Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

avatar_sfclinken

OCS Case Blue

Startat av sfclinken, 11 oktober 2006 kl. 15:27:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

A F

#120
Citat från: "Andreas Lundin"Jag har försökt få fatt på 20-30 kvm källarlokal i Lund. Inte det lättaste skall jag säga... :down:

Du är säker på att det finns källare i Skåne?   :lol:  :lol:

Mer seriöst. Ä det tillgång eller pris som är besvärligt?

Vvornth

#121
Tja nu var det just OCS det handlade om och där är i min mening 3/4 CB och Tunisia ett magert utbud.  :wink:
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

tinG

#122
"Ni shagu nazad!"

Stalingradfronten mot slutet av juli 1942...


The STAVKA view



Enkla men klara intruktioner...  :D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

#123
Citat från: "tinG"Enkla men klara intruktioner...  :D

Den sista bilden visar en av de stora svagheterna med (nästan alla) krigsspel på bräde. Vilken sovjetisk brigadchef skulle glatt stormat åtta mil västerut i det där läget, i hopp om att köra över en intet ont anande hög med obeväpnade soldater som transporteras?  :roll:

Vi får kalla det gudomlig underrättelsetjänst!  :up:
En mycket bitter liten man.

tinG

#124
Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "tinG"Enkla men klara intruktioner...  :D

Den sista bilden visar en av de stora svagheterna med (nästan alla) krigsspel på bräde. Vilken sovjetisk brigadchef skulle glatt stormat åtta mil västerut i det där läget, i hopp om att köra över en intet ont anande hög med obeväpnade soldater som transporteras?  :roll:

Vi får kalla det gudomlig underrättelsetjänst!  :up:

Jag skulle vilja kalla det för oförsiktig användning av Strat.move...  :ultra:
Se till att säkra området genom vilket du vill snabbflytta trupp. I vårt spel har tyskarna inte ännu hunnit isolera de ryska brohuvudena söder om Don... Detta kommer att straffa sig. Rent teoretiskt borde det kanske finnas en massa mindre enheter som vimlar runt i området, Breakout trupper på väg hem etc... Jag anser INTE att detta skulle räknas som en 'Deep Raider' - inte för att vi kör med någon sådan 'softis-option'... ;)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

#125
Citat från: "tinG"Jag skulle vilja kalla det för oförsiktig användning av Strat.move...  :ultra:
Se till att säkra området genom vilket du vill snabbflytta trupp. I vårt spel har tyskarna inte ännu hunnit isolera de ryska brohuvudena söder om Don... Detta kommer att straffa sig. Rent teoretiskt borde det kanske finnas en massa mindre enheter som vimlar runt i området, Breakout trupper på väg hem etc... Jag anser INTE att detta skulle räknas som en 'Deep Raider' - inte för att vi kör med någon sådan 'softis-option'... ;)

Jag är helt med på dina speltekniska resonemang (jag skulle agerat precis som du). Det är ur ett "verklighetsperspektiv" jag ifrågasätter det.  :)
En mycket bitter liten man.

sfclinken

#126
Citat från: "BigPapaBear"Jag är helt med på dina speltekniska resonemang (jag skulle agerat precis som du). Det är ur ett "verklighetsperspektiv" jag ifrågasätter det.  :)

Det är nog varje brigadchefs dröm att snubbla över ett upplastat förband och dessutom ha ett förband som kan sättas in omedelbart.  Sen är det väl allmänt svårt att flytta stora förband i hemlighet. Speciellt om man är "intruder". Tror vi missbedömmer civilbefolkningens kapacitet till att rapportera in vad som händer.

Tycker dom förklarar det ganska bra i Downtown varför man redan tidigt kan se inkommande amerikanskt flyg. I det fallet med "spotters" men i ryssland borde det kunna funka på hyfsat liknande sätt.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

#127
Citat från: "BigPapaBear"Det är ur ett "verklighetsperspektiv" jag ifrågasätter det.  :)
'Design for effect' Grejen är vä att man inte får se dom tomma områdena som tomma, eller under kontroll av tyskarna.
Men visst jag förstår hur du menar. I 'verkligheten' kanske ryssarna skulle kunna gruppera närmare vägen... i 'OCS-realiteten' skulle sådana ryssar vara illa ute... även det är en Fog of War effekt.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

#128
Citat från: "sfclinken"Det är nog varje brigadchefs dröm att snubbla över ett upplastat förband och dessutom ha ett förband som kan sättas in omedelbart.  Sen är det väl allmänt svårt att flytta stora förband i hemlighet. Speciellt om man är "intruder". Tror vi missbedömmer civilbefolkningens kapacitet till att rapportera in vad som händer.

