Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_Strv102r

Replay av GMTs Prussias Glory

Startat av Strv102r, 24 juli 2021 kl. 16:41:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r



Det blir Prussias Glory och Prussias Glory II. Vi tar slagen i kronologisk ordning så det blir i följande ordning:

Prag, maj 1756 (PGII)
Kolin, juni 1756 (PGII)
Rossbach, november 1757 (PG)
Leuthen, december 1757 (PG)
Krefeldt, juni 1758 (PGII)
Zorndorf, augusti 1758 (PG)
Künersdorf, augusti 1758 (PGII)
Torgau, november 1760 (PG)

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Vi börjar med Prag-scenariot där uppmarschen är klar. å ser det ut som nedan.



lite märkligt... Österrikarna ser ut att vara vända uppåt på kartan, men preussarna kommer från höger?

Det beror tydligen på att F2 inledningsvis var grupperad framför den österrikiska försvarsställningen på höjderna bakom ån (den blå rektangeln på bilden nedan), men tyckte att det var ett tråkigt frontanfall, så han beslöt sig att försöka omfatta österrikarnas högra flank med en snabb marsch, (den blå pilen nedan). Det lyckades så bra i alla fall att österrikarna bara hann omgruppera del an sin armé mot hotet (den vita pilen nedan). Man kan spela ett längre scenario där omfattningen är kan göras om man så önskar (duh!), och kan lyckas bättre eller sämre relativt den österrikiska reaktionen.

Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



F2 beslutar sig att ta stridskontakt på höger flygel med Ferdinands infanteri flygel genom att anfalla en redutt som hålls av lätt kroatiskt infanteri. I centern ska Winterfeldts infanteri anfalla på hela sin bredd. Övriga grupperar fram för att fullfölja. Zietens kavallerireserv ska röra sig ut på vänstern och dra ut de österrikiska kavallerihögern och tunna ut den. Jag som österrikare avser fortsätta gruppera bakre infanteri mot högern och låta min kavallerivänster under Esterhazy  röra sig norrut och hota F2 höger flank så att Penavaires kavalleri, det med rödmarkerade brickor, inte hotar infanteriet jag har kvar där, utan det kan omgruppera det med.






Beverns anfall är en framgång och redutten faller. Dessutom leder den efterföljande striden med bakre österrikare till stora förluster och flykt. Winterfeldts anfall går bra på dess höger där det kejserliga förbandet kollapsar och preussarna tränger in i linjen, men huvuddelen slås tillbaka med rejäla förluster. Zieten rör sig planerat och jag måste reagera som tänkt. Esterhazy rider strax genom infanteriets främre linje.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Bevern fullföljer sitt anfall och Ferdinand leder sitt befäl in mellan Bevern och den kvarvarande delen av Winterfeldts anfall. Det blir en framgång och det österrikiska "knät" mellan den gamla fronten och den nya krackelerar. Schwerin leder sitt befäl till vänster om Winterfeldts kvarvarande förband i den österrikiska linjen. Även detta blir en framgång och bara de österrikiska grenadjärerna ur infanteriet håller. Kavalleriflyglarna brakar samman i söder och det blir, som vanligt, stor oreda. Preussarna fick ett visst övertag i utfallet. I norr grupperar Penavaire för att möta Esterhazy.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Den österrikiska linjen kollapsar. Bara grenadjärerna bjuder fortfarande motstånd i främre linjen, men de är rätt ensamma. Kavalleribataljen slutar också med preussisk seger. De österrikiska ryttarna rinner bakåt i oordnade eller flyende förband, eller som individer när förbanden upphört fungera alls. En ny österrikisk linje är under formering på fördelaktiga höjder, och preussarna har tagit stora förluster även om förbanden fungerar, men den österrikiska armén är demoraliserad och närmar sig sammanbrott. Penavaire har chansen att förekomma Esterhazy med ett anfall, men avstår.  Hade kunnat innebära sammanbrott här och nu. Jag får ett GT till att åstadkomma ett mirakel.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Mirakel är väl att ta i, men situationen förvärras bara marginellt nästa timme. Den österrikiska armén når i och för sig det moraliska sammanbrottet, men preussarnas infanteri slåss ännu med resten av eftertruppen ur främre linjen, och når inte den nya ställningen än. Kavalleriet knäcker mitt kavalleri i söder. I norr anfaller Esterhazy Penavaire, men med blygsam effekt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Jag har varit lite intresserad av den här serien, men aldrig slagit till. Jag gillar perioden men är rädd för att systemet ska kännas lite för vanilj. Tycker du att spelen fångar rätt historisk känsla?
Jag läser alla dina rapporter med stort intresse, som alltid fascinerad av vilket tempo du håller både i spelande och rapporterande.  :up:

Strv102r

#8
Tack detsamma får jag säga!

Designerns mål var att få något mer som Napoleon at War (SPI) men med historiskt krom, än ett monsterspel a la bataille.

Han lyckas ganska bra, eller dåligt. Reglerna är (ibland mycket ) mer komplicerade än NaW, men innehåller mer krom och tidskänsla, för det har NaW lite av. Mycket krut är lagt på stackingregler pga tidsskala och hexskala jämfört med BAR, och de är inte helt enkla om än ganska kortfattade, men funkar bra i praktiken. Kändes konstigt att se att fyrkant var utelämnat för infanteri hotat av kavalleri. Men det är där. Implicit. Kavalleri kan inte tillämpa shock mot infanteri som inte är routed eller i oordning. Elegant. GMTs Triumph and Glory är ganska motsvarande, men det har med fyrkanter. Så klart! Ett spel om Napoleonkrigen med någon ambition över NaW utan fyrkanter går ju bort då dessa är en del av sinnebilden för nappekrigen. Not so för 7-årskriget. Där kan man köra det implicit snarare än explicit. istället finns regler för skillnader i shockförmåga mellan kyrassiärer, dragoner och husarer. Moraltappet vid förluster är väl genomtänkt. som reglerna i helhet. Lite skrik för mycket ull.

På det hela är jag mycket nöjd för att vara ett snabbspelat, litet spelsystem. Solklart, BAR ger mycket bättre förståelse för tidens stridsteknik och taktik, men det är en helt annan insats och ambitionsnivå.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Penavaire pryglar Esterhazy duktigt. På andra sidan slagfältet är det österrikiska kavalleriet helt upplöst och i flykt som förband eller individer. Dock är det preussiska kavalleriet utspritt och behöver samlas, vilket ett befäl påbörjat, men det kommer inte hinna påverka den sista tiden av slaget. I Centern framgrupperar Schwerins befäl, de grönmarkerade, men når inte stridskontakt. Bevern ansätter ett anfall på en aningen framskjuten österrikisk ställning nefanför höjderna, men i en by, och tar byn då österrikarna viker,men det kostar. Ferdinand anfaller på smal bredd upp mot höjderna lite söder, på bilden alltså hitom Beverns anfall och omedelbart norr Schwerin, men slås tillbaka. Precis som historiskt kommer preussarna att vinna taktiskt, men förlusterna på infanteriet är förskräckande.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Det österrikiska kavalleriet besegras ju fullständigt på båda flyglarna, men det har tagit sådan tid att det preussiska kavalleriet inte kan påverka infanteristriden i centern. Schwerin når utgångsläge för anfall mot den österrikiska infantericenterns södra del, men hinner inte inleda anfallet. Ferdinand anfaller på nytt, men hejdas ånyo och hans infanteri är på bristningsgränsen, och ett österrikiskt motanfall får det att ta till flykten!  Bakom dem är Winterfeldts återsamlade reducerade infanteri på väg fram, men har de oooomph! så det räcker. Även Bevern träffas av motanfall som får del av hans trupp att fly. Det är inte helt säkert att preussarna har kraft nog att anfalla fräscha österrikiska förband i en stark ställning även om moralen i den österrikiska armén är bruten.

