Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BigPapaBear

The Great War in Europe (GMT)

Startat av BigPapaBear, 24 juni 2006 kl. 00:46:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Delirium

#90
Jag gissade att det kunde vara ett Third Reich (AH) 1914, verkade inte vara helt fel ute.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

totte30

#91
De första partierna är mycket trevliga! Men när strategierna finslipas efter ett antal partier blir det lätt ohistoriskt. Jag tror dessutom att det är bättre som lagspel för då blir det oftast ngn sorts balans mellan styrkorna mellan Öst & Väst.

På 2st spelare kan tex tysken satsa allt mot fransmannen & strunta helt ifall ryssen ockuperar hela ostpreussen m:m.

Thomas
Spelar:  Clash of Giants II

Delirium

#92
Right. Har klistrat dit karterratorna och börjat klura ut vilka blippar som ska användas. Inte helt enkelt, de verkar ha varit lite klantiga.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

#93
Jag fick errata-counters från GMT när jag mejlade dem. Har du dessa?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

#94
Jupp, men om jag minns rätt kom de automatiskt. Spenderade ett par timmar imorse med att sortera blippar. De är ju rätt roliga när de gjort en rättad blipp som sedan behövt rättas en gång till i andra erratan...
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

pelle

#95
Ja, man fick ju dels ett ark erratabrickor med spelet och sedan kom ett brev med ett till ark. Jag har inte vågat försöka reda ut vad som egentligen ska vara kvar och vad som ska bytas bort. Spelet verkar kul, men jag vet inte vilket år(tionde) jag kommer försöka spela det.

Delirium

#96
Det var lite klurigt, men det går.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Delirium

#97
Okej, ett par rundor spelade och vi tycker det är riktigt kul. Vi spelar långt ifrån optimalt, men det kändes som det var så det skulle vara, snabbt och utan tvekan!
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Delirium

#98
Körde en omstart efter Sep I, och har den här gången hunnit förbi Strat D, klart underhållande, men verkar svårt för centralmakterna hittills. Vi började med Mellanöstern men tröttnade väldigt snabbt och packade ihop den delen, verkar ju helt meningslöst, tar bara tid och lika mycket regler som resten av spelet.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

#99
Konstruktören själv anser att Mellanöstern funkar bäst som fristående spel, sammanlänkat blir det bara en belastning.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

#100
Det förvånar mig inte, men det är en sån grej han hade kunnat tydliggöra redan från början. Över huvud taget är jag inte imponerad av reglerna, det är ett väldigt enkelt spel som man verkar ha försökt göra så komplicerat som möjligt (och då har vi inte ens nämnt all errata). Håller faktiskt själv på med att lyfta ut alla NE-referenser, regler och undantag ur huvudtexten för att se hur mycket mindre och enklare den blir.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Elias Nordling

#101
CiteraHåller faktiskt själv på med att lyfta ut alla NE-referenser, regler och undantag ur huvudtexten för att se hur mycket mindre och enklare den blir.

Jag tror det finns en sån regelbok på nätet.

Jag spelade spelet före nyutgåvan, och då fanns det i alla fall något slags webbregler som inkluderade all errata men exluderade Near East. Jag läste faktiskt aldrig själv reglerna utan fick dem förklarade för mig, så svårare än så är ju inte spelet i botten.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

#102
Tja, nu har vi precis gjort strategturn D och visst är det underhållande men det blir ju mycket riktigt rätt mekaniskt på västfronten efter ett tag och helt klart väldigt orealistiska och krystade effekter tack vare sequence of play men det klarar sig, så långt.

Dock är det lite långsammare än jag tänkte, vi är i och för sig bara två spelare men jag skulle nog säga att vi hållit på 30 timmar redan och vi är ganska snabba bägge två.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

#103
...man kanske skulle titta efter nåt annat på Galore då?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

#104
Hoppsan, skrev fel, vi har avslutat STRAT E, inte D, viss skillnad. Än så länge tror jag faktiskt att det är ett bra konventsspel, men jag är mer tveksam än tidigare att det går att avsluta (om vi inte klantar oss i förtid alltså).

Jag är fortfarande redo att testa, jag har en kille till som är intresserad av lagspel så vi behöver bara en till. I teams borde det ju gå ruskigt snabbt.

Tar med det så ser vi vad vi känner för.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed