Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

CWBS/RSS (The Gamers)

Startat av tinG, 21 juni 2005 kl. 01:25:44

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 5 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

CiteraTCS? Hur menar du?

Jag vette fan.  :D

Brukar inte tänka så långt innan jag hasplar ur mig något här.

NBS/CWB-systemet baseras på att det inte fanns radio- eller telfonkommunikationer för att styra förbanden. Ordonnans eller personlig ordergivning var det som gällde.

I TCS abstraheras ordergivning och planering av verksamheten. Men det förutsätts att man använder ovanstående sätt för ordergivning plus några till sätt som den moderna tekniken givit möjlighet till.

Det vore kanske intressant att bygga ett system på lite lägre nivå än TCS, där radio och telefon inte hade så stor effekt. Där ordrar förmedlades muntligt, signalerades med handtecken och levererades per ordonnans? Det skulle kunna se ut som systemet i CWB till exempel. Nivå? Enskilda grupper och vapenomgångar? Ett ASL med anspråk på C3I-realism och kanske lite mindre teknik-realism?

:insecure:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

A F

Citat från: "Andreas Lundin"Det vore kanske intressant att bygga ett system på lite lägre nivå än TCS, där radio och telefon inte hade så stor effekt. Där ordrar förmedlades muntligt, signalerades med handtecken och levererades per ordonnans? Det skulle kunna se ut som systemet i CWB till exempel. Nivå? Enskilda grupper och vapenomgångar? Ett ASL med anspråk på C3I-realism och kanske lite mindre teknik-realism?

:insecure:

Lös det och jag gifter mig med dig...

pelle

Citat från: "Andreas Lundin"Enskilda grupper och vapenomgångar? Ett ASL med anspråk på C3I-realism och kanske lite mindre teknik-realism?

Fields of Fire!

Andreas Lundin

...utan kort... :wink:  :D
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Andreas Lundin

CiteraLös det och jag gifter mig med dig...

Hm... nu kan jag ju inte banga...

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Det vore kanske intressant att bygga ett system på lite lägre nivå än TCS, där radio och telefon inte hade så stor effekt. Där ordrar förmedlades muntligt, signalerades med handtecken och levererades per ordonnans? Det skulle kunna se ut som systemet i CWB till exempel. Nivå? Enskilda grupper och vapenomgångar? Ett ASL med anspråk på C3I-realism och kanske lite mindre teknik-realism?

Lajvrollspel?  :?

Andreas och Anders skulle vara ett gulligt par!  :up:  :D
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Spelar för närvarande stor-scenariot i In Their Quiet Fields II. En skön upplevelse må jag säga! Vi har bara tröskat igenom 2 rundor av spelet, men redan nu känns det som att systemet och scenariot rockar.

Precis lagom stort spel, man får plats på ett vanligt jäkla köksbord och ändå känns det som att spelet har en massa saftig härlig krom. Ändå är det inte tungrott och downtime är nästan obefintlig. Den gnutta downtime som finns går att ägna åt att planera nästa order.

Nu är ju inte dessa spel lämpade för vissa spelare. Eftersom det finns utrymme att tolka vissa ordrar lite som man vill, behövs mot-/medspelare som mer spelar för upplevelsen än för att vinna. Man måste vara beredd på att kompromissa och dåliga förlorare, snarstuckna och långsiktiga individer bör hålla sig låååångt borta.

Spelet får fyra av fem musköter.

Förresten... jag hajar inte hur den tunna (men kvalitetsstinna) linjen av rebeller skall hålla i 24 rundor till... men det är en annan sak.

Elias Nordling

ITQF II rockar!

CiteraFörresten... jag hajar inte hur den tunna (men kvalitetsstinna) linjen av rebeller skall hålla i 24 rundor till... men det är en annan sak.

För att spelet ska fungera krävs det att nordsstatsspelaren tar McClellan-poängen på allvar. Om han blåser på med allt och utplånar sydstatsarmén men tjurar för att han förlorar ändå på poäng har han inte fattat vad spelet handlar om. Men med en nordstatare som verkligen försöker vinna på poäng blir det riktigt rafflande!

