Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

PC-spel: Frozen Synapse

Startat av Tordan, 1 juni 2011 kl. 13:41:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tordan

Cyberpunk möter planeringsverktyget i Rainbow Six. Ser riktigt skojigt ut!

Youtube recension/demo, finns ett gäng YT-videor att beskåda.

Matrixgames forum

Spelets website
/Tord Hoppe

Yokiboy

Jag är på!

Brain

Det är riktigt trevligt. Väldigt lätt att fastna i...
Tomas Davidsson
Borås

tomas.davidsson@armagedon.se

f98alda

Det är riktigt trevligt, ja.

Jag är f98alda på server UK1, om nån vill spela...

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Brain

Finns på UK3 som Brain

Får se när de får ordning på att växla servrar utan krångel
Tomas Davidsson
Borås

tomas.davidsson@armagedon.se

Tordan

Tordan på UK1.
Ja, cross-server spel och stats är ett måste.
/Tord Hoppe

Snowfox

Är det ett sånt spel där spelarna blir starkare och starkare med tiden så det blir meningslöst att pröva på efter några veckor?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

f98alda

Citat från: "Snowfox"Är det ett sånt spel där spelarna blir starkare och starkare med tiden så det blir meningslöst att pröva på efter några veckor?

Absolut inte! Man spelar alltid med samma förutsättningar. Sen kan ju givetvis spelarna bli bättre efterhand, men det är bara skickligheten som blir bättre. (Och Tordan slog mig i första matchen, så uppenbarligen har inte jag blivit så mycket bättre iallafall, och jag har spelat några veckor :P )

/Alexander
It would be a fine thing if war could be conducted as a game where no lives were lost. At the end of a battle combatants could meet [...] and drink and talk.
- David Gemmel, Legend

Tordan

Kan bara hålla med Alexander! Eftersom det inte handlar om "twitch reactions" så har alla samma förutsättningar. Du har dessutom en fantastisk hjälp i ditt lärande i och med att man kan titta på alla spelade matcher, inte bara dina egna. Med andra ord kan man, om man vill, aktivt lära sig olika taktiker genom att studera andras matcher. Det ger också möjligheten att studera din motståndare om du planerar att utmana någon särskild. Känn dig själv och din fiende, och allt det där.

Om du med "... starkare och starkare..." menar att dina "gubbar" får bättre stats med tiden så det inte så. De har helt enkelt vissa roller vars egenskaper är desamma över tiden. Det enda som utvecklas är ditt sinne för taktik. Det skall bli riktigt skoj att försöka sig på lite metoder för att styra striden, så långt det är möjligt  :o

En till beskrivning av spelet.
/Tord Hoppe

BigPapaBear

Jag blev alldeles matt av att titta på videon. Återigen en påminnelse om varför jag inte spelar dataspel...
En mycket bitter liten man.

Tordan

Vad är orsaken till mattheten Björn? Ingen som helst kritik, bara nyfiken. Jag vet att du föredrar den sociala aspekten i att dela bordet med motståndaren, men jag misstänker att det är nåt annat här?

Jag läste i tillverkarens forum ett inlägg av en kille som var orolig för att man inte skulle kunna analysera motståndarens alla potentiella möjligheter och lägga upp drag som kontrade allt som skulle kunna hända. I mitt förra liv uppe i Boden var en av grundteserna att ingen plan överlever första stridskontakten, något som skulle få en sån kille att storkna. Alla roas vi av olika saker :D
/Tord Hoppe

humza

Jag testade en "demo" version av spelet i offlineläge och spelade lite på kampanjen och några skirmish matcher mot datorn.

Tycker att det blir lite:
Jag tror han kommer göra det här så jag gör det här men han vet att jag vill göra det där så han gör så där istället och då måste jag göra det här men han vet att jag vet att han vet osv osv.

Vad har ni att säga om ovanstående i sättet att tänka?

Jag använde inte analys mojängen så ofta mest bara för att se att vapen når fram /träffar rätt med raketer/granater och i några enstaka fall för att se ifall jag kan springa förbi och få in ett skott av en annan kille som kommer efter.

Tordan

Det blir absolut mycket av if-then tänk. Nu har jag bara spelat en gång multiplayer, men jag tror att det verkligen gäller att göra det oväntade för att lyckas ta initiativet, inte parera motståndarens alla eventuella åtgärder. Välj den näst bästa lösningen, inte den "optimala", allt för att få fi att reagera i stället för att agera. Mycket hänger naturligtvis på hur fi agerar, är han förutsägbar eller blir det ett kaotiskt händelseförlopp? Jag hoppas att det är möjligt att just vara oförutsägbar, spelet skulle tappa sin tjusning om det reduceras till att hitta "lösningen" i varje situation och följa den. Det blir en stor skillnad i hur du tänker mot en människa vs AI. Rekommenderar verkligen att lägga 166 spänn på att testa din hjärna mot andra människor, det blir nog betydligt mer givande än att spela AI:t. Jag kör mest single playerkampanjen nu, mest för att uppleva storyn. För spänning och nerv => multiplayer :D

Jag testar mest som du, om jag kan göra t.ex. en rusning förbi en öppning om motståndaren gör sitt bästa för att kontra den, timing av granatskott o.s.v. När man spelar Dark mode så är "underrättelseläget" minst sagt variabelt vilket jag tycker bidrar till att man inte fokuserar så mycket på exakta detaljer kring fiendens rörelser.
/Tord Hoppe

BigPapaBear

Citat från: "Tordan"Vad är orsaken till mattheten Björn? Ingen som helst kritik, bara nyfiken. Jag vet att du föredrar den sociala aspekten i att dela bordet med motståndaren, men jag misstänker att det är nåt annat här?

Jag läste i tillverkarens forum ett inlägg av en kille som var orolig för att man inte skulle kunna analysera motståndarens alla potentiella möjligheter och lägga upp drag som kontrade allt som skulle kunna hända. I mitt förra liv uppe i Boden var en av grundteserna att ingen plan överlever första stridskontakten, något som skulle få en sån kille att storkna. Alla roas vi av olika saker :D

Det sociala i spelandet är nummer ett för mig, visst är det så.

Det som gjorde mig matt var den hysteriska optimeringsnivån i spelet. Planera dina drag och simulera dem sedan för att se hur de eventuellt skulle kunna utveckla sig. Repeat ad nauseam.

Lite som att göra ett drag i ett brädspel, prova alla tärningsslag och sedan se hur det kan utveckla sig och sedan göra om alltihop. Är inte ett av grundelementen i den här sortens strid att du INTE har kontroll över särskilt många kaosfaktorer? Läs situationen, handla och hoppas på det bästa.

Därav tröttheten. :)
En mycket bitter liten man.

Tordan

Kan bara hålla med, fast är det någon skillnad mot alla andra spel mot en mänsklig motståndare? Här har du ett verktyg som simulerar händelser, i schack, ASL m.fl. taktiska spel gör du det i huvudet. Verktyget kan definitivt innebära en "risk" för överanalys om man själv nyttjar det så, vilket vissa tycks älska :D  ?[/url=http://boardgamegeek.com/filepage/43768/arkham-horror-location-encounter-statistics]over the top?//Man%20kanske%20skulle%20föreslå%20en%20möjlighet%20att%20ha%20"play"-knappen%20som%20en%20ON/OFF-option%20för%20att%20få%20mer%20agerande%20och%20mindre%20optimerande%20för%20de%20som%20så%20önskar?
/Tord Hoppe