Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Reichstag: Fall of Berlin (Minden Games)

Startat av Elias Nordling, 15 december 2009 kl. 22:44:42

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Sitter och skriver på min småspelsartikel till Battles Magazine #3, och fick anledning att återkomma till en gammal småspelsfavorit. Eftersom jag är en sån där stressad småbarnspappa tänker jag inte skriva om allt en gång till på svenska, utan jag klipper helt enkelt in vad jag skrivit på engelska. Se det som en gratis förhandstitt ur Battles Magazine:

Reichstag: Fall of Berlin

The very first issue of Panzershreck contained a single game, a solitaire game on the Soviet assault on the central parts of Berlin, with the player being the Soviets. The map is a normal letter size, a really small game by any standard except Minden Games. You also get your usual unit counters, 72 counters total, and a deck of small cards that drives a lot of the action, from random events to reinforcements. Only 3,5 pages of rules, counting normal size, but a lot of cleverness on those pages.

Only Russian units move on the map. The Germans set up with hidden strength, some of them are dummies. Combat is dead simple, you roll against the unit's defense factor to eliminate it, but there is enough chrome and special unit capabilities to keep you interested. One interesting decision to make is the Soviat mode which can be Artillery, Aggressive and Cautious. Each has its advantages and switching comes at a price, but you probably have to do it at least once during the game.

The Russians are on a tight schedule. To win, they must score 15 or less. 1 point is scored for each Soviet unit lost, 1 point for each turn passed, and 1 point for each German important building or stronghold still left at Game's end. These conditions are tough, and that's what makes the game a fun challenge that you keep coming back to. The game also has a lot of variation in the Random Events, and there's a small sub-plot showing Hitler's mood, possibly having him try to escape instead of committing suicide.

Did I mention that you can play it in 30 minutes or less? This one's a gem.

Jag bläddrar i min databas och konstaterar att jag satt betyget 4 av 5, vilket jag fortfarande står för.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mode

Ser smått intressant ut. Vad sägs om att ge oss ett spelexempel?
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Elias Nordling

Ska fundera på saken, det är mycket som ska hinnas med. Under spelet ligger ett speltestparti av Arsouf ur Infidel och väntar på sin tur. Själva spelandet av Reichstag tar ju inte så lång tid, det är skrivandet som tar tid. Men det kunde ju vara litet kul.

Elias Nordling

På begäran ska jag försöka göra en detaljerad playthrough.

Här har vi setupen. Alla tyskar sätter upp dolda. I de flesta rutor finns en tysk enhet, men i de befästa byggnaderna som är värda poäng finns två, och i riksdagshuset tre.

Hittlers humör är normalt, det finns flygplan kvar på det improviserade flygfältet, och ryssen är i Artillery Mode. Det innebär fler artilleribombardemang men färre förstärkningar. Som ni ser har ryssen bara tre enheter på banan vid start, två av dem är elitenheter.

Elias Nordling

Ryssen vill inte försöka byta mode i detta skede, och drar ett kort för artilleri och förstärkningar. Det är siffrorna i de övre hörnen. Om man är i artilleriläge läser man i övre vänstra hörnet, övriga lägen i övre högra. Det första numret är antalet bombardemang, det andra mängden förstärkningar.

Ett bombardemang och en förstärkning, alltså. Förstärkningarna får ställas i de tre startrutorna, men inte på Moltkebron förrän FLAK-tornet intagits. Max en per ruta, och en per omgång kan vara elit.

Bombardemang utplånar automatiskt en tysk enhet, och ryssen väljer själv var. Enda begränsningen är att riksdagen eller regeringsbyggnaden inte får bombarderas förrän man intagit övriga tre befästa byggnader (inrikesministeriet, Krolloperan och Flaktornet).

Jag utplånar en enhet i Flaktornet.

Elias Nordling

Förflyttning. Varje enhet får gå två steg, men måste stanna om man kliver in i fientlig ruta. Går man på bro kan den sprängas (utom Moltkebron som kontrolleras vid start.

Elias Nordling

Första striden, mot Flaktornet. Tysken har en halvdan enhet kvar. Men också en strongpoint. Strid går till som så att man slår en tärning per enhet. Man träffar på det värde som motståndarbrickan har. Strongpoints kan inte skjuta, men måste utplånas innan övriga tyskar kan ta skada.

Ryssen slår två tärningar och slå två fyror. Skyddsvärnen utplånas inte och tysken tar ingen skada. Tysken slår fem, och utplånar en ryss.

