Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Strafexpedition (Europa Simulazioni)

Startat av Elias Nordling, 4 januari 2012 kl. 20:24:45

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Ett coolt spel på ett coolt ämne!

Ämnet är den österrikiska offensiven mot italienarna genom Alperna. Grym terräng, hårda trupper! Skalan är bataljonsnivå och spelplanen är på två kartor (bara en på bild här).

Systemet är rätt enkelt men ändå smart och originellt. Enheter aktiveras brigadvis med logistikpoäng, vill de ha artilleriunderstöd kostar det mera. Vid slutet av varje omgång kan enheter som inte aktiverades göra det.

Enheter har ett styrkevärde och ett kulsprutevärde och moral. Kulsprutevärdet och artilleri används vid defensiv eld som mjukar upp anfallarna, sedan är det odds, moral och terräng som avgör strid. Enheter tar organisationsträffar som reducerar moralen och steg förlust som flippar enheten. Bägge kan återfås med tiden men i praktiken behöver man dra ut brigaden för att omorganisera den, en bra detalj.

Trots att det finns mycket trupp på spelplanen och det är rätt många omgångar rullar spelet på rätt bra. Det enda egentliga underliga är att man på grund av aktiveringssystemet kan anfalla en försvarare i två vågor samma omgång om man använder två brigader, men enheter från samma brigad kan inte göra det.

Skyttegravar i olika nivå finns förstås, liksom fästningar och berg i diverse olika höjdnivåer. Bara att studera terrängen gör en sugen på att spela igen.

Rekommenderas för första världskrisintresserade! Får betyg 4 av 5 av mig.

"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Vvornth

Tydliga blippar, intressant karta och "kulsprutevärdet" låter som en intressant mekanism.

Men jösses vilken terräng att föra strid i! I de flesta andra spel blir såna områden rena dödzoner...
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Mat-Göt

Det här var mitt-i-prick för mig. (Nästan så jag funderar på att bryta det 15 år gamla löftet om att inte köpa några fler spel förrän jag åtminstone har testat allting som står på hyllan ...)

pelle

Ligger ospelat och opunchat i högen med sådant jag hoppas få tillfälle att prova någongång, men jag vet inte riktigt när än.

Hur hamnade vi i "Historiska spel"?

Delirium

Obehagligt snyggt spel. Behöver nog investeras i...
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

pelle

Hur lång tid kan det ta att spela? Skulle det fungera på konvent (Lincon?)?

Elias Nordling

Tror man skulle hinna hela eller en bra bit av hela på konvent.

Nån vänlig själ kan flytta på tråden.

Elias Nordling

>Men jösses vilken terräng att föra strid i! I de flesta andra spel blir såna områden rena dödzoner...

...men inte när det är italienare som försvarar!

zilver

Har varit i både Cassino och i Dolomiterna. Cassino är inte att leka med, men bergen uppåt Dolomiterna verkar helt hopplösa. Kul att Europa producerar lite snygga lir (typ Hexasim och detta).

jerry

Citat från: "Mat-Göt"Det här var mitt-i-prick för mig. (Nästan så jag funderar på att bryta det 15 år gamla löftet om att inte köpa några fler spel förrän jag åtminstone har testat allting som står på hyllan ...)

Så sant så sant. Har under ett par års tid avyttrat spel jag inte har tittat på under en längre tid o vill inte heller köpa mer MEN detta ser hur bra ut som helst.......djävlar !!
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

jerry

Citat från: "zilver"Har varit i både Cassino och i Dolomiterna. Cassino är inte att leka med, men bergen uppåt Dolomiterna verkar helt hopplösa. Kul att Europa producerar lite snygga lir (typ Hexasim och detta).

Glöm inte ASL-gänget i Frankrike med sitt senaste tillskott "kampfgruppe scherer" härliga counters o två olika kartor en för vinter o en för sommar smart !
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, förbereder tvåmanna wif

Elias Nordling

Kanske skulle ta med det för ett parti på Galore?

Holmgren

Citat från: "pelle"Hur hamnade vi i "Historiska spel"?
Citat från: "Elias Nordling"Nån vänlig själ kan flytta på tråden.
På begäran!

Tråd flyttad.
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Delirium

Beställt. 58 euro med frakt.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Tordan

Som gammal Norrlandsinfanterist (skyl är mitt enda skydd) så var det med förundran jag följde ett norskt skyttekompanis tagande av anfallsmål mitt på en trädlös fjällsida. Kändes naket, och ännu mer livsfarligt än min dåvarande verksamhet. Bergsterräng måste vara en av de värsta och mest krävande miljöerna att strida i.
/Tord Hoppe