Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av GMTs Red Badge Of Courage

Startat av Strv102r, 30 oktober 2011 kl. 11:16:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Citat från: "Andreas Lundin"Flaggan används ju även på spellådans omslagsbild.

Det gör den, men förhållandet mellan den och den mer kända Battle flag är kanske inte så känt.
 Nåväl.

Klockan 1100 efter 2 game turns.

Hunters division har nu ocksp fått in Porters brigad och Heintzelmans divison har anlänt med Franklins brigad som verkar styra kosan mot POPLAR FORD. Burnside håller på att stridsgruppera bakom en höjd för att sedan på linje anfalla mot MATTHEWS HILL, tror jag i alla fall. Bee styr kosan mot just denna plats och han följs av Bartows brigad.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

kl 1200. Bee närmar sig HENRY HILL med Bartow bakom och därefter Jackson. På fiende sidan har Burnside nu nått MATTHEW HILL och Porter anslutit bakom honom. Franklin når POPLAR FORD vilket komplicerar läget för Evans . Schenks brigad aktivers och rör sig mot FARM FORD.

Nedan detaljläget i öster hos Cocke. Man ser att Cocke tagit över STONE BRIDGE och även skickat trupp för att förstärka Evans fösvar av FARM FORD.

Och på nedanstående bild ser man unionsanfallets utveckling mot MATTHEW HILL som mina förposter nu övergivit.

Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

Strv102r

Schenk grupperar om så att artilleriet kan verka mot mina förband vid FARM FORD. Därefter anfaller Schenk men han slås tillbaka med gansla stora förluster. Keyes har grupperat om mot LEWIS FORD. Förberedelser för anfall eller bara för att binda Cockes andra brihadhalva?

Burnside fortsätter nycket långsamt. Han väntar nog på att Portert ska gruppera på MATTHEWS HILL för et samordnat anfall. Inte omöjligt att det ska samordnas med Heintzelmans divisions rörelse över POPLAR FORD heller. Hamptons legion har hunnit fram och underställs Bees brigad.

Strv102r

Kl 1400. Bees brigad har apsserat HENRY HILL ner i svackan mellan HENRY och MATTHEWS HILL. Bartow följer bakom i syfte att sedan svänga västerut på GROVETOWN -vägen och bredda fronten mot väster. Jackson ska vara reserv på HENRY HILL.

Franklin har börvat ta sig över POPLAR FORD, men det går sakta. Bakom följer resten av Heintelmans division, och nu har Sherman också börjat röra sig åt det hållet. Tur att Evans har fått 4NC i ställning.

Nedan en detalj från läget hos Cocke.

Nedan läget hos Bee och Evans. Bee hade en bättre ställning på HENRY HILL men då hamnar VP-målen hos fienden utan strid (de ligger i svackan mellan kullarna) och jag måste anfalla en oförsvagad fiende för att ta dem. Bättre att låta Bee försvara en dålig ställning och tvinga Hunters division att göra så istället, och sedan göra ett motanfall med Jacksons utmärkta förband.

Slutligen läget vid POPLAR FORD.

Andreas Lundin

Jag spelar detta själv för tillfället (måste vara 150-års jubileet som spökar). Hur tycker du artilleriets effektivitet är? Själv tycker jag att det är supereffektivt och lite av death-rays (även över 8 hexes range). Det känns som jag gör något fel.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

När jag körde systemet för ett par år sedan tyckte jag att det för att vara 47e versionen av reglerna kändes förvånansvärt ofärdigt. Mycket som hände i praktiken på spelplanen som reglerna lämnade obesvarat.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Citeraofärdigt

Jag har inte stött på något specifikt ännu, men har ju bara spelat tre rundor. Har du några exempel jag ska se upp med?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Det kan ju ha hänt en del sedan dess, men som jag minns det var hela systemet uppbyggt kring vad som hände när man tog en disruption när man redan var disrupted (eller vad det hette). Det fanns ett helt tabellark för det eftersom det hände olika saker beroende på i vilken situation man befann sig. Jag vill minnas att jag stötte på minst två situationer som inte fanns på det arket.

Det andra var när jag spelade ett parti med en enhet som var tre hexer lång, och upptäckte att de glömt skriva regler för hur en sådan enhet vänder sig.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

För att besvara ursprungsfrågan så har vi inte upplevt det så än. Unionspelaren är snarast besviken på bristen av verkan med artilleriet, men så har han slagit genomgående dåligt också. Att det oftast ska ske någon form av verkan som en disordercheck är väl i sin ordning när kanonkulor och granater träffar en tät gruppering av folk.

