Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_BigPapaBear

The Great War in Europe (GMT)

Startat av BigPapaBear, 24 juni 2006 kl. 00:46:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Nya, reviderade utgåvan ligger på P500 och verkar jeklarns mysig. Är det någon som har spelat första utgåvan och vill kommentera?
En mycket bitter liten man.

Daniel S

#1
1:a utgåvan var väl ett ok spel men inte någon brilljant simulation av 1:a VK. Personligen så skulle jag inte köpa en andra utgåva av spelet men det beror delivs på att jag numera undviker de flesta "monsterspel".

BigPapaBear

#2
Citat från: "Daniel S"1:a utgåvan var väl ett ok spel men inte någon brilljant simulation av 1:a VK.

Intressant. Har hört en del röster som menar att det är mer som än simulation än som ett spel...  :?
Har du ork/lust att utveckla dina tankar?
En mycket bitter liten man.

Daniel S

#3
Jag skulle gärna göra det men det är åratal sen jag spelade så de mesta av detaljerna har jag glömt.

Det jag kommerr ihåg är att jag saknade en rad av de detaljer och konsekeventa sammanhang som jag hade förväntat mig av en "simulation". Chitsystemet innehöll en rad knepiga saker, historiska händelser rycks loss från sin orsaker och kastades in lite huller om buller.  Tex så gör den franska armen alltid myteri när den händelsen komme upp avsett hur det har gått för armen i spelet. En rent absurd sak. Spelet präglas också delvis av den för XTR/Command Magazine så typiska pro-tyska läggningen. "Tyskarna är fräckast alltså ger vi dem diverse speciall effekter" Tex så dyker det upp en markör för den tyske artilleristen Bruchmüller men det faktum att Royal Artillery konsekvent opererade på hans nivå eller bättre ignoreras. Osv.

/Daniel

BigPapaBear

#4
Jag var bara så illa tvungen att lägga en beställning. Jag menar - det är ju Ted Racier!  :up:
En mycket bitter liten man.

Doomfarer

#5
Jag är sugen på detta också, men "Twilight in the East" som också ligger på P500 listan verkar nästan lite tuffare. Svårt val...  :insecure:
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Doomfarer

#6
Om inte annat för att designern av TitE totalsågade Ted Raicers spel.  :D

Jag citerar:


CiteraHowever most importantly, please don't try to compare TitE to Racier's Clash of Giants Tannenberg Scenario. The only thing that game has in common with the Tannenberg Campaign is that the map is of something similar to Prussia in 1914 and the one or two strength point units have the designations of some of the units that participated in the campaign.

A while back I played Ted's game several times with a friend. I figured I couldn't/shouldn't criticize it until I had at least played it twice. Afterwards my friend (who plays more Squad leader than anything else) stated something like "well now I have a little better understanding about the Tannenberg Campaign." I was shocked! I couldn't help myself and blurted out "No you don't. This wasn't anything like Tannenberg. It was Napoleon at Waterloo on a map that looks like Prussia." Philipp after playing TitE I am confident you will be able to say "now I have a little better understanding about the Tannenberg Campaign" and it will be true.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Scipio

#7
Äh, jag köper båda oavsett.

Vissa spel är lite simulation andra spel är bara spel men alla spel är spel!
"Randomization is too important to be left to chance"

Scipio

#8
Fundering: Har Ted Racier gjort något spel som kan sägas vara mer simulation än spel?
"Randomization is too important to be left to chance"

Doomfarer

#9
Inte vad jag vet, han kommer nog mest på en idé och sedan hittar han ett krig/slag som passar verkar det som.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Elias Nordling

#10
GWIE är definitivt ett spel. Mycket av speltaktiken när man väl kommit underfund med spelet är direkt verklighetsfrämmande...

...men som spel är det så kul och beroendeframkallande att man är beredd att förlåta alla konstigheter.

Ska också påpekas att det är ett av de mest snabbspelade monster jag spelat. Fullt spelbart av två personer över en inte allt för lång tidsrymd. En mycket stor bonus här är att spelare 1 flyttar på östfronten SAMTIDIGT som spelare 2 flyttar på västfronten, så det blir väldigt litet dödtid.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

#11
Citat från: "Elias Nordling"En mycket stor bonus här är att spelare 1 flyttar på östfronten SAMTIDIGT som spelare 2 flyttar på västfronten, så det blir väldigt litet dödtid.

En av de saker som jag tilltalas av mest i hela spelet faktiskt!  :up:

CiteraGWIE är definitivt ett spel. Mycket av speltaktiken när man väl kommit underfund med spelet är direkt verklighetsfrämmande...

Vilket ju även är sant vad gäller Paths of Glory...
En mycket bitter liten man.

Elias Nordling

#12
>Vilket ju även är sant vad gäller Paths of Glory...

På vissa sätt är GWiE ännu mer flippat.

Det finns inga ZoC och inga överkörningar i spelet, men tyskarna bestämmer varje omgång om de ska gå först på östfronten eller västfronten. Det innebär att de kan få en dubbelomgång på ena fronten, mot att de ger bort en dubbelomgång på andra. Vilket ger ett minst sagt bisarrt spelbeteende på mikronivå. "Okej grabbar, nu kommer dubbelomgången. Så fort den är klar behöver vi inte ha en andralinje förrän östfronten får en dubbellinje." Och på andra sidan: "Okej grabbar, nu får andra sidan en dubbelomgång, så nu är vi inte säkra längre. En division i varje stack tar ett steg bakåt, tack!"

Men det märkliga är att på makronivå funkar det! Tyskarna försöker hela tiden skapa lugn på ena fronten så att de kan slå till på andra utan att skadas av en dubbelomgång. De allierade attackerar febrilt för att se till att tyskarna inte ska kunna unna sig en dubbelomgång. Framför allt ger det än väldigt intressant och kul speldynamik.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

#13
Någon som har hört några rykten om NÄR spelet kan tänkas hoppa upp till produktionsstadiet? Har inte orkat hänga med i GMT-forumet på CSW...
En mycket bitter liten man.

Doomfarer

#14
Dröjer nog ett tag, inga nyheter alls om spelet fast folk ropar efter dem.  :(
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on