Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Funderar på att ge VASSAL en ny chans

Startat av BigPapaBear, 30 januari 2012 kl. 11:59:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pelle

VASSAL-komponenter kan också ha en ägare, just för fog of war (eller helt enkelt för att man inte vill att någon ska få göra något med någon annans saker).

Många moduler innehåller en speciell sida som kan spelas av observatörer och sedan beror det på modulen i övrigt vilka rättigheter dessa har.

humza

Nu är säkert alla här på krigsspel ärliga människor som aldrig skulle tänka tanken på att fuska.

Jag har aldrig använt vassal eller cyberboard men ser en stor möjlighet till fusk med just pbem. Ni får mer än gärna rätta mig ifall jag har fel men om man skickar filer mellan varandra så kan man väll kopiera filen köra igång kopian och testa och kolla hur ser det ut med trupper i den stacken, ett anfall och man kan räkna ihop att försvararen/anfallaren har X i anfall/försvars styrka. Samma sak om spelet har fog of war man kör igång kopian skickar ut snabba enheter för att se var fienden finns innan man startar orginal filen.

Jag antar att det inte är något problem när man möter någon man "känner" men har ni som använt systemen mycket mot spelar ni inte känner upplevt att den andra sidan har för mycket info eller dylikt?

Elias Nordling

När man öppnar en Vassal-modul vill jag minnas att man väljer användarnamn och lösenord, så har man dragit igång ett parti och valt sidor kan man inte se informationen från andra sidan, antar jag. Jag har inte haft anledning att undersöka den saken närmare.

Man kan ju fuska med den inbyggda tärningsservern och göra om sitt drag om man inte är nöjd med resultatet. Är det ett bekymmer kan man använda en onlinetärningsserver.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Mosse

Citat från: "Elias Nordling"Man kan ju fuska med den inbyggda tärningsservern och göra om sitt drag om man inte är nöjd med resultatet. Är det ett bekymmer kan man använda en onlinetärningsserver.
Jo, fusk är ju alltid en möjlighet - själv har jag inte sett det som ett bekymmer.
Om min motståndare är töntig nog att göra om sin tur för att få ett tärningsresultat som duger förstör han bara spelet för sig själv.

Oftast märker man väl ändå på "chattret" om det är en vettig motspelare man har eller någon som det inte lönar sig att slösa tid på?

jonjac

Kan bara tala för Cyberboard. I den game-fil man fick från start så är det specificerat vilken fraktion du är, så dina rättigheter är att bara kunna se allmänna saker och dina egen fraktions ägande. Visst, man kan säkert hacka sig förbi det, men då börjar det blir extremt. Dock har ju såklart den person som skapat spelomgången tillgång till alla spelares filer eftersom respektive game-fil ska skickas ut till alla andra spelare, men det får man ju hoppas att den personen inte utnyttjar.

När det gäller att komma runt eventuellt tärnings- och kortfusk så används väldigt ofta ACTS. Kan vara lite meckigt för nybörjaren att hålla reda på både brädet med sina move-filer samtidigt som ACTS*, men så fort man fått in vanan är det inga problem.

* = http://acts.warhorsesim.com/

Elias Nordling

Ironiskt nog är enda gången jag råkat ut för "fusk", med största sannolikhet oavsiktligt, när jag spelade Twilight Struggle med ACTS. Det var någon bugg som gjorde att min motspelare fick osannolikt bra kort, och när han till slut fick samma kort tre omgångar på raken insåg jag att något var seriöst fel.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Hm, en liten PBEM tråd.

Jag skulle kunna tänka mig ett parti Labyrinth.

Sen om det är någon som är intresserad av att spela antingen Shifting Sands (MMP) eller Reds! (GMT).
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Engelbrekt

Jag spelar en hel del Twilight Struggle PBEM via Vassal nu och det fungerar utmärkt. TS-modulen har dessutom massor av javascript så den automatiserar reglerna och korten. Skitbra.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

pelle

Citat från: "Engelbrekt"Jag spelar en hel del Twilight Struggle PBEM via Vassal nu och det fungerar utmärkt. TS-modulen har dessutom massor av javascript så den automatiserar reglerna och korten. Skitbra.

Du menar nog java? I alla fall senast jag läste dokumentationen för VASSAL kunde man lägga in egna Java-klasser för sådana saker, men att de skulle ha stöd för JavaScript har jag inte hört talas om.

Engelbrekt

Det är säkert som du säger, jag kan ingenting om såna grejer.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.