Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR: The Caucasus Campaign

Startat av sfclinken, 15 januari 2010 kl. 17:18:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

tinG

Citat från: "sfclinken"ELLER genomföra snabbmarsch norrut längs med Kaspiska Havet för att slå den ensamma garnisionen i Astrakhan. 1st Pz Army HQ står redo att kunna följa med framryckningen norrut i syfte att kunna bidra med flygunderstöd.
Jag skulle vilja se den manövern i OCS: Case Blue... Det skulle förmodligen krävas nära på 10 Truck Points bara för att få till en underhållslinje från järnvägen vid Terek till Astrakan. Därtill en och annan SP för att säkra anfallet.

well, well  :D
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Jag skulle vilja se den manövern i OCS: Case Blue... Det skulle förmodligen krävas nära på 10 Truck Points bara för att få till en underhållslinje från järnvägen vid Terek till Astrakan. Därtill en och annan SP för att säkra anfallet.

Det känns som att spelen lägger sig på lite olika nivå vad gäller synen på logistik...
En mycket bitter liten man.

jonjac

Vore bra om bildbredden kunde hållas nere något. De breda bilderna gör att hela formuläret blir lika brett och därmed formateras textraderna efter densamma. Men i övrigt helt underbar AAR!

sfclinken

Citat från: "tinG"Det skulle förmodligen krävas nära på 10 Truck Points bara för att få till en underhållslinje från järnvägen vid Terek till Astrakan. Därtill en och annan SP för att säkra anfallet.

well, well  :D

Fast i detta fallet har jag inte supply från Terek. Jag får det från Elista som säkrades under Turn ?? typ 8 eller 9. Dessutom får jag nöja mig med att anfall med halv anfallstyrka när jag väl är framme eftersom jag inte är i "full supply" utan bara har "road supply".
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

Citat från: "jonjac"Vore bra om bildbredden kunde hållas nere något. De breda bilderna gör att hela formuläret blir lika brett och därmed formateras textraderna efter densamma. Men i övrigt helt underbar AAR!

True, jag är inget proffs på att behandla bilder. Jag är mest nöjd med att lyckats lägga in pilar....Fast det är en smal sak att ändra zoom i de flesta browsers.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

Elias Nordling

Resiza till 1000 pixlar, det blir rätt lagom.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

sfclinken

Citat från: "Elias Nordling"Resiza till 1000 pixlar, det blir rätt lagom.

Operation Resize påbörjades men insåg att jag inte hade ork till att klydda med mer än hälften av bilderna. Ska tänka på det till nästa gång.
GMY Peter

sfclinken

Kul funktion och bilderna i bättre storlek.

http://img163.imageshack.us/slideshow/w ... ild1mt.jpg
GMY Peter

sfclinken

Turn 13

Vädret fortsätter vara fint.

Sochi säkras med en tysk cykelskytteregemente och en rumänsk INF Div. Resten av förbanden kastas in mot Tuapse. Förbittrade strider men ryssarna får plötsligt understöd av kryssaren Krasnyi Kavkaz och man kan tack var det hålla staden ännu en vecka.

Planen att slå mot Astrakhan gäller alltså fortfarande. 3 Pz Div samt Brandenburgers beger sig i ilmarsch norrut längs med Kaspiska Havet under primary impuls. En rumänsk CAV Div ansluter från Elista och säkrar tillgången av förnödenheter. I secondary genomförs anfallet med både flygunderstöd och Brandenburgers som ger odds shift på +3. NKVD Divisionen tvingas till reträtt men med otrolig tur lyckas man tack vare flygunderstöd hålla staden.

Turn 14

Mitt hopp om seger grusas fullständigt. Regn och snö halverar rundan och Tuapse håller ut återigen. Astrakhan förstärks av ryssen med 2 nya fräscha Divisioner vilket innebär att staden blir omöjlig att ta.

Neslig förlust. 16 VP av 18 VP som krävs för seger.
GMY Peter

Andreas Lundin

Seger på AAR-fronten dock!  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jonjac

Saknar dock fortsatt illustrering(?) ändå till slutet...

sfclinken

Det visar sig att informationen från Astrakhan varit felaktig. Staden föll i Turn 13. SS Viking, 13:e och 23:e Pz Div intog staden medans ett rumänskt CAV täcker vägen norrut mot eventuella motanfall.

Ryssen räddades av sitt flygsupport men det visade sig att vi båda missade att det inte fanns något HQ i närheten. Närmsta ryska HQ befinner sig vid Grozny. Det var ju lite av hela tanken med att slå mot Astrakhan men det glömde jag i stridens hetta.

Alltså samlade jag på mig 19 VP!

Här är bilder från slutpositionerna vid Tuapse och Terek.

GMY Peter