Normalt sett pågår strid bara en rond. Undantagen är när man är i Agressive Mode, då den pågår tills ena eller andra sidan är utplånad, samt ryska elitenheter som får slåss en rond till.

Den överlevande elitenheten slår en rond till, men missar igen, och tysken slår en till femma. Katastrofresultat, två ryska förluster mot ingen tysk.

I den andra striden hittar vi en tysk med värde 4. Ryssarna lyckas utplåna befästningen utan förluster, men inte den tyska enheten innan de retirerar. Läget efter strid:

Elias Nordling

Här näst är det slumphändelse. Nytt kort dras, och texten i mitten läses. Goda nyheter för mig! Jag utplånar försvararen i Flaktornet (jag måste dock fortfarande slå ut strongpointen för att ta byggnaden).

Den gröna händelsen noteras, den kan påverka Hitlers humör.

Nästa fas är just Hitlers Humörfas. Ett nytt kort dras, och siffran i nedre vänstra hörnet läses av mot tabell. En tvåa innebär att Hitler knäcker ihop om två eller fler befästa byggnader fallit. Det har det inte, så Hitler fortsätter att vara sitt vanliga glada jag.

Hitlers humör är en litet omständlig men kul process för att se om Hitler tas till fånga, tar livet av sig, eller flyr. Bara det senare kostar poäng, men det ger en bra storyline.

Sista fasen avgör man om flaggan hissats på riksdagshuset. Detta sker om den rutan är intagen, eller om befästningen i rutan är utplånad och ryssen har dubbelt så många enheter utanför. I så fall tar spelet slut. Detta sker inte, så ny omgång.

Med bara två enheter på banan kan det vara läge att byta mod för ryssen. De behöver förstärkningar mer än artilleribombardemang nu. Cautious Mode kan vara ett bra läge, då träffar tysken bara på en sexa i stället för 5-6. Men mer om det i morgon.

Strv102r

Mörsy bjokå!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

För att byta läge från artilleri till aggressiv eller försiktig kan man antingen spendera en omgång (vilket i praktiken är detsamma som en segerpoäng av 15) och automatiskt byta, eller chansa och dra ett kort. Om kortet har en röd stjärna byter man läge och fortsätter, men om det inte har det förlorar man omgången UTAN att byta läge.

13 av 22 kort har röd stjärna, men tre kort utan stjärna har redan gått, så 13 av 19 kvarvarande har stjärna. Kan kanske vara värt att chansa?

Elias Nordling

Omgång 2. Jag chansar, försöker ändra mode till cautious. Drar ett kort. Röd stjärna, det lyckas.

Drar sedan ett nytt kort för att se vad jag får för artilleri och förstärkningar. Det blir 0-3, enligt övre högra hörnet. Tre förstärkningar, varav en elit. Men på grund av att tysken fortfarande kontrollerar Flaktornet blir det tyvärr bara två. Så här ser det ut innan förflyttning.

Elias Nordling

Jag Går med en elitenhet till Flak-tornet, en enhet till rutan jag anföll förra gången, och två till punkten nordost om inrikesministreriet. Rutan sydväst om inrikesministeriet intas, men vid flak-tornet studsar jag igen.

Den tredje rutan försvaras av en medioker tysk enheter (var är alla dummies?). Jag lyckas inte utplåna någon försvarare, men tar heller inga förluster.

Elias Nordling

Slumphändelsen blir Surrender Talks, vilket innebär att jag får förstärkningar och får flytta, men inte anfalla nästa gång. Inte bra för mig! Hitlerslumphändelsen: Hitler knäcker om High Level Treason har inträffat. Och det har det ju. Hitler är nu en bruten man.

Elias Nordling

Nästa omgång. Eftersom jag ändå inte får anfalla nästa gång kommer jag ha samlat på mig en hel del trupp. Det har gått flera kort, men fortfarande få med röd stjärna. Så jag provar att byta till Agressiv mod. Det går bra, kort med röd stjärna. Förstärkning blir 0-3, men det blir återigen bara två enheter då jag inte kontrollerar Flak-tornet. Så här ser det ut efter flytt:

Elias Nordling

Slumphändelse: Chancellery får ytterligare en tysk enhet i förstärkning. Grön händelse: Sista planet flyger ut ur Berlin.

Hitlerhändelse: Om Hitler funderar på att fly gör han det nu. Men det gör han inte, så ingen effekt. Nästa omgång.