Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Rekomendation på nybörjarspel

Startat av gost, 13 maj 2009 kl. 19:43:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Micke G

CoH är ett jäkligt snabbt och interaktivt spel. Det är väldigt roligt också, om man har någon att spela med dvs. Då jag bor lite avsides och spelar mest solo funderar jag på att kränga min låda men det tar emot. Visserligen är de flesta spel jag äger inte gjorda i första hand för solo spel men CoH tycker jag förlorar sin charm och den interaktiva mekaniken tappar sin effekt när man spelar solo. Lite svårt att blixtsnabbt reagera på sitt eget planerade drag. Spelkomponenterna är av högsta kvalitet och utvecklingen av serien verkar mycket lovande, näst ut är Kursk som kommer i sommar. Där får man bekanta sig med flyganfall och andra roliga nyheter.

Andreas Lundin

Vill bara kommentera en sak när det gäller nybörjarspel.

För mig när jag kärde mig spela krigsspel så fanns ingen genväg via nybörjarspel. Hade det funnits nybörjarspel hade jag nog rynkat på både näsan och pannan åt dem.

Det som lockade mig med krigsspel var ju själva komplexiteten och det som följer med den. Således var det första krigsspel jag satte tänderna i Lost Victory från GMT (mellan-avancerat, kan man väl säga). Det har inte funnits en sekund som jag tittat bakåt efter den stunden. Introducerade en kompis i hobbyn den vägen också.

Man skall alltså inte dra sig för att som nybörjare smälla på ordentligt när det gäller val av spel. Dras man till hobbyn av "rätt" orsaker övervinner man alla hinder för att få sig en sjysst spelupplevelse. Så det så!

Låt således inte komplicerade regler stå ivägen för ett spel som du tycker har ett ballt tema.

:)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Låt således inte komplicerade regler stå ivägen för ett spel som du tycker har ett ballt tema.

:)

Sant. Det gäller bara att man är lite pedagogisk när man förklara de komplicerade reglerna. Som nybörjare är nog ganska givande att spela ett spel där man tar hänsyn till betydligt mer faktorer än i "vanliga" spel. Detaljerna är det som gör det.

MEN!

Det förutsätter att man har någon som förklarar eländet. Många nybörjare (inte Andreas) ger nog upp om de går direkt från Axis & Allies till ASL på egen hand.

OCS är nog det bästa stället att börja på.  :D  :up:
En mycket bitter liten man.

Micke G

Citat från: "Andreas Lundin"Man skall alltså inte dra sig för att som nybörjare smälla på ordentligt när det gäller val av spel. Dras man till hobbyn av "rätt" orsaker övervinner man alla hinder för att få sig en sjysst spelupplevelse. Så det så!

Låt således inte komplicerade regler stå ivägen för ett spel som du tycker har ett ballt tema.
Håller med till fullo. Själv började jag med Pacific War (VG) och det gjorde jag av den enkla anledningen att jag har ett stort intresse av stillahavs kriget. En fördel med att ta tjuren vid hornen direkt är att spelen därefter inte blir så överväldigande.

gost

Jag har alltid gillat lite komplicerade spel, så för mig är det bara kul att sätta sig in i hur ett spel fungerar. Det får gärna ta emot lite i början eftersom det är lika kul att läsa reglerna för 12:e gången som vid första :)

Jag har börjar förstå mig på CoH. Många av frågorna som dyker upp är nog av nybörjarkaraktär, dvs. att jag inte spelat något liknande tidigare.

Jag känner också precis som Micke G säger att CoH inte verkar lämpa sig helt bra till solospel, men det kanske mer beror på scenariouppläggen än spelet. Det kanske kommer några soloscenarier så småningom. Spelet i sig verkar otroligt kul.