Men det behövs inte. Spelet tar slut där. Österrikarna är brutna, och preussarna inte ens demoraliserade, men differensen i VP är inte 24 i preussisk favör, utan "bara" 21 (39 mot 18). Så det blir inte en avgörande seger vid Prag för F2, utan en substantiell dito. Kriget fortsätter trots preussiska seger, som historiskt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



Kolin, juni 1757. Efter segern vid Prag inleder F2 en belägring av staden. Daun närmar sig en månad senare med en undsättningsarmé, och F2 går denne tillmötes vid Kolin. Problemet är att styrkan som vidmakthåller belägringen måste vara så stor att F2 är underlägsen Daun numerärt. Daun står dessutom på fina höjder. Trots avrådan anfaller F2, men försöker åter omfatta fienden, vilket Daun inser, så en kort kontramarsch så står han rättvänd på andra fina höjder. Ett av taktikchitsen i Clash of Monarchs representerar just denna kontramanöver, och inte ger inte bara massa minus på preussarens tärningsslag för slaget i det spelet, utan upphäver det preussiska chitset Oblique attack. F2 pressar på i alla fall. Utgångsläget inför stridskontakt ovan.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Fredrik H

Citat från: Strv102r skrivet 30 juli 2021 kl. 00:10:16
Tack detsamma får jag säga!

Designerns mål var att få något mer som Napoleon at War (SPI) men med historiskt krom, än ett monsterspel a la bataille.

Han lyckas ganska bra, eller dåligt. Reglerna är (ibland mycket ) mer komplicerade än NaW, men innehåller mer krom och tidskänsla, för det har NaW lite av. Mycket krut är lagt på stackingregler pga tidsskala och hexskala jämfört med BAR, och de är inte helt enkla om än ganska kortfattade, men funkar bra i praktiken. Kändes konstigt att se att fyrkant var utelämnat för infanteri hotat av kavalleri. Men det är där. Implicit. Kavalleri kan inte tillämpa shock mot infanteri som inte är routed eller i oordning. Elegant. GMTs Triumph and Glory är ganska motsvarande, men det har med fyrkanter. Så klart! Ett spel om Napoleonkrigen med någon ambition över NaW utan fyrkanter går ju bort då dessa är en del av sinnebilden för nappekrigen. Not so för 7-årskriget. Där kan man köra det implicit snarare än explicit. istället finns regler för skillnader i shockförmåga mellan kyrassiärer, dragoner och husarer. Moraltappet vid förluster är väl genomtänkt. som reglerna i helhet. Lite skrik för mycket ull.

På det hela är jag mycket nöjd för att vara ett snabbspelat, litet spelsystem. Solklart, BAR ger mycket bättre förståelse för tidens stridsteknik och taktik, men det är en helt annan insats och ambitionsnivå.

Tack för informationen, jag vet inte riktigt hur jag ska tänka om den här serien. Det är perfekt att du spelar igenom några slag, nu är det dags för Kölin såg jag. Kölin är det BAR-slag jag tycker är den seriens roligaste batalj. Det ska bli kul att se hur det funkar här.

Strv102r

Jag har BARs Kölin också. Enda stället jag hittat det stavningen och då har jag letat efter rätt stavning. Det låter som Kölin vore rätt.

Det verkar ha varit fler som var tveksamma, för det blev ju inget av del III, slag från österrikiska tronföljdskriget. Och de fanns att köpa kraftigt rabatterade från GMT ett tag. Lite synd tycker jag redan efter Prag och halva Kolin/Kölin.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r



It's on! Preussarna inleder med en framryckning på bredden och får stridskontakt med de kroatiska lätta förbanden som agerar lite som "skirmishers". Dessa viker i huvudsak bakåt utan strid men med sitt skarpskytte lyckas de få ett preussiskt förband på den preussiska högen i oordning. Framför den preussiska centern kan ett kroatiskt förband inte vika snabbt då det delvis ansätts av kavalleri. Det går inte bra utan de flyr bakåt.
Ola Palmquist. Spelar nu:   GMT Roads to Leningrad, därefter GMTs Army Group Center, SPIs Panzergruppe Guderian, S&T Smolensk,  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.