Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Strafftull

Startat av magnus lindström, 24 januari 2007 kl. 12:42:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

magnus lindström

Tjena

Är det någon som vet var det är mest lönsamt att handla? Fick nyss betala 200 för att få ut ett paket från posten. Intressant att man ska betala moms på varan, lönen åt en idiot som sitter och skriver momsen sen moms på dennes lön.

Mitt intryck är att det ofta är dyrt hos svenska mellanhänder så därför brukar jag handla direkt från företagen men det får man tydligen inte. Fullt förklarligt om man har förklarat ett tullkrig mot resten av världen för att gynna Europa men lite mysko att ha tull när det inte finns motsvarande europeiska produkter. "Varför ska du spela slaget vid Midway när det finns fia med knuff?". Ungefär som "varför vill du ha en mountainbike när det finns kärringsnurra (när man ska ut i vildmarken och cykla)"

Hobbygames i Uppsala verkar helle rinte ha några spel från Worthington eller Columbia heller.

Kanske skulle löna sig med att försöka råna posten istället, åker man fast så får man bo på hotell över vintern också.

Andreas Lundin

Asså, jag har beställt från USA oräkneliga gånger. Tullen har hijackat mina grejer en enda gång. In alles har jag "tjänat" tusentals kronor på detta. Man får helt enkelt ta risken att behöva tulla för grejerna - det lönar sig i längden.

Förresten, har vi inte en tråd om detta någonstans?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

eBay är en bra lösning tycker jag. Det mesta går att köpa för bra priser och det går alltid att be de företag/privatpersoner där att notera att det är en gåva värd under 40$, har aldrig varit med om att något som jag köpt därifrån har stoppats i tullen.

Annars så har jag blivit stor fan av att handla i från World of Boardgames i Umeå då dom har bland dom bästa priserna som finns i Sverige och ett rätt bra sortiment även på krigsspel och att dom skickar kollinummer så man kan följa paketet och att det alla gånger jag har beställt från dom har legat hos posten inom 2-12 timmar från jag har beställt oavsett tid på dygnet. Sådan service ska stödjas från oss i krigsspelarpöbeln.

Worthington Games har jag inte sett hos någon svensk butik överhuvudtaget. Går att hitta i brittiska butiker vill jag minnas men dom brukar var mycket dyrare än i USA och frakten brukar kosta som från USA också.
"Randomization is too important to be left to chance"

Erik

Som Andreas säger så är det lite lotteri när du tvingas betala tull på varor från USA. Sen kan man ju se på det så här: Varor man köper från England eller Tyskland (som importerats från USA) har det ju garanterat betalats tull på när de tog in spelen.

magnus lindström

Jo men jag börjar bli less nu jag har åkt fast allt för många gånger. Tunga blockspel lär ju garanterat dra till sig uppmärksamhet. Man kanske borde lösa det med någon kontakt i USA men då blir det ju dubbla frakter. Angående köpa från europeiska mellanhänder så borde de väl ha någon form av mängdrabatt. Köpte faktiskt Starwars a New Hope (mod 1977) fån England (insåg inte att den fanns på discshop:)) och blev överraskad hur billigt det var med frakt och allt, annars så verkar pundarna ofta väldigt dyra.

magnus lindström

World of wargames har ju hammer of the scots i sitt sortiment, kanske skulle prova att beställa det. Det verkar ju smått intressant liksom wars of the roses som är på väg. Men intressantast av alla blockspel för mig nu är Forged in fire från Worthington.

Scipio

Citat från: "Erik"Som Andreas säger så är det lite lotteri när du tvingas betala tull på varor från USA.
Håller inte med, efter 70+ ebayköp så har jag ännu inte en enda gång fått ett paket fast i tullen.
Fast det är ju klart jag kanske bara har haft jättetur...

Scipio

Citat från: "magnus lindström"World of wargames har ju hammer of the scots i sitt sortiment, kanske skulle prova att beställa det. Det verkar ju smått intressant liksom wars of the roses som är på väg. Men intressantast av alla blockspel för mig nu är Forged in fire från Worthington.
Jag köpte faktiskt Hammer of the Scots från WoBG för ett par veckor sedan och det ser lovande ut men har ännu inte hunnit testa det.

Forged in Fire köpte jag förra våren och har spelat det tre gånger och gillar det. Två kartor gör att spelplanen är riktigt stor men nordstatar-klappjakten mot Richmond gör att större delen av spelplanen också ofta används till operationer och fördröjningstrider. Elegant spel som jag gärna spelar igen.

jjax

Citat från: "Scipio"eBay är en bra lösning tycker jag. Det mesta går att köpa för bra priser och det går alltid att be de företag/privatpersoner där att notera att det är en gåva värd under 40$, har aldrig varit med om att något som jag köpt därifrån har stoppats i tullen.

Annars så har jag blivit stor fan av att handla i från World of Boardgames i Umeå då dom har bland dom bästa priserna som finns i Sverige och ett rätt bra sortiment även på krigsspel och att dom skickar kollinummer så man kan följa paketet och att det alla gånger jag har beställt från dom har legat hos posten inom 2-12 timmar från jag har beställt oavsett tid på dygnet. Sådan service ska stödjas från oss i krigsspelarpöbeln.

Worthington Games har jag inte sett hos någon svensk butik överhuvudtaget. Går att hitta i brittiska butiker vill jag minnas men dom brukar var mycket dyrare än i USA och frakten brukar kosta som från USA också.

Kan bara hålla med om att World of Boardgames är ett bra alternativ till bra priser med ett helt ok utbud

magnus lindström

Funkar det smidigt med "MacClellanvärdet". Detta är en kampanj som ofta förbises när det gäller spel. En stor anledning till det är väl mr MacClellan själv. Lee kommenderade aldrig fler män än vad han gjorde i denna kampanj.

Andreas Lundin

I den förra tråden vi diskuterade ämnet tull:  - Kom vi inte fram till att tullarna verkade olika mycket nitiska beroende på var i landet varan fördes in?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

magnus lindström

Kanske ska smugglas över fjällen, så kan de läsa om hur hjältemodiga vi var och trotsade EU som lagt Europa under sina fötter.

Scipio

Citat från: "magnus lindström"Funkar det smidigt med "MacClellanvärdet". Detta är en kampanj som ofta förbises när det gäller spel. En stor anledning till det är väl mr MacClellan själv. Lee kommenderade aldrig fler män än vad han gjorde i denna kampanj.

Den funkar.
Inte så mycket av att vi har blivit direkt lidande av den men utan istället att det får unionspelaren att bli mycket försiktigare och vara mindre benägen att ta risker medans sydstataren om han ges tillfälle gärna kan göra en riskabel manöver i hopp om att skrämma upp MacClellan. Rätt historiskt alltså.
Men det är ju en avägning, man kan ju välja att ta riskerna och sedan om man åker på en motgång så blir resultatet detsamma ändå i slutändan.   :up:

magnus lindström

Du funderar inte på att sälja ;)

Scipio

Citat från: "magnus lindström"Du funderar inte på att sälja ;)
Hähä, nä jag säljer inte mina små gulliga spel.
Börjar bli lite trångt i lägenheten dock...  
I värsta fall får man väl sova i trapphuset så att spelen kan ha det bekvämt.  ;)