Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hexagoner Vs. Area Control

Startat av MB, 14 december 2009 kl. 17:44:15

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Mode

Citat från: "Elias Nordling"Hade inte Air War eller Flight Leader det före?
Nej, i Air War ackumulerar man svängpoäng innan man får svänga 30 grader och man sicksackar i hexagonerna om man inte är riktad mot en sida. Flight Leader har en "Turn Mode" som indikerar hur många hex man måste röra sig innan man får svänga 60 grader.

Citat från: "Elias Nordling"Absolut, men jag tycker å andra sidan samma sak om hexagoner i allmänhet.
Mja, visst kan man se det som avrundning men jag håller nog kvanta för en mer rättvisande betckning?
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

tinG

Citat från: "MB"Trots dina råd om A Clash.. kan jag inte se CD-spel som känns rätt för mig. Jag vill hamna i beslutssituationer som jag åtminstone kan låtsas påminner om verkligheten. Det blir aldrig så med kort; ska jag rekrytera eller aktivera fyra poäng i Böhmen? Näe, blä - tyvärr. Men tack ändå.

I CoM har korten en relativt liten betydelse. Jag tycker att spelet klarar av att simulera det operationella kriget samtidigt som det innehåller en del politiska/strategiska "Event Cards". Fokus här hela tiden på det operationella. Det är väldiggt få gånger man tvingas att välja mellan att genomföra en kampanj och spela ett viktigt "Event". Mitt enda 'aber' är att det blir så oändligt mycket kontrollräknande av brickorna...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Delirium

Citat från: "Elias Nordling"Du matchar verkligen din Internetbild. Bakgrundshistorian är att en diskussion kring att "CDG har tagit över helt" dyker upp gång på gång här på forumet.

Förstår du verkligen inte att invandrarargumentationen är kontroversiell? Vad är du för en tomte egentligen?
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Micke G

Citat från: "Mode"
Citat från: "Micke G"Om man nu inte lyckas med att hitta på något bra sätt att använda 12 riktingar på hexen förstås.
Där har exempelvis J. D. Websters Air Power-serie (Air Superiority m.fl.) en i mitt tycke ganska snygg lösning på problemet.
Jodå, ligger ett ex av Air Superiority på hyllan och jag har försökt flytta över konceptet till sjön men inte blivit helt nöjd.

Läste på TMP (The Minitaures Page) där främst Napoleonic spelare diskuterade vilket som var bäst lämpat angående miniatyrspel, rutor eller hexagoner. De flesta tyckte att rutor funkade bäst med hänsyn till slaguppställningarna som användes då.

MB

CiteraFörstår du verkligen inte att invandrarargumentationen är kontroversiell?...

Jag måste hålla med Delirium i denna fråga, även om jag regerar sent och har missat några interna jargonger.

Fredrik H

Citat från: "MB"
CiteraFörstår du verkligen inte att invandrarargumentationen är kontroversiell?...

Jag måste hålla med Delirium i denna fråga, även om jag regerar sent och har missat några interna jargonger.

Nu känner ju jag, som lärare och diplomatiskt mellanbrorsa, att jag vill kommentera. Som jag förstod Elias så menade han med sitt "invandrare tar våra jobb" att de som resonerade kring CDG påminner i argumentationen om de som resonerar som ovanstående om invandrare; man är missnöjd med något och skyller på något/någon som rent faktiskt inte är skyldig för det som den/det beskylls för. Jag uppfattade det inte alls som kontroversiellt utan som ett torrt konstaterande kring ett sätt att argumentera. Det var nog också därför Elias inte heller besvarade Deliriums första kommentar på det sätt Delirium var ute efter. Men vad vet jag, jag har bara köpt spel av både Delirium och Elias, inte ens spelat med dem, så jag ska vara tyst nu. Jag vill bara att alla ska vara sams så vi får veckopeng och julklappar... :wink:

Elias Nordling

Precis som Fredrik sade. Jag väntade mig inte att någon på allvar skulle tro att jag menade att "invandrarna tar våra jobb", och tyckte därför att det var klart hur jag menade. Det var det ju förstås inte, och jag förstår att ni reagerade. Så vi byter ut det mot "datorerna tar våra jobb", så hoppas jag att inga servrar känner sig kränkta!
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Så vi byter ut det mot "datorerna tar våra jobb", så hoppas jag att inga servrar känner sig kränkta!
Tack gode gud för det ironifria samhället.  :cry:

tobias

Åter till ämnet tack!
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

Delirium

CiteraJag tror mest det handlar om att man inte hittat nåt man vill ha från sitt favoritföretag på sistone, och då skyller man på nåt man inte tycker om. Invandrarna tar våra jobb, typ.

Hmmm... Poängen är inte att någon skulle vara rasist.

Poängen är att det inte är okej att påstå att motståndare i en diskussion resonerar som rasister. Det är intellektuellt oärligt, respektlöst och rätt kass i största allmänhet.

Ledsen Tobias för att det tog upp så stor plats men jag trodde inte att det var så komplicerat.
Imperial Elegy
Space Empires

Elias Nordling

>Poängen är att det inte är okej att påstå att motståndare i en diskussion resonerar som rasister. Det är intellektuellt oärligt, respektlöst och rätt kass i största allmänhet.

På ett sätt tror jag faktiskt att resonemanget om CDGs fördärvlighet är likartat med xenofobi, homofobi och annat. På 50-talet, upplevde en del män att kvinnorna "tagit över" arbetsplatsen när de blev fler än 10 procent av de anställda. Samma som att CDG tagit över hobbyn när de är fler än fem procent av de producerade spelen.

Kanske är jag respektös, men jag har svårt att se det oärliga i liknelsen ovan.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mode

Citat från: "Elias Nordling"Kanske är jag respektös, men jag har svårt att se det oärliga i liknelsen ovan.
Inte alls, jag tycker det var rätt uppenbart att den var ironisk snarare än faktisk och jag håller i stort sett med dig.

Så, alla, kan vi lämna den här metadiskussionen nu?
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Jens Gunnarsson

På 70-talet hade GDW varken kvadrater, hexagoner eller några polygoner över huvud taget för rymdstrider i Traveller. Det var tider det. Varje mätning av avstånd eller vinkel har ett litet mätfel som fortplantar sig genom spelet varje gång man förflyttar en (1 st) enhet. Ett sätt att dämpa osäkerheten är att spela på mycket stora ytor, typ 1:1.

Jag överväger att ställa upp Wacht Am Rhein och bara spela med dubbelblint spel, förkylning och polära koordinater, ... med en hand på ryggen.
Wussing out is not an option.

Vvornth

Citat från: "Jens Gunnarsson"Jag överväger att ställa upp Wacht Am Rhein och bara spela med dubbelblint spel, förkylning och polära koordinater, ... med en hand på ryggen.

Hatar du dig själv?
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Delirium

Citat från: "Elias Nordling"På ett sätt tror jag faktiskt att resonemanget om CDGs fördärvlighet är likartat med xenofobi, homofobi och annat. På 50-talet, upplevde en del män att kvinnorna "tagit över" arbetsplatsen när de blev fler än 10 procent av de anställda. Samma som att CDG tagit över hobbyn när de är fler än fem procent av de producerade spelen.

Kanske är jag respektös, men jag har svårt att se det oärliga i liknelsen ovan.

Då vet jag exakt hur illa det står till, har inget att tillägga.
Imperial Elegy
Space Empires