Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS Case Blue

Startat av sfclinken, 11 oktober 2006 kl. 15:27:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Problemet är tidsaspekter. När man väl får inrapporterat att fi genomför en marsch/transport på ett sådant avstånd från egna förband är det för sent att ingripa med manöverförband. Det är bara fjärrbekämpningsystem som flyg som har sådan kort reaktionstid (när det gäller sådana avstånd) och även då har sannolikt fienden förflyttat sig så långt från där han upptäckt att läget måste bekräftas genom förnyad/kontinuerlig spaning. Även attackinsatser med flyg tar tid att planera genomföra. Att planera ett anfall med ett arméförbandmot ett mål 80 km bort, och sedan genomföra det... Mot ett mål som marscherar på väg ? Inom ramen för det operativa kombinerade vapensystemet så är detta inte ett mål för markstridskrafter utan för flyget.

Men för all del, är syftet att med en kår avskära fiendens väg kan jag acceptera att en kår anfaller i syfte att ta ett terrängparti. Men att skicka en ensam brigad 80 km bort för att slå ett visst förband som just nu passerar på en väg. Det känns inte stridsekonomiskt.

Bra formulerat.

Som sagt: Problemet är inte förbehållet OCS, utan drabbar de flesta krigsspel.

Jonas har givetvis rätt i att tysken ska straffas för att han inte skyddar sin flank.
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

I Stockholm har vi nu sparkat igång scenariot söder om våra vänner i Jöttebååårrrj: Case Blue: Drive for oil. Tyskarna startar ihoptryckta i Rostov, med ett par elaka divisioner öster om Don och ett gäng småplock parkerade på Krim. Ryssarna är ledsna, står lite utsatt kring Rostov och tycker att livet är lite bökigt. Ytorna är enorma och infrastrukturen är patetisk. It's a long way to Tipperary (Grozny).

Har inte tagit några bilder värda namnet och jag hinner inte skriva AAR, men efter två rundor vågar jag nog säga att scenariot är hysteriskt kul och kan mycket väl vara det roligaste jag spelat i OCS. Rekommenderas!

tinG

Några bilder från CB i Gbg. Vi har kommit fram till den 12:e augusti men här några vyer efter '1 Aug' rundan:

Översikt

Tyskarna tvingas till hårda försvarstrider omkring det ryska brohuvudet vid Serafimovitch. I övrigt står 4.PzArmee vid Chir och inväntar bränsle och infanteriunderstöd

Tyskarna har nått fram till det stora gapet mellan karta G/J och H/K...

Kul spel!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Tjusigt!

I Stockholms ser det bistert ut för ryssarna. Vinner tysken initiativet idag kommer han att orsaka en absurd mängd smärta och dessutom ha nedförsbacke till Grozny.  :cry:

tinG

Citat från: "silversixx"
Citat från: "Andreas Lundin"Jaha, ISO:t ....  :?  :insecure:
Hur mycket ljus du vill släppa in i bilden typ.

Kul att mina AAR-bilder triggade en fotokurs...
Var är Holmgren när man behöver honom...?  :P
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Holmgren

Citat från: "tinG"Kul att mina AAR-bilder triggade en fotokurs...
Var är Holmgren när man behöver honom...?  :P
På en biograf i Borås, vevandes skolbio för de små liven...

Fotokursen återfinns numera här.

Tråd delad.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

BigPapaBear

Lyfter in det här inlägget som Andreas skrev annorstädes för att inte bli anklagad för att OCS-ifiera ännu en tråd.  :wink:  

Citat från: "Andreas Lundin"Jädrar i lådan vilket bra scenario Kharkov är!
Vänta tills du får sätta tänderna i Drive for oil!  :up:  

CiteraBara ett axplock av huvudbry som den sovjetiske befälhavaren har att fundera över. Måste säga att detta är det bästa en-kartsscenariot för OCS som jag testat. Nu återstår frågan: hur isolerar jag och utplånar jag den där tyska pansardivisionen som står parkerad i djupet av min gruppering? Hm :insecure:

Låter kanon! Tror du att det är ett bra alternativ till Race for tunis som inlärningsscenario? Måste provas vid tillfälle.

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Jädrar i lådan vilket bra scenario Kharkov är!

Var finns det? Nummer, typ?

