Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs Bloody April. The battle of Shiloh 1862.

Startat av Strv102r, 22 december 2011 kl. 13:10:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter Pea Ridge så är det en omgång med Army of the Heartland och då gäller det Shiloh fälttåget. Efter det så zoomar vi på det avslutande klimaxet i det fälttåget.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

De två kartorna sida vid sida.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Schematisk utgångsgruppering för de federala "lying thieving yeankees" ur Grants army of the tennessee.  Brigaderna står i nummerordning 1-3 eller 4 men jag nämner dem med chefernas namn.

1. divisionen under McClernard: Hares, Marshs och Raiths brigader.

2. divisionen under William Wallace: Tuttles, McArthurs och Sweenys brigader.

3. divisionen under Lew Wallace (han som skrev Ben-Hur): Smiths, Thayers och Whittlesys brigader. Inte på kartan än.

4. divisionen under Hurlbut: Williams, Veatchs och Laumans brigader.

5. divisionen under Sherman: McDowells, Stuarts, Hildebrandts och Bucklands brigader.

6. divisionen under Prentiss: Peabodys och Millers brigader.

Strv102r

"Here comes the rebels!"

I första linjen Hardees III kår med Cleburnes, Woods och Shavers brigader.

I andra linjen Braggs II kår med två divisioner:
1. Div under Ruggles: Gibsons, Andersons och Ponds brigader.
2 div under Withers: Gladdens, Chalmers och Jackons brigader (inte Stonewall Jackson).

Alla CSA kårerna kommer att ha olika versioner på flaggorna för att skilja dem åt.

Strv102r

En bild från spelet som visar hur de mina närmar sig de federala som lugnt slagit läger.
Bilden nedan visar läget mer schematiskt.

Polks I kår indelad i två divisioner (1. div under Clark med Russels och Stewarts brigader samt 2. div under Cheatham med Johnsons och Stephens brigader)  har anlänt och marscherar på kolonn för att inledningsvis slå Millers brigad. Bakom Polk kommer täten på Breckinridges reservkår om tre brigader: Trabues, Bowens och Stathams brigader.

Strv102r

Cleburne når fram till McDowells läger och stormar det. Delar av de federala flyr i panik, 200 fångar tas,  men huvuddelen tar upp striden bäst de kan och gör det bra! Cleburne tappar 300 man i ett stormningsförsök av ett batteri som understöds av ett infanteriregemente. McDowell drar sedan bakåt till bättre ställningar öster (neråt på kartan) om fältet lägret är på. Den federala batteriservisen överger pjäserna när de utsätts för musköteld på korta håll. Cleburne grupperar fram sina batterier för att understödja ett anfall över fältet. Lite stora förluster men än så länge går det som jag vill.  Övriga delar av min armé fortsätter framåt. Woods får sammanstöt med en postering. Ännu är bara McDowells brigad larmad.

Strv102r

Clöeburne får fram sitt artilleri men det ganska korta avståndet till fienden gör att serviserna snabbt tar förluster till fiendens musköteld. McDowells brigad har räfflade musköter tyvärr... Som framgår bra på bilden nedan är stridskontakt nu nära även för Polks tätbrigad, Stewart, och för Shaver och Wood ur Braggs och Hardees kårer.

Strv102r

Nu brakar det till på flera platser! Wood och Gladden brakar in i Hildebrandts och Bucklands brigader medan Shaver anfaller Peabody. Även tätbrigaden, Stewart, på Polks kår får stridskontakt då den anfaller Millers brigad. I väster viker McDowell bakåt. När klockan är försluterna uppe i 400 döda/skadade för mig och 800 för fienden samt 500 fångar. Oroande är dock antalet av mina soldater som passar på att avvika från sina förband för att plundra fiendens tält och förråd i deras läger. Tillsammans med marschförluster är det nu 2600 man jag är av med för stunden!

Strv102r

Shermans brigader Hildebrandt och Buckland viker inför mitt anfall men mitt förföljning förvåras av att mina soldater föredrar att plundra tält och vagnar så han får ut en liten distans när han springer mot McClernards divisons mest södra brigad, Raith, vilket syns på fotot nedan. Peabodys brigad splittras i två delar där ena halvan finns hos Miller när han flyr undan det öppna fältet som Shavers brigad är på väg ut över. Han har två batterier hos Miller som kan skjuta västerut ut över fältet. Även Miller viker men Stewart har plundrat färdigt, till huvuddel, och börjar följa efter.

Strv102r

Cleburne kommer i väg på en omfattning av McDowell medan Anderson övertar hans uppgift i linjen. McDowell börjar gruppera norrut för att kontra Cleburne, men det medför en sårbarhet i linjen mellan honom och Buckland, och dit är ju Anderson på väg...

I övrigt har en kombination av enstaka fördröjande federala enheter och plundringsproblematik medfört att min center inte kommit så mycket längre. På högerflygelns har Shaver framryckt över fältet trots federal artillerield i östra flanken och omfattat Peabody. Stewart och Johnson tar sats för ett nytt anfall mot Miller och Breckinridges reservkår närmar sig kontakt med Stuart som nu grupperat fram till vattendraget.

Förluster så långt:

USA: 1800 KIA/WIA, 1200 MIA varav 800 fångar.

CSA: 800 KIA/WIA, 3200 MIA varav 0 fångar.

Strv102r

Shaver och Russels brigader har åstadkommit vad som bäst kallas ett genombrott, men då jag vill åt vägskälet nordväst om Shaver får de anfalla Peabody för att ta det. Södra delen av fältet står de federala kanonerna och skjuter på mig men jag struntar i dem just nu. De skjuter också ganska dåligt... Resterna av Hildebrandt och Buckland har i princip tryckts bakåt in i McClernards främsta brigad, som ännu inte är stridsberedd. Jag kommer hinna med att anfalla Raith innan han är försvarberedd. Men sedan kommer det att hårdna.

Strv102r

Anderssons och Woods anfall genomförs väl medan de federalas eld till stora delar är ineffektiv, så Buckland och Hildebrandt kastas bakåt i oordning. Även Raith får edalr av brigaden slagna på flykten innan de hunnit formera sig. Shaver fortsätter omfatta peabody, som backar i samma takt, medan Russel följer efter. Söder om fältet har de federala omgrupperat sina pjäser bakåt. Så lång, så bra! Men nu börjar alla de övriga federala divisionerna reagera och sakta röra sig.

Strv102r

Bloody April har ju fått en del kritik för att det är så mycket bokföring i spelet. Utmattning, ammunitionsförbrukning och från förbandet avvikande soldater (alltså inte stridsförluster) har alla egna separata subsystem, istället för att vara inbakade i förlustsystemet och Brigade Combat Effectiveness som i senare utgåvor av systemet. Dessa subsystem bokförs per spelpjäs. Och dem är det många av i spelet. Kritiken är berättigad, men spelet är bra ändå för situationen är så intressant. En given kandidat för återutgivning med det nya reviderade systemet?

zilver

Som kuriosa kan ju berättas att Richard Berg hade svårt att lokalisera namnet på en av officerarna, så han petade helt sonika in namnet på sin psykiatiker. När Fresno Games femton år senare gjorde en vacker och ospelbar egen variant på Shiloh dök samma namn upp igen, men nu i en högre befattning. Inte oväntat fick Fresno en del frågor om den kära konsten plagiering i samband med det.

Det som är lite problematiskt med spel kring Shiloh, Chickamauga samt för den delen Wilson's Creek och  Pea Ridge, är att det är svårt att simulera den brist på information kombattanterna hade (skog överallt).

Strv102r

R H Berg hade en psykiatriker? Never could have guessed... Å andra sidan har ju allla jänkare det oavsett om de känner sig pressade eller inte. Själv super jag ner mig när det blir för mycket...