Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

La Bataille

Startat av Maglica, 30 november 2004 kl. 18:09:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Lars Wistedt

De flesta är ett köksbord, Waterloo kanske två liksom Eylau. Men de andra brukar gå bra på ett.
/ Lars W
Enköping

A F

Citat från: "Lars Wistedt"De flesta är ett köksbord, Waterloo kanske två liksom Eylau. Men de andra brukar gå bra på ett.

Jag menade alltså i meter. Hur stor yta föreställer ett a1? 5-6 km gånger 3-4 km? Vad är hexskalan?

Lars Wistedt

En hex ca 100m x 100m, stacking ca ett regemente per hex, beror på vilka regler som används. År XXII så är stackingen mer begränsad, ett reg på flera rutor.
/ Lars W
Enköping

A F

Citat från: "Lars Wistedt"En hex ca 100m x 100m.

Drygt 3000 meter per ark. Det tröstlösa med 100meter/ruta-bataljonsskalan är att den gör det nästan om omöjligt att spela många slag från Napoleonkrigen.

P-O Jönsson

Leipzig, Fuentes de Onoro och Vitoria kanske kan vara lite jobbiga att få plats med, men finns det andra som är yvigare eller mer utbredda? Både Wagram, Borodino och Austerlitz finns gjorda.
Räknade ut någongång att en NBS karta ungeför skulle motsvaras av ungefär två LaBat kartor.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Scipio

Exakt. Det finns inte för stora spel bara för små bord!   :D
"Randomization is too important to be left to chance"

P-O Jönsson

Skulle vilja tipsa om den här sidan http://www.labataille.us/

Här finns den senaste regelversionerna, både den längre version XXX och den något förkortade. Det finns dessutom uppdaterade spelspecifika regler till några av de äldre spelen.

Dessutom så är ju Moscowa skickat och på väg.

P-O Jönsson

Rykten börjar surra om att Lbd Moscowa hittat till Sverige!

Andreas Johnson

Nu är det här. Stort!
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

P-O Jönsson

Shevardino redutten uppställt på skrivbordet. Detta är magnifikt! Kan dock hitta en negativ sak: den grå tonen på baksidan av motståndarna till Imperiet är lite för ljus.

tinG

Citat från: "Peojon"Detta är magnifikt!

LinCon?
Friendly Fire?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Jag får erkänna att jag totalt inte förstår mig på idén att ta med sig spel som man hinner ställa upp och packa ihop men inte spela till ett konvent.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Har du aldrig varit på mässor? Det måste vara nätverkandet och kanske lite kartongporr som är huvudattraktionen. 8)

Själv skulle jag fokusera på den typ av spel som jag inte har möjlighet att spela till vardags. Stora eller med många spelare eller en udda tidsepok.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

P-O Jönsson

Jag klipper och klipper (ja, just nu sitter jag faktiskt och jobbar på kontoret men längtar hem så jag kan fortsätta!). Det är sex ark med marker, varav fyra är de Franka respektive Rysska arméerna. Ett ark med förlustmarker och ett med allt annat.
Regelboken som följer med är den förenklade "Règlement des Marie- Louise" varianten men även den är på 25 sidor. Den stora förenklingen består i att de bantat ner kavalleri reglerna rejält. Scenario boken är desto större. Vad jag hittills sett så är det väl Shevardino scenariet samt Utitza scenariet som verkar vara lite mindre.
Det finns även regler för att börja med Shevadino scenariet och fortsätta in på det stora slaget som stog två dagar senare. Om båda sidor fortfarande har krafter kavar kan man fortsätta in på en tredje dag.

Organisations layouterna är i färg, vilket kanske kommer att förenkla något.

tinG

Citat från: "Elias Nordling"Jag får erkänna att jag totalt inte förstår mig på idén att ta med sig spel som man hinner ställa upp och packa ihop men inte spela till ett konvent.
Elias,

Det vore spännande att se din lista med "konventsspel".

(Kanske en helt annan tråd iof :)  )
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte