Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av MMPs Devils´s Cauldron

Startat av Strv102r, 17 juli 2011 kl. 16:35:38

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

3. bat 1. para fortsätter sitt anfall och når mer till floden med ett kompani. Även 2. bat 1. Para anfaller nu KG Helle från öster med framgång. Knaust börjar dra ur ARNHEM och samlar sin KG i anslutning till resterna av KG Harder. 10 SS spaningsbat blir kvar inne i ARNHEM. Sperrlinie Spindler börjar kraftsamla mot 1. Paras delar vid bron. Det finns även ett kompani ur 1. 1. Para vid pontonbroläget. 9 SS artilleri anländer med en bataljon om tre batterier 10,5cm haubitsar och ett Nebelwerferbatteri. KG Möllers halvbandvagnsburna pionjärkompani anländer nu söder om floden. Resten av KG Möller betjänar färjan öster om kartbilden så att KG Svoboda kan ta sig över under kvällen och natten.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Morgonen den 20/9. 2. Para har nedkämpat ett kompani ur KG Helle under natten, men 3. Para slogs tillbaka. KG Knoche har inlett ett anfall längs skogsvägen och drivit 1. wing bakåt. KG von Allwördingen har återtagit terrängen öster om järnvägen och där tappade 156. 4. Para två kompanier... Inte mycket av mitt skytte kvar nu sydost om OOSTERBEEK. Och Knaust får förstärkning av två PzIV kompanier.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Sperrlinie Spindler försöker storma norra brofästet i ARNHEM! Men han slås tillbaka med ganska rejäla förluster. Knoche och Lippert anfaller i väster och tränger mig bakåt. Knaust anfaller in i östra OOSTERBEEK och tar stora delar av byn och dessutom rullar hans stridsvagnar ner för att bekämpa mina förband söder om byn. Svoboda grupperar ytterligare tunga Lv batterier för att bekämpa mig söder om järnvägsbron. Vad gör jag då? Inga dispatch points och fel ordning på övriga brickor. Jag gör ingenting... Mindre än en dag kvar av spelet och jag har fått två disptach points! Jag ska ha i genomsnitt drygt en halv varje game turn!

Strv102r

Knaust slår resterna av 156. bat 4. Para men tappar sitt PzIII kompani i striderna. Svoboda börjar nu på allvar beskjuta 4. Para på långa håll med tre batterier 88:or. Knoche tar lite mer terräng. 3 Bat 1. Para grupperar för ett anfall mot KG Helle från norr. Vid bron stiltje. Men så händer det! Jag får två dispatch points! Nästa 2 timmars intervall kan jag kanske göra något på allvar!

Strv102r

Mina dispatch poäng medger att aktivera 1. Para som då snabbt kan nedkämpa KG Helle. Ett ingkomp frmrycker snabbt till DRIELS färjeläger. KG Knaust rensar upp norr om järnvägsbron med två Pz IV kompanier men ett ille genomtänkt anfall med två skyttekompanier mot 7KOSB i syfte att ta norra OOSTERBEEK slutar i katastrof för tysken. Båda kompanierna nedkämpas! Söder om järnvägsbron går det bättre. Svobodas tunga Lv batterier och artilleri nedkämpar två kompanier så nu är det bara en bataljon kvar. Lippert anfaller 1 airbornes artilleri men stoppas av Pvkompaniet som skyddar dem.

Strv102r

3. Bat 1. para drar sig sakta bakåt mot färjeläget där ett ingkomp byggt en färja för skyttetrupp. 2. wing gör likaså. Bekämpander på avstånd av 4. Para fortsätter. 10 SS spaninsgbataljon omgrupperra för att skjuta på 4. Para över floden. Svoboda blir bara starkare och starkare.

Strv102r

KG Bruhn genomför en serie anfall som nedkämpar huvuddelen av 2. wing och får kontakt med Kraffts som då uppgår i KG Bruhn. Mycket eld kan nu kraftsamlas mot 4. Para som tar ännu mer förluster söder om bron. Svoboda framgrupperar ett 20mmm Lv-batteri så det kan nå både 4. Para och DRIREL-färjan med eld.

Jag överger OOSTERBEEK med 7KOSB och drar mig närmare DRIEL-färjan med mina kvarvarande förband. Bara eftertrupper fördröjer tysken.

Strv102r

En ny stormning av Sperrlinie Spindler lyckas så till sist nedkämpa resterna av 1. bat 1. Para vid bron i ARNHEM... Samtidigt fortsätter bekämpningen av 4. Para söder om järnvägsbron så att bara ett kompani finns kvar. KG Möller har avslutat färjandet och ansluter nu framåt i sin helhet. Jag tajtar ihop min gruppering medan utposterna får vara kvar för att försvåra tyskens anfall. KG Bruhn anfaller mitt artilleri försvaratr av Pv-förbandet men det blir katatsrof med förlust av två tyska kompanier.

Strv102r

Näst sista rundan. Jag tajtar ihop mig än mer för att kunna få över förband på södra sidan med DRIEL-färjan. Ett Grk-kompani slår ut ett lätt Lv-batteri ur KG Svoboda som kan nå färjan i DRIEL. KG Bruhn anfaller och slår mitt tappra Pv-förband och resterna av artilleriet. Harder och von Allwördingen marscherar västerut genom OOSTERBEEK. Svoboda nedkämpar restrena av 4. Para. Skeppspojkarna ur Kriegsmarine marscherar mot södra färjeläget till DRIEL-färjan, liksom KG Möller. 10 SS spaning framrycker för att understödja Knaust kommande anfall mot DRIEL-färjan längs vattnet. Knaust nöjer sig tills vidare med att avge eld och leda artilleri mot färjeläget. Och han kraftsamlar allt artilleri dit. Och orsakar stora förluster. Och han slår ut färjan... Och ingentingörena som byggde den...

Därmed är det kört. Det kommer inte att gå att få över förband på södra sidan och de sista som var där är nedkämpade. Ingen idé att köra mörkeromgången. Ett ganska historiskt utfall, men snabbare än i verkligheten. Vid lunch dagen efter (den 21/9) borde jag vara utplånad, mer eller mindre. 4 dagar snabbare än historiskt. Jag skyller det på helt osannolik otur med dispatch points. Har ju varit snudd på handlingsförlamad hela tiden... Nedan en detaljbild på slutläget vid DRIEL-färjan.

Strv102r

Det här var ett höjdarsystem tyckte jag. Inte utan svagheter. Den mest markanta, men i det stora hela ganska betydelselösa, är att det kan vara mycket svårt att få träff på bra skyddade strvförband som PzV Panther, Pz VI Tiger eller Pz VIB Tiger II med det allierade pv-systemen, men när man väl fått träff har man samma utslagssannolikhet på hela kompaniet som mot Pz III eller för den delen pansarbilar.

Skulle mycket mycket gärna spelat hela kampanjen från GRAVE till ARNHEM med alla fyra kartor men vi har inget pingisbord och ej heller ett rum för ett sådant.

Rekommenderas. Nej, anbefalles!

Snowfox

Då måste du införskaffa modersystemet som Devil's Cauldron bygger på:

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... er-command
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Strv102r

Har faktiskt spelat Panzer Command i tjänsten då en av mina chefer hade det och gillade min idé att nyttja historika situationer för att öva bedömandemetodik. Finns ju ett factit så att säga. Hur gjorde de, hur gick det, vad säger våra reglementen?