Strv102r

Bartow kommer på plats för att skydda Bees flank. Jackson får en ny uppgft då Evans försvar vid POPLAR FORD viker inför en tilltagande övermakt då Heinzelmans division tar sig över med allt mer förband. Jackson ska gruppera flr försvar bakom Evans och fylla luckan mellan Bee och Cocke. Burnsides brigad börjar nu anfalla Evans flank men Porter avvaktar än. Schenk lyckas driva Cockes försvar av FARM FORD bakåt med sin eld, och anfaller över vadet med ett regemente. Kön vid POPLAR FORD och denna utveckling hos SCHENK gör att Sherman får göra en U-sväng och rycka tillbaka mot Schenk igen.

Detaljer nedan.

Här fick vi gå in och justera i efterhand. Marschkolonnen kom lite väl nära de mina för att det skulle vara by the book.

Strv102r

Schenk är ganska tilltufsad så han lämnar plats åt Sherman.

Jackson kommer på plats i sista minuten för att möta hotet från Heintzelmans divison. Ett anfall från Burnside mot Evans slås tillbaka.

Porter väntar fortfarande. Inget nytt på detta avnsitt.

Strv102r

Sherman övertar anfallet över FARM FORD men drivs tillbaka av kraftig eld. Däremot lämnar hans högra flygel värdefullt eldunderstöd till Franklins anfall mot Jackons brigad. Sedan händer något som unionspelaren inte räknat med. Schensk artilleri får till sist verkan mot försvaret av STONE BRIDGE så att regementet som försvarade viker bakåt. Som tur är för min fiende är två regementen av Schenks brigad tillgängliga och de anfaller snabbt över born. Min moteld driver det ena bakåt igen men det andra biter sig fast... Jag har dock Kershaws brigad som precis anländer.  

Franklin anfaller nu mot Jacksons brigad och efter en eldstrid i skogen viker båda sidor till stor del. Shermans artilleri gjorde stor skillnad på Franklins vänsterflygel. Burside slås tillbaka av Evans en gång till. medan han regorganiserar sina förband skjuter hans artilleri mot höjden där ett av mina absoluta elitförband är grupperat. Det har 8 i cohesion och gjorde väl extremt bra ifrån sig historiskt. Dock inte nu. Det bryter ihop fullständigt och flyr! Burnside tar chansen och anfaller med det han har trots en accelererande utmattningsnivå. Och han tar höjden...

På andra flygeln anfaller Porter till sist mot bee. Men bara mot Hamptons legion i centern. Den är väl befäst på en höjd och slår tillbaka anfallen utan större problem.

Helheten.

Strv102r

Kershaw ansluter bakom Cocke som själv lyckas ta tillbaka brofästet STONE BRIDGE. Sherman gör ett försök till at ta sig över FARM FORD men slås tillbaka direkt.

Burside stupade under anfallet mot kullen men Slocum har tagit över brigaden. Nu grupperas artilleri som börjar beskjuta Jacksons flank. Inte bra alls! Flera av Jacksons regementen viker under eldgivningen. Franklins anfall i skogen stoppas dock ganska enkelt.

Missnöjd med att manöverutrymmet inte räcker för hela Heintzelmans division skickas Howards brigad på en ilmarsch till andra flygeln istället. Där är det lugnt just nu.

Strv102r

Citat från: "Andreas Lundin"Jag spelar detta själv för tillfället (måste vara 150-års jubileet som spökar). Hur tycker du artilleriets effektivitet är? Själv tycker jag att det är supereffektivt och lite av death-rays (även över 8 hexes range). Det känns som jag gör något fel.

Hur går det för er? Både jag och min motståndare har noterat att det var en felbedömning av honom att gå över POPLAR FORD med Heintzelman division då det tog så lång tid att komma över att en del problem med fördröjningar med orderbyten gjorde att tiden började rinna ut. Det medförde även att Burnsides anfall kom sent då tanken var att det skulle samordnas med Heintezlmans anfall. Tanken med Burnside har visat sig vara rätt, med artilleriet på den höjden som flankerar Jackson är min ställning där på sikt ohållbar. Men för sent...

Andreas Lundin

Jag stoppade in Burnside till vänster om Porter och Heintzelman vänster därom. Skickade willcox till Poplar Ford och han har problem att ta sig över i ordnad formation. Dålig tajming med resten av Hintzelmans division. Burnside blir också lite klämd mellan Porter och Franklin. Jag är vid lunchtid nu och första U.S. Div. Har inte börjat röra på sig ännu...