I den historiska situationen och området ifråga var röda armén i ett kaotiskt tillstånd utan koll på vare sig vän eller fiende - om man ser till den aktuella skalan. Även om man på högre ort hade bättre koll på fi:s övergripande placeringar lyckades man inte kommunicera det för fem öre ner till regementsnivå. Inte ens från div HQ fick man någon vettig information.
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

#129
Citat från: "tinG"'Design for effect' Grejen är vä att man inte får se dom tomma områdena som tomma, eller under kontroll av tyskarna.

Visst fungerar den övergripande designtanken. Alldeles förträffligt till och med! Jag riktar ingen kritik mot systemet, utan bara den isolerade händelsen - vilken kan uppstå i nästan alla brädspel. Men visst kan man rationalisera det som händer och ge det en sannolik förklaring. Krigsspel överlag kräver det och som tur var är krigets "natur" så förunderlig att konstiga saker händer med jämna mellanrum.

Tjusiga bilder förresten!  :up:

PS. I det här fallet skulle jag nästan förorda användandet av raider-optionen.  :wink:  Särskilt om jag var tysk.  :lol:
En mycket bitter liten man.

sfclinken

#130
Citat från: "BigPapaBear"PS. I det här fallet skulle jag nästan förorda användandet av raider-optionen.  :wink:  Särskilt om jag var tysk.  :lol:

Du menar att Godzilla kliver upp ur Don och käkar upp ryssen?  :D
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

tinG

#131
Citat från: "BigPapaBear"PS. I det här fallet skulle jag nästan förorda användandet av raider-optionen.  :wink:  Särskilt om jag var tysk.  :lol:
Watch you Rear Area, or else...

Citera1) Rear Area Security (Critical). Garrison
everything you hold dear: SPs, important
railheads, air bases, HQs. Failure to do so
will (with the limited ZOC effects) cause
you to lose them—and lack of supply
dooms armies in this game.

Citera√ 21.10 Anti-Raider Rules
These rules are for those concerned
that some little suicide unit might cut off
large stretches of your front-line from trace
supply. Many feel such rules are not needed
as one of the points of the system is that
the player is responsible for his own rear
areas and that players who pull units out
of the rear and run them toward the front
deserve what they get.

Jo, jag tillhör den fundamentalistiska OCS-grenen...  :P
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

#132
Problemet är tidsaspekter. När man väl får inrapporterat att fi genomför en marsch/transport på ett sådant avstånd från egna förband är det för sent att ingripa med manöverförband. Det är bara fjärrbekämpningsystem som flyg som har sådan kort reaktionstid (när det gäller sådana avstånd) och även då har sannolikt fienden förflyttat sig så långt från där han upptäckt att läget måste bekräftas genom förnyad/kontinuerlig spaning. Även attackinsatser med flyg tar tid att planera genomföra. Att planera ett anfall med ett arméförbandmot ett mål 80 km bort, och sedan genomföra det... Mot ett mål som marscherar på väg ? Inom ramen för det operativa kombinerade vapensystemet så är detta inte ett mål för markstridskrafter utan för flyget.

Men för all del, är syftet att med en kår avskära fiendens väg kan jag acceptera att en kår anfaller i syfte att ta ett terrängparti. Men att skicka en ensam brigad 80 km bort för att slå ett visst förband som just nu passerar på en väg. Det känns inte stridsekonomiskt.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Andreas Lundin

#133
CiteraDet känns inte stridsekonomiskt.

Beror ju iofs på hur MÅNGA brigader du har till förfogande och din allmäna attityd till hur mycket människoliv är värda.  :P

Men jag gillar ditt argument om tid och avstånd. Det är synd att sådana aspekter sällan eller aldrig kan "simuleras" i krigsspel.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

tinG

#134
Översiktsbilden visar ganska tydligt att tyskarna har struntat i att skydda sin öppna vänsterflank och istället prioriterat att rusha fram infanteri mot striderna öster om Chirfloden. Det känns bra att straffa dom för det.

Nu har det ju också så att det var flyget som bombade trupperna på vägen (DG). Tankbrigaden kom in senare i expl.phase. Två operationer som egentligen inte har något med varandra att göra.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte