Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

EastFront (Columbia games)

Startat av BigPapaBear, 9 maj 2006 kl. 23:53:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Trodde att EastFront redan hade en tråd, men jag lyckades inte hitta någon.

Ska prova spelet för första gången på fredag. Sitter och läser reglerna och får oerhört positiva vibbar. Ett mysigt och genomtänkt blockspel där stor vikt läggs vid logistik och resurhantering. Det är alltid mysigt att köra pansarvagn på östfronten...  :ultra:

Ska bli spännande!

Någon som har några erfarenheter av spelet?
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Såg precis att EastFront 2 släpps inom kort. Preorder lagd.

Jon Karlsson

Jag diggar det jättemycket. Berätta hur det gick sedan.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

thermopylai

Ett av de bästa blockspelen!

Jag har spelat ca 10 gånger, mest sommaren 41 och 43-scenarierna. Vintern 42 en gång som ryss, det var kul  :D

Halvårsscenarierna är utmärkta, men kampanjen fram till decisive victory är antagligen coolast. Har tänkt spela kampanjen men aldrig hunnit, med tanke på att ett halvårsscenario tar kanske 6 timmar så får man nog sätta av en helhelg... Säg till om du är intresserad  :wink:

-Nyckeln till framgång är att veta när man ska blitza och få en dubbeldunk, dvs när man har god chans att slå igenom linjen i första aktiveringen och göra fienden OOS i andra. Eftersom man bara kan bygga ett step per HQ per månad gäller det att välja rätt lägen!
-Att koncentrera flera HQs (egentligen logistikresurser) till samma front är ofta bra
-Det är förstås alltid bra om inte motståndaren ser var man tänkt vara offensiv
-Fortresses är ruggiga att ta
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Jon Karlsson

AAR
Jag har spelat det tre-fyra gånger. Senaste gången (Kursk-scenariot) gjorde ryssen en landstigning på Krim och lyckades svälta ihjäl killarna som stod där. Samtidigt fick tyskarna till ett sorts genombrott uppe vid Moskva och resten av spelet gick ut på att hela fronten vippade från nord-sydlig riktning till nordöstlig-sydvästlig, när tyskarna desperat försökte länka ihop med styrkorna runt Sevastopol för att ringa in och svälta ut den ryska norra armén (som var närmast helt orörlig då ryssen dragit bort alla HQ:n därifrån) medan ryssarna sprang järnet i söder för att hinna döda så många tyskar som möjligt när dessa retirerade (för att inte få sin supply skuren av styrkorna som nu avancerade norrut från Krim) innan dessa byggde en ny front vid någon ny flod. (Inte det lättaste, för de tyska HQ:na stod förstås huvudsakligen runt Moskva.)

Ryssarna vann till slut. Jag gjorde ett feldrag och klantade till inneslutningen i norr så att de fick en extra turn utan svält, vilket räddade merparten av norra armén från utplåning innan scenariot var slut (alla enheter där hade ett steg kvar vid spelslut :evil: ). Detta samtidigt som ryssen lyckades få till ett genombrott i den nya fronten jag byggde i söder, och kunde sedan rulla upp mitt försvar där. Nu blev det decisive, vill jag minnnas, men utan feldraget hade det blivit mycket jämt.

BigPapaBear

Häftig utveckling, Jon.  :up:

BigPapaBear

AAR
Citat från: "Jon Karlsson"Berätta hur det gick sedan.

Första riktiga partiet spelades igår: Barbarossa (historisk setup). Jag (nybörjare) fick spela ryss (genom lottning).
Det var mäkta nervöst att ställa upp sina fattiga ryska bondpojkar på gränsen mot den väloljade tyska krigsmaskinen. Den lilla valfrihet som den historiska setupen gav använde jag till att få så mycket djupförsvar det bara gick och täcka upp luckor för att bromsa tyskarnas genombrott.

Tyskarna öppnade med att låta sina tre armégrupper slå in varsin kil i de ryska linjerna. Målet var att innesluta delar av den baltiska och västra fronten i två kniptångsmanövrar. Fokus låg på den baltiska. Ryssarna slog undan som käglor av det tyska pansaret. Det hela såg ut att gå tyskens väg, men en rysk mech-kår lyckades med nöd och näppe hålla supply-linjerna till baltiska fronten; vilket gav de övriga ryssarna en chans att fly fältet.

Tagna på sängen, gjorde ryssarna det bästa av situationen och retirerade till mer lättförsvarad terräng. Som den nybörjare jag är, lät jag reträtten gå lite väl fort (tyskarna var så många och såg så elaka ut). Stundtals hade tyskarna svårt att hänga med, då de var tvungna att konsolidera sina erövringar och svälta ut de inringade trupperna
I söder tog jag position bakom Dnepr. Jag insåg det löjliga i in panikartade reträtt i söder, för tysken valde att hejda armégrupp syd och istället lägga resurser i norr.

I norr tryckte tyskarna på och jag gavs ingen chans att upprätta ett ordentligt försvar förrän jag nådde skogarna och träsken utanför Leningrad. Jag fruktade ett nytt genombrott, men reträtten hade gett mig tillräckligt med tid för att mobilisera tillräckligt med trupper för att bromsa upp tysken. Fronten stabiliserades lite grann, då tysken insåg att han Leningrad och de kringliggande områdena skulle bli för dyra att erövra. Snabbt skiftade fokus söderöver och armégrupp Syd avancerade i snabb takt mot Odessa och Kiev i början av augusti ´41.

Genom ett mirakel lyckades Odessas kustarmé hålla fyra tyska kårer stången under två veckor, vilket innebar att De rumänska trupperna fortfarande är låsta och trycket i söder inte är vad det skulle kunna vara. Å andra sidan är mina försvarslinjer bakom Dneprs södra krök svaga, då
jag var tvungen att avsätta resurser till försvaret i norr. Dessutom har dålig planering lett till att jag har förbrukat onödigt mycket resurser på att manövrera mina trupper för att upprätta effektiva försvar. 50% av mina högkvarter är nere på noll. Som tur var väntar en produktionsfas i början av september.

Hoppas på en regnig höst!

Jon Karlsson

Citat från: "BigPapaBear"Barbarossa (historisk setup). Jag (nybörjare) fick spela ryss (genom lottning).

Det var inte snällt mot dig, och du verkar ha lyckats enormt bra med det. Eller som det står i player notes:en: "If an experienced player faces a beginner, let the experienced player take the Russians. The newbie will get a lot of instant gratification but the game will still be challenging for the veteran."...

Vad var ställningen i slutet? (Det låter som om ni spelar en kampanj men ni måste ju fortfarande räkna poäng efter varje scenario för att se om någon vunnit.)

BigPapaBear

Citat från: "Jon Karlsson"Vad var ställningen i slutet? (Det låter som om ni spelar en kampanj men ni måste ju fortfarande räkna poäng efter varje scenario för att se om någon vunnit.)

Vi har inte räknat eftersom vi har några månader kvar. Det blev en kort första session - nästa blir längre. Måtte nu bara regnet komma i oktober...

Dessvärre går inte nästa etapp av stapeln förrän 24 maj (har en annan speldate inbokad före...).

Grymt kul spel!

thermopylai

Inspirerad av den här tråden och mitt eget resonemang dedikerade vi senaste helgen till kampanjen  :)

Ca 25 timmars aktivt spelande innebar juni 41-sep 43, dvs ca 5 timmar per halvårsscenario. Vi bröt på söndag kväll, skrev upp positionerna och har tänkt spela färdigt en annan helg. En annan fördel med blockspel är att med bara ca 50 enheter på varje sida är det faktiskt görbart att skriva upp positionen och plocka ner spelet.

Själva matchen:
Jag spelade tysk. Barbarossa gick ungefär som tänkt. Riga och Minsk faller snabbt, ryssen utrymmer Kiev för att inte bli inringad och koncentrerar försvaret i skogarna nordväst mellan Moskva Leningrad och i Ukraina, med ett stort hål i fronten framför Kursk/Voronezh. När vintern kommer har jag tagit Bryansk, Kharkov, Stalino, Odessa och resten av Ukraina minus Krim och Rostov. Eftersom tysken är hyfsat fullproducerad medan ryssen ägnar vintern åt att producera in halva armen som är eliminerad, försöker jag "attritionera" honom även under vintern, men man har ruggigt mycket minus som tysk.

På vårvintern 42 svänger tyska centern och halva södra flanken upp nordost över Voronezh mot Tula och Moskvas södra och östra (!) tillfarter. I norr finns bara symboliska styrkor och ett 2cv-HQ i försvarssyfte. Sommaren ägnas sedan åt heroiska men fruktlösa försök att slå igenom Moskvas omgivande skogar i söder och öster, med finter och hot mot försörjningslinjerna på båda sidor. När vintern närmar sig med kraftigt försämrad rörlighet för tysken, blir jag tvungen att räta ut linjerna till ungefär Peipussjön-Smolensk-Bryansk-Orel-Kharkov-Rostov.

Vintern och sommaren 43 börjar ryssen avancera med en fullproducerad armé. Beslutsam att inte göra om Hitlers misstag satsar jag förstås på ett rörligt försvar med taktiska tillbakadraganden till försvarbar terräng i städer (Riga, Minsk, Kiev, Kharkov, Stalino), skog, träsk och bakom Dvina och Dnjepr. Flera bolsjevikiska brohuvuden har krossats i motattacker av bla 1:a och 2:a SS Pansardivisionerna  :lol:

Och där står vi nu. Det är faktiskt svårt att få en känsla för vem som vinner mycket pga de skiftande handikappen i victory check efter respektive scenario. Jag startade spelet med 40VP i ryskt handikapp och det känns som att min bästa chans att vinna är efter sommaren 44 då handikappet är 50VP i min favör. Lyckas jag bara hålla en front och inte få halva min armé avskuren eller eliminerad borde det vara lätt (?). Wehrmacht matchar fortfarande Röda armén till kanske 90% styrka, men ett problem är att ryssens air power oundvikligen blir allt starkare medan tyskens minskar. Det är inbyggt i scenariovillkoren, liksom att tyskens basproduktion minskar från 1944 pga allierade bombningar hemma i Tyskland. Det är ändå beundransvärt hur de byggt in den historiska dynamiken i spelet då tysken verkligen kämpar mot klockan och måste försöka slå ner Röda armen så fort och så hårt att han aldrig kan resa sig igen (vilket är riktigt svårt om ryssen spelar bättre än Stalin 41, dvs defensivt) alternativt hålla ut lite längre än historiskt.

Nåväl, jag kommer aldrig att släppa in några bolsjeviker i Berlin ... åtminstone inte före 1946 ... eller juni 1945.

Fortsättning följer.

thermopylai

Rättelse:

Jag menade förstås 2:a och 3:e SS pansarkårerna  :oops:

BigPapaBear

Citat från: "thermopylai"Ca 25 timmars aktivt spelande innebar juni 41-sep 43, dvs ca 5 timmar per halvårsscenario. Vi bröt på söndag kväll, skrev upp positionerna och har tänkt spela färdigt en annan helg. En annan fördel med blockspel är att med bara ca 50 enheter på varje sida är det faktiskt görbart att skriva upp positionen och plocka ner spelet.

Lät ni bli att kolla Victory Conditions efter varje scenario och bara körde vidare, eller nåddes aldrig en "decisive victory" av någon?

BigPapaBear

Vid vårt andra speltillfälle tog vi vid där vi slutade, sept -41.