Som sydstatare kan det löna sig att vara litet proaktiv och anfalla enskilda nordstatskårer i flanken (de kommer ju oftast en och en med öppna flanker) bara för att få dem att stoppa. Men jag påstår inte att det är en lek för sydisarna!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

Ska säga att det är svettigast i början för sydisarna. McClellan får svårt att upprätthålla ett jämnt tryck när kårerna börjar stoppa, och då hinner Sydstatarna hämta andan litet och skyffla trupper där det krisar.

tinG

:up: Det bästa av di sma CWB:arna!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Jag fick in en flankattack med rebellerna redan runda ett. En av DH Hills brigader står nära (snett bakom) 2. kårens högerflank. Jag skickade upp dem i flanken på 1. brig 3. div 1. kår och fick till en Rout. Små konteranfall är ju tilllåtna enligt reglerna tolkade vi...

Det är svårt att göra koordinerade anfall uppe på höjden, men jag tror inte abolutionisterna frånn norr gör samma misstag igen. De ser nog till att ha längre linje än mig nästa gång de anfaller.

En sak som jag tror jag måste göra med rebellarmén är att dra mig bort från artillerielden från 9., 5., 2. (?) nordstatskåren. Eller skall jag tåla detta oupphörliga artilleriskjutande?

Elias Nordling

CiteraEn sak som jag tror jag måste göra med rebellarmén är att dra mig bort från artillerielden från 9., 5., 2. (?) nordstatskåren. Eller skall jag tåla detta oupphörliga artilleriskjutande?

Artilleriskjutandet från Nordisarnas center är en sak som definitivt stör mig i spelet. Det blir värre av att vägen är vinklad så att nordstatarna kan få in flankskott. Jag tycker att artillerielden på långt håll blir på tok för effektiv, och vad jag känner till pågick inget sådant bombardemang under slaget. Husregler är på sin plats.

Andreas Lundin

Hm... får skicka Stewarts kavallerister på dem!

tinG

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraEn sak som jag tror jag måste göra med rebellarmén är att dra mig bort från artillerielden från 9., 5., 2. (?) nordstatskåren. Eller skall jag tåla detta oupphörliga artilleriskjutande?

Jag tycker att artillerielden på långt håll blir på tok för effektiv, och vad jag känner till pågick inget sådant bombardemang under slaget. Husregler är på sin plats.

LoB-reglerna justerar detta något genom att ingorera Morale Checks för eldgivning från >5 hexar (RSS-skalan=110yards/hex).

Sharpsburg blir troligen det första spelet i LoB-serien. Alla kommande spel kommer dock fortsatt kunna spelas med RSS-reglerna.
Ser verkligen fram emot Antietam (Stavning?) i regimentsnivå!

CiteraJag skickade upp dem i flanken på 1. brig 3. div 1. kår och fick till en Rout. Små konteranfall är ju tilllåtna enligt reglerna tolkade vi...

Motattacker för att ta tillbaka tidigare försvarad terräng brukar jag tillåta utan Initiativ, annars skulle jag nog helst vilja se att lyckat initiativslag från någon av rebellernas minst sagt dugliga kår- eller divisionschefer.

Kör ni med Defensive Orders?

p.s. När kommer bilderna upp?  :)
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

CiteraDefensive Orders

Nix. Reglerna förbjuder dessa.

Motattacken gällde inte mot tidigare förlorad tg, men däremot var motanfallet motiverat av att, typ, - om inte jag skyddar min flank med min reservbrigad, så kommer di blåe nästa runda ränna runt min flank. Vi snackar här om 3 eller 4 hexar - ingen operationell, eller kanske inte ens taktisk manöver, utan stridteknik på närmast mikronivå (man behöver ju ibland bara flytta en pjäs en eller två hexar för att få in den i flanken på en motståndarbrigad).

Skall försöka författa en AAR. Får se om jag orkar fullfölja det löftet.  :insecure: