Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS i Lund/Hbg med omnejd

Startat av Andreas Lundin, 28 juni 2007 kl. 11:44:36

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Engelbrekt

Citat från: "Delirium"Kan passa på att nämna att vår plan här i Göteborg är att sätta upp DAK, från början precis som ni, på torsdag och spela oss framåt precis som ni. Hoppas på att kunna producera en aar med bilder så att man kan följa utvecklingen parallellt i de båda partierna.

Ser såklart fram mot det mycket!
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

andqui

I vilken turn är ni i nu ?
Anders

Engelbrekt

1 december.

Engelbrekt

I går spelade vi några rundor till. Det blev dramatiskt. En massiv allierad motoffensiv lekte varm smörkniv med italienarna men pansaret tog risker som eventuellt kan visa sig ödesdigra. Här är vad som hände i tre bilder med kommentarer:

1: Som jag skrev ovan hade jag ett knivigt dilemma att ta ställning till. Vad göra med Maletti? I slutändan fegade jag och retirerade.
2: Britterna utnyttjade detta direkt till att vända sig norrut mot kusten. Där stod två svaga italienska divisioner, varav svartskjortorna fick ta så mycket stryk att de förintades. Den andra divisionen omringades.
3: Italienarna längs kusten påbörjade omedelbart en reträtt mot Buq Buq och Sollum.

Engelbrekt

1: Den omringade italienska divisionen och ett motoriserat regemente anfalls från två håll och decimeras men undkommer med knapp nöd.

2: Brittiskt pansar kör ned och skär av kustvägen. Ett anfall mot ett italienskt kårhögkvarter och lite lätt pansar lyckas mindre bra och britterna avbryter anfallet. Detta visade sig senare vara taktiskt avgörande.

Delirium

Hoppas de hyperaggressiva britterna får vad de förtjänar (ledsen, in character fortfarande). Fiffigt att använda air strip-brickor (från Burma?) för att markera inaktiva plan, ska vi ta efter.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

andqui

Fina väl-illustrerade bilder måste jag säga.

Fint jobbat av den brittiska sidan - Jolly good! (för att matcha Björns kommentar).   :)
Anders

Engelbrekt

1: Nu såg Maletti och den snabba italienska reserven (pansar, lite kamelinfanteri, motorcyklar) sin chans. Maletti lämnade artilleriet och körde över en engelsk pansarbil-bataljon som från kullarna vaktade vägen.

2: Därefter rullade Maletti vidare och nedkämpade en brigad som bevakade 7 Armoured:s hela lastbilsflotta.

3: Samtidigt hade britterna vid kusten hamnat i knipa då retirerande italienska förband skar av deras försörjningslinjer.

Här slutade vi. Nästa rundas initiativ blir väldigt viktigt. Vinner jag så kanske jag kan tvåla till det brittiska pansaret vilket hade varit guld värt. Vinner de allierade kan de förmodligen ta sig ur fällan och mina förband längre österut längs kusten kommer att upplösas av brist på supply.

andqui

Citat från: "Engelbrekt"2: Därefter rullade Maletti vidare och nedkämpade en brigad som bevakade 7 Armoured:s hela lastbilsflotta.
Ouch, det där lär ju svida. Inte lätt att ersätta den organiska trucken.
Anders

Engelbrekt

3T truckar lyckades komma undan, jag snodde 1T. Men den organiska biten av förbandet (specialregler och bonusar för den som inte kan OCS) är ju borta för alltid. Så det är jag nöjd med.

andqui

Citat från: "Engelbrekt"3T truckar lyckades komma undan, jag snodde 1T. Men den organiska biten av förbandet (specialregler och bonusar för den som inte kan OCS) är ju borta för alltid. Så det är jag nöjd med.
Ja men man kan väl "växla" (13.9 punkt 3 i OCS-reglerna) in vanliga truckar mot en organisk som jag har förstått det och om 3T klarade sig så var det ju inte så farligt som jag trodde.  :)
Anders

Engelbrekt

Hmm, bra poäng. Jag tror dock inte att det gäller helt här. En organisk truck tillhörande en division kan byta divisionstillhörighet. Men vanliga truckar kan inte förvandlas till organiska. (Se till exempel 13.2g punkt F). Jag frågade på CSW och det verkar så.

andqui

Citat från: "Engelbrekt"Hmm, bra poäng. Jag tror dock inte att det gäller helt här. En organisk truck tillhörande en division kan byta divisionstillhörighet. Men vanliga truckar kan inte förvandlas till organiska. (Se till exempel 13.2g punkt F). Jag frågade på CSW och det verkar så.
Fast den punkten verkar mer avhandla vad som händer när de faller i fiendens händer och inte hur en organisk truck (oj vilket begrepp, språkpolisen får blunda nu) kan ersättas. För enheter i en "multi-unit formation" kan ersättas av likvärdiga enheter och detta ska även gälla trucken. I detta fallet kan 4T transport point växlas in mot den organiska.

Vem svarade på frågan på CSW?
Anders

Delirium

För det första, jag har full förståelse för om du/ni inte vill ha en lång regeldiskussion i den här tråden. Säg bara till så tar vi bort det/flyttar.

Men i alla fall: jag och Anders har tolkat reglerna på samma sätt, man kan kombinera: 13.9 p3 tillåter växling av independents till multi-unit (uttryckligen tillåtet med transport points).

Däremot är jag skeptisk till att brittens organic trucks blir regular till att börja med, 13.2g. pF säger ju bara att organics blir regular transport points for the enemy, varken den eller 9.14c säger att dina egna organics blir regular. Problemet är väl snarare om man har växel eller inte?
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Engelbrekt

Uppskattar verkligen regeldiskussionen men kanske klokt att hålla kort, eller annars lyfta ut till ny tråd.

Jag har frågat på CSW. Jag är dock hyfsat säker på att organiska truckar blir vanliga när de tas tillfånga eller displacear. Anledningen är att en organisk truck-enhet inte kan existera i mindre valör än 1SP. Det kan alltså inte finnas 3T organiska truckar.