Tysken insåg att han bar tvungen att göra en rejäl stöt för att vinna mark inför vintern. Dessutom var han medveten om att jag hade ytterst lite HQ-resurser att försvara mig med.

Tyskarna lättade på trycket mot Leningrad och svepte ned mot Bryansk och österut mot Moskva samtidigt som Armégrupp Syd försökte ta sig över Dnepr på ett flertal platser.

Längs Dneprs nordligare flodbankar slogs tyskarna tillbaka av ett svagt, men resolut Sovjetiskt motstånd; medan man i söder lyckades med ett genombrott vid Zaporozhye som svepte rakt norrut mot Poltava i hopp om att innesluta försvararna i söder. Effekten blev dock något av det motsatta. En sovjetisk mech-kår lyckades sätta den tyska offensivens spjutsptes OOS. Detta gav mig även möjlighet att avvara en annan mech-kår till försvaret av Bryansk.

I norr hade tyskarna större framgångar. Vägen till Moskva låg till synes oskyddad, då jag hade mycket knappa HQ-resurser där. En pansarblitz av Armégrupp Center svepte runt det sovjetiska försvaret och lyckades erövra Moskva. Vad tyskarna inte visste var dock att jag i skogarna norr om Moskva hade mina bästa enheter placerade. Utvilade och nytankade svepte de ner och slog ut de tyska infanterister som säkrade supply-linjerna till Armégrupp Center.

Panik utbröt i de tyska leden. Fem kårer och ett HQ var fångade i den ryska björnens gap. Ett desperat anfall riktades mot den viktiga järnvägsknuten i Bryansk, men detta åstadkom inget annat än en lucka i de tyska frontlinjerna. Tysken visste att jag inte hade ett enda HQ-cv kvar och trodde därför att en lucka i linjerna inte skulle göra något.
Direkt insåg jag att detta var min stora chans. Jag offrade ett HQ för att skicka en infanterikår genom luckan och strypa ytterligare en järnvägsknut. Nu var 8(!) enheter OOS och snön började falla.

Även om det dröjde en månad innan jag återtog Moskva var det skönt att se hur de tyska enhterna sakta svalt ihjäl.

Spelet slutade dec-41 med en decisive victory för Sovjet (+40 poäng).

thermopylai

CiteraLät ni bli att kolla Victory Conditions efter varje scenario och bara körde vidare, eller nåddes aldrig en "decisive victory" av någon?

Vi hade bestämt oss för att köra till en decisive victory och kollade sen förstås VC efter varje scenario. Ingen decisive än alltså. Att bara köra till en Minor victory uppnås kändes lite för chansartat och tråkigt helt enkelt. Det betyder ju att nästan varje chansning som inte går hem, bestraffas med förlust (pga aktiverade hq:s och eventuellt förlorade enheter). Min erfarenhet är att tysken i princip inte kan uppnå nåt bättre än en draw efter S41 (pga handikappet), om inte ryssen spelar dåligt eller har enorm otur. Samtidigt kan tysken undvika en rysk decisive victory helt enkelt genom att räkna ut hur många hq han kan aktivera i sista turn innan victory check (förutsatt att han inte låter sin arme bli avskuren eller eliminerad som din motståndare  :wink: , eller har tömt ut sina hq med för många blitzar). Jag och min motståndare är nog alldeles för försiktiga spelare för det. Om inte annat så fick vi erfarenheten första gångerna vi spelade att vilda chansningar för att försöka ta Moskva innan vintern och liknande, tenderade att straffa sig  :roll: , vilket jag antar att ni märkte.

BigPapaBear

Citat från: "thermopylai"Om inte annat så fick vi erfarenheten första gångerna vi spelade att vilda chansningar för att försöka ta Moskva innan vintern och liknande, tenderade att straffa sig  :roll: , vilket jag antar att ni märkte.

:D  Jo, det märkte vi.