Andreas Lundin

Kharkovscenariet finns som nummer två i scenarioboken. Kan inte numret på rak arm. 6 turns, 1 map.

Om det kan funka som introscenario. Nja. Det är för "pussligt". Du bör ha insikt i nyanserna i supply-systemet och i hur de olika faserna "interagerar till en operationell helhet", typ.  Flyget (som så ofta) får du ha lite hand med för att lyckas.

Gör du minsta fel - ridå, godnatt! :up:

Allt detta gäller förvisso även 'Race for Tunis', men det är inte lika jobbigt att sätta upp scenarier i 'Tunisia' (eller DAK II för den delen), så jag skulle nog säga att Tunisia och DAK II fortfarande är de bästa OCS-introduktionerna på planeten Tellus.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Läste in mig lite mer på slaget om Kharkov 1942 och jag måste säga att det verkar som en ypperlig krigsspelssituation. Måste provas! Ställer det i att-spela-kön

A F

Citat från: "BigPapaBear"Det det verkar som en ypperlig krigsspelssituation. Måste provas! Ställer det i att-spela-kön

Tar dig närsomhelst. Ska bara bränna ner Grozny först.

Strv102r

Jag har tre spel på Kharkov 42, förutom Case Blue! SPIs Kharkov med PGG systemet(enkelt och snabbspelat), MIHs Turning the tables (suveränt system och inte så mycket mer komplicerat än SPIs system fast det tar lite längre tid att spela) och så Clash of arms Prelude to disaster ur Winter storm serien (har inte spelat, men det sägs vara lite komplicerat).

Intressant situation, svårt att vinna som ryss. I synnerhet i SPIs spel om tysken inte är en totalnovis. I MIHs spel kan man vinna som ryss om man spelar helt ohistoriskt och struntar i de historiska operationsmålen, "bara det går bättre än i verkligheten så hade Stalin bivit nöjd".

Historiskt så var den ryska offensiven en ännu sämre idé än Ardenner offensiven 44.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

BigPapaBear

Citat från: "Strv102r"Intressant situation, svårt att vinna som ryss. I synnerhet i SPIs spel om tysken inte är en totalnovis. I MIHs spel kan man vinna som ryss om man spelar helt ohistoriskt och struntar i de historiska operationsmålen, "bara det går bättre än i verkligheten så hade Stalin bivit nöjd".

Historiskt så var den ryska offensiven en ännu sämre idé än Ardenner offensiven 44.

Jo, att få ryssen att besegra tysken är nog svårt om spelet är historiskt balanserat. Segervillkoren i ett spel måste givetvis anpassas för att reflektera detta. Men precis som Ardenneroffensiven är det kul att försöka göra bättre ifrån sig än historiskt. Skillnaden mot vinterskogarna är dock att hela operationen inte välter i och med en väderväxling...  :wink:  Dessutom kan man ju faktiskt lära av historien och försöka låta bli att bli omringad och mosad.  :?

I värsta fall får man, medan man mosas, ha i åtanke att ens trupper i varje fall har börjat växa i sina doktrinära stövlar på det taktiska planet jämfört med 1941.  :D

BigPapaBear

Citat från: "Anders Fager"Tar dig närsomhelst. Ska bara bränna ner Grozny först.

Kanske skulle vara fint som ett litet småspel på Friendly Fire? Glömde berätta att Groznys brandmän är riktigt raska gossar. V.v. lämna efter er en karta över lämpliga matställen i Berlin när ni retirerar.

Andreas Lundin

CiteraKanske skulle vara fint som ett litet småspel på Friendly Fire?

Ypperlig idé! Tror faktiskt att det tar hela konventet att spela färdigt för 2 pers. Av den enkla anledningen att det tar en jäkla massa tid att optimera och planera.

Skall fortsätta spela Kharkov '42 på måndag. Vi har spelat 0,75 turns på ungefär 8h, men då är vi ytterst försiktiga och den ena sidan spelas av en nybörjare (dock inte krigsspelsnybörjare).

Ryssen bröt igenom söder och öster om Kharkov med ett antal förstärkta pansar- och kavallerikårer. Problemet är att tysken är stark sydost om Kharkov och på väg att bryta igenom där. Vidare hotar han att skära av ryssen från söder (som historiskt skedde). Verkar bli en intressant tysk exploitation phase...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East