Oväntad utveckling i Medelhavet. TF Black närmar sig franska hamnar i skapligt skick. Ryssarna chansar lite och skickar en grupp T-95 Bear för att upptäcka konvojen innan den lastar ur. De lyckas undgå F14-CAP;en runt Sicilien och slår sedan en tia på spaningen - Good detection! Ryssarna skickar omedelbart sina i Libyen stationerade Backfires, som angriper konvojen och skadar den så svårt att den bara kan lasta av Partial supply (en halv poäng, behövs en hel för att stoppa framryckning). Stor framgång.

När T-26:orna återvänder så följs de i hälarna av amerikanskt attackflyg. Prowlerplanen trycker ner och skadar det libyska luftvärnet och A6:orna bombar basen till stenåldern (5 hits). T-26:orna förstörs på marken. Libyen är en icke-faktor framöver.

I östra Medelhavet så byter man förluster, ett par amerikanska u-båtar sänks, men det sänks även ryska Udaloy-jagare. Initiativet i  Medelhavet ligger nu hos NATO. WP:s möjligheter krymper här, men kriget till lands går WP:s väg.

Fredrik H

Planen flyttade från Danmark/Västtyskland för att lättare illustrera striden. Tänk Danmark.

Även i Europa sker något oväntat. Tack vare ett event-kort så möjliggörs en stor attack mot västtyska flygbaser. Jag tänker mig att det ryska front-flyget trycker ner danskarna och en stor räd på 70+ T-16 Badger flyger in och bombar. F4 Phantom och MiG-25 Foxbat byter förluster men den efterföljande old-school-bombningen (dumma bomber men många) blir förödande. Det tyska marinflyget förlorar uppemot 50 flygplan av olika sorter.

Kanske inte så viktigt då Östersjön är lite av ett bakvatten(oj så skoj), men visar effekten av event-korten. Det går aldrig att räkna på vad fienden kan göra, han har alltid minst tre event-kort som kan innehålla alla möjliga överraskningar.