Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

T

Krigspelsrummet på LinCon 2006

Startat av Tommy Röhs, 22 mars 2006 kl. 18:10:58

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

A F

Kan (förutom mina egna spel) verkligen rekomendera Warmachine. Det har allt det sex och våld du kan begära av ett fantasy/sf-figurspel och du kan skaffa dig en helt godtagbar armé för en femhundring. Dessutom så behöver du bara måla kanske tio figurer så det finns risk att en karl i karriären kan få ihop en MÅLAD armé.

Yngve

Jag spelade mer än på länge: Memoir44, 2 nesliga nederlag i Paths of Glory, Tigers in the Mist, 2 x Battle Cry, MilitärGeni osså förstås Kamrat Coba!

Jag kan rekommendera:
1) Läs "Stalin: Den röde Tsaren" av Simon Sebag Montefiore
2) Spela Kamrat Coba
Combon är oslagbar....

Slumpen skickade sig så att jag inte fick upp Fire in the Sky på bordet.

Andreas Lundin

CiteraTittade in i Krigsspelsrummet ett par gånger men tyckte det såg ut att vara dåligt med aktivitet där. Var det bara dålig timing från min sida, eller....?

Jag tyckte det var fart mest hela tiden. Men det kanske berodde på att jag spelade själv och inte lade märke till vad som försigick runt omkring mig.

Here I Stand var i alla fall konventets höjdare. Jag är jävligt imponerad av oss att vi lyckades spela fördigt ett parti. Jag fick klar mersmak. Nu skall jag övertala lirarna här på hemmaplan att sätta upp ett parti...

En klar besvikelse var Pax Romana, som var lite väl segt. Det kanske går snabbare när alla som spelar är vana med reglerna, men mekaniken i spelet göt att en spelare kan få vänta onödigt länge på att agera. Och det är ju sällan kul... :(

[/quote]
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Yngve"Jag kan rekommendera:
1) Läs "Stalin: Den röde Tsaren" av Simon Sebag Montefiore
2) Spela Kamrat Coba
Combon är oslagbar....

Det är ju inte helt otippat att jag fick hela idén från Montefiore...

matpe

Citat från: Yngve1) Läs "Stalin: Den röde Tsaren" av Simon Sebag Montefiore

Den boken ligger redan på nattduksbordet sedan någon månad tillbaks.

Rydfalk

Paths of Glory var konventets upptäckt (tillsammans med Kamrat Coba, grattis till ett enkelt, spelbart och stämningsfullt litet spel Kamrat Fager!). Ser fram emot att få spela ett parti som inte tar slut 1914 dock... Jag och Yngve dansade runt varandra i ett hisnande tempo och det var nog mer tur än skicklighet att jag kom ut på topp i bägge partierna  :)

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

A F

Citat från: "Rydfalk"Tillsammans med Kamrat Coba, grattis till ett enkelt, spelbart och stämningsfullt litet spel Kamrat Fager!

Tack. Nästa vecka får vi ut R.A.F. Det är smällkul som man säger.

BigPapaBear

Citat från: "Rydfalk"Ser fram emot att få spela ett parti som inte tar slut 1914 dock... Jag och Yngve dansade runt varandra i ett hisnande tempo och det var nog mer tur än skicklighet att jag kom ut på topp i bägge partierna  :)

/Mikael

Använd Ted Racier's historiska variant av spelet (finns bl.a. på Boardgamegeek). Den balanserar spelet och minimerar supplydanser. Gör ett grymt bra spel ännu bättre!!!  :up:
En mycket bitter liten man.

Vidar

Spelade mitt första parti Paths of Glory lördag kväll med en lika orutinerad motspelare. Efter att ha läst regler och recensioner hoppades jag på ett kul och bra spel och blev verkligen inte besviken. Dessutom fick vi två vänliga regelförklarare och regeltipsare som hjälpte oss att komma igång (och tipsade om den historisk varianten för att minska supplyprobelmatiken).

Roligt parti. Ryssarna gick mycket agressivt mot Österrikarna som kollapsade och tyskarna fick rycka in och styra upp den fronten samt sätta press på ryssarna i norr. Detta ledde till att centralmakterna fick ett övertag i öster. På västfronten intet nytt.
De allierade insåg dock att de behövde öppna en ny front och då ingen spelat entrench (och Fr/Br insåg sitt stora numerära överläge på västfronten) startade ett antal offensiver för att blöda västtyskarna till döds och dra förstärkningar från östfronten. Framför allt britterna men även fransmännen hade ruskigt bra medflyt i tärningsslagen och tryckte tyskarna bakåt, så långt att britterna invaderade Essen.
Italien gick så småningom med i kriget och gick även över bergen och in i södra tyskland.
Partiet slutade i mitten av 1917 när de ihopblandade brittiska och tyska frontlinjerna (tyskarna hade motanfallit mot fransmännen med nya fräscha trupper) hamnade i någon slags dance of death som slutade med att ett par tyska armeer dog OOS (samtidigt gjorde ryssarna en kniptångsmanöver och OOS:ade en tysk armé på östfronten. Centralmakterna gav upp.
Till nästa gång kommer vi båda vara mycket mer försiktiga med supply...

Holmgren

Citat från: "tinG"Psykiatriprofessor Conny Nordin välkommnar alla LinCon-deltagare hem - förtappade SPELFANATISTER!

Citat från: "Arnvidh"Haha, sanslöst!

Roligt att inslaget följdes upp med att tala om att pingsten varit stökig. I alla fall för de ungdomar som inte ägnar sig åt spel på Lincon kan man ju förmoda.

Citat från: "Anders Fager"Ett makalöst kass reportage. Nordin ger rätt svar på fel fråga & sen är det ihopklippt av nån som tror han jobbar för Uppdrag Granskning.

Inslagen anmäldes sedemera av ett flertal personer till Granskningsnämnden som i dagarna tyvärr friade Östnytt. Den kreativa redigeringen är alltså inte att anse som partisk eller osaklig...  :evil:
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Andreas Lundin

CiteraGranskningsnämnden som i dagarna tyvärr friade Östnytt

:shock:

Det kan knappast vara möjligt? Nästa gång kan ju Östnytt skicka Borat, så blir det i alla fall ett intressant nyhetsinslag. Det kan ju inte bli sämre...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Instämmer. HUR kan de frias??? Spelsveriges förtroende för nyhetsmedia är sargat för en lång tid framöver. Tror inte att SVT-redaktionen bryr sig iof sig...

A F

Citat från: "Holmgren"Inslagen anmäldes sedemera av ett flertal personer till Granskningsnämnden

Jag kanske är dum i huvudet men jag fattar inte varför eller vad man tror man ska uppnå.

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Jag kanske är dum i huvudet men jag fattar inte varför eller vad man tror man ska uppnå.

En liten notis i Linköpings dagblad eller så?  :D

A F

Citat från: "BigPapaBear"[
En liten notis i Linköpings dagblad eller så?  :D

:D  Det skulle vara kul att veta hur många människor som såg inslaget och hur många av dem som mindes det en timme senare.