Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Challenger 2000 - Återuppstår i Ofvansjö (Gästrikland)

Startat av Zac, 27 juli 2010 kl. 00:23:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Zac

Vi är ett sällskap på fyra personer som försöker nu införliva Challenger 2k. För att locka fler att börja spela lägger jag upp några inspirations givande bilder till detta mycket roliga figurspel.

Att få tag på reglerna är inte särskilt lätt men det finns alternativ i form av följande länkarmed pdf filer. Alternativ kan en CD med dessa pdf filer köpas från Nya Zeeland.

Spelbrädena är 1cm tjocka spånskivor, 60 x 60cm och görs så att det går någorlunda ihop med varandra för kunna skapa en mer varierat spelplan. Än så länge har vi 7 nästan klara och ytterligare 5 på gång.

Angående bilderna så är spelbrädorna inte helt färdiga utan har målats och flockats endast timmar innan foto Detaljer återstår. Träd saknas utan skog är just nu endast markerat med olika mörkgröna nyanser av gräs. Trupperna är de flesta nymålade om ens målade, inget infanteri är "Basat". Förhoppningsvis har vi hunnit fixa till arméerna bättre till nästa foto tillfälle. Ta de som ett smakprov!

Tanken är att det kommer att gå bra att spela Challenger nästa sommar på BigBayCon i Storvik. Sen så kommer vi väl spela då och då under året. Välkomna!

(Ursäktar admins om det blir för bildtungt.)

Strv102r

Hittade mitt gamla Challenger från 80-talet i garaget när jag röjde där i helgen. Helkul! Bildtungt? Figurspel ska vara bildtunga! Det är ju frågan om ögongodis.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

sfclinken

Bra jobbat! Bildtungt kan det väl aldrig bli i denna IT-era?

Ser fram emot att höra/se mer av detta allt eftersom det framskrider!

:up:
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

silversixx

Även om allt varit målat rosa och brunt så hade jag tyckt det var häftigt. :)

Zac

Tackar, ska se till o fixa mer bilder nästa gång. Fler bilder här.

Nisse

Riktigt snyggt! Jag och några kamrater spelade otroligt mycket Challenger 2000 för länge sedan. Reglerna finns kvar uppe på vinden. Även hos oss var det svenskt mot sovjetiskt som dominerade.

Terrängen ser ut att kunna bli riktigt fin, likaså fordonen, lite svenskt splinterkamouflage och en drybrush så är det kanon!

Det kan aldrig bli för bildtungt.

Strv102r

En väldigt stor mängd av våra vagnar var ännu olivgröna på mitten av 80-talet om de stått i mobförråd ett tag och inte varit roterade ut på trupp för användning och då också målning av truppen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Zac

Citat från: "Strv102r"En väldigt stor mängd av våra vagnar var ännu olivgröna på mitten av 80-talet om de stått i mobförråd ett tag och inte varit roterade ut på trupp för användning och då också målning av truppen.

Tack för informationen, vi var fundersamma över detta men antog att det varit förrådsplacerade. Fast samtidigt tänkte vi att de antagligen tog till målningen så fort man fick tid över, hänger mest på om man personligen ska orka måla 150 vagnar :shock:

Holmgren

Citat från: "Zac"(Ursäktar admins om det blir för bildtungt.)
Kör så det ryker!  :ultra:
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

silversixx

Citat från: "Zac"
Citat från: "Strv102r"En väldigt stor mängd av våra vagnar var ännu olivgröna på mitten av 80-talet om de stått i mobförråd ett tag och inte varit roterade ut på trupp för användning och då också målning av truppen.

Tack för informationen, vi var fundersamma över detta men antog att det varit förrådsplacerade. Fast samtidigt tänkte vi att de antagligen tog till målningen så fort man fick tid över, hänger mest på om man personligen ska orka måla 150 vagnar :shock:
150 vagnar i 6mm är lika med 5 gubbar 28mm, vilket i sin tu är lika med 2.5 timmars målande. Skaffa en färgspruta, eller olivgrönt på sprayflaska, en uttunnade wash och lite detaljer and you are done.

wingnut

Fem plattor återstår ...ohhh, hoppas en blir en kraftledningsgata.
wingnut

Zac

Citat från: "silversixx"
Citat från: "Zac"

150 vagnar i 6mm är lika med 5 gubbar 28mm, vilket i sin tu är lika med 2.5 timmars målande. Skaffa en färgspruta, eller olivgrönt på sprayflaska, en uttunnade wash och lite detaljer and you are done.

Måla ryssen är ingen fara, det går nästan löjligt fort, jag menar mest alla nationer som använde sig kamo-mönster på sina fordon och uniformer, så som att många svenska vagnar faktiskt hade camo mönster.

Citat från: "wingnut"Fem plattor återstår ...ohhh, hoppas en blir en kraftledningsgata.

planerna är än så länge, 2 x motorväg, 1 x villa område, 1 x riksväg + bondgård, 1 x riksväg + by. Sen så är det bara att kila ner till byggmaterial och köpa fler hyllor och skivor (20kr styck, 100 för 8)

Känner någon till en tillverkare för pv-jeepen? Än så länge är det en brittisk Fox + slip mm. som gäller oss? Vore kul med en "finare" modell.

silversixx

GHQ borde garanterat ha det ni söker. Men jag antar att ni redan kollat där?

Nisse

Jag tror inte det finns någon som tillverkar PV jeepen specifikt. En landrover med RR är dock ett alldeles utmärkt substitut tycker jag.

Vad det gäller kamoflaget så är min personliga uppfattning att det ser lite roligare ut med svenska fordon i splinter. Det blir liksom lite mer "färg" och "liv".

Mina ryska fordon målade jag bara gröna men gav dem en röd stjärna (punkt)  på varje sida om tornet. Säkerligen inte korrekt men det ser lite trevligare ut. Några fordon fick några vita siffror av samma anledning. Det ger lite liv och färg till den olivgröna amöban som skändar svenskt territorium :wink:

Lycka till och det ser som sagt riktigt bra ut! Posta gärna fler bilder när ni får fler plattor färdiga.

Zac

Har kollat GHQ, de tillverkar inget svenskt så vitt jag känner till, ej heller har de Landrover med RR, Heroics and Ros ej heller, tänkte dock höra om de kan tänka sig börja tillverka om man beställer ett hundratal eller så.