Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Pax Porfiriana

Startat av Delirium, 19 februari 2013 kl. 10:13:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... porfiriana

Det här kortspelet utspelar sig i Mexiko cirka 1898 till 1920, även om det inte är första världskriget som sådant utspelar det sig parallellt, klassiska händelser som Lusitania och Zimmerman-telegrammet dyker exempelvis upp.

Del av beskrivningen på BGG:

CiteraAs a rich businessman (Hacendado) in the turbulent pre-revolutionary borderlands of the U.S. and Mexico, players compete to build business empires of ranches, mines, rails, troops, and banks while subverting opponents with bandidos, Indians, and lawsuits.

Jag kan inte säga att jag är en mästare på kortspel, men det här lockade mitt intresse. Det är inte av typen "bygga upp en patienslek i sömnen" (läs tråk-Dominion) utan korten stannar på bordet och används för att interagera med. En intressant detalj är att spelet har 220 kort men använder bara 50 + (10 * antalet spelare) i ett parti.

I första hand är det så klart miljöerna och historieskildringen som slår. Alla korten har historisk bakgrund, alltfrån spritsmuggling till apachescouter till German Railway Guns till Teddy Roosevelt.

Varje spelare har tre handlingar, och kan välja utifrån nio (9!) olika actions. Att köpa kort från den sk marknaden är en action, att betala för att spela dem är en annan. Det finns sex olika typer av kort: Enterprise (som tjänar pengar); Partners (allierade som ger fördelar); Troops (som kan skydda eller "beskydda" Enterprises); Orangea sabotagekort (exempelvis strejker); Svarta spionagekort (exempelvis lönnmord på partners); och till sist Headlines som kan drabba alla spelare dramatiskt.

Spelet kan ta slut när något av fyra särskilda kort kommer fram i leken (exakt när är inte känt, men man vet ungefär). När ett sådant kommer fram gäller det att ha mer Prestige i den intressanta kategorin än Presidente Diaz och de två sämsta spelarna tillsammans, då har man lyckats avsätta presidenten och insatt sig själv som ledare. Om ingen lyckas med detta gäller det att ha mest guld.

I princip skapas denna prestige av kopplingar till fyra olika maktelement: grön för El Presidente själv, så kallad Loyalty (man blir Diaz efterträdare)
blå för US intervention, man har samlat Outrage så att man blir insatt som ledare av jänkarna
röd för, ja, det vanliga röda, man har samlat Revolution så att man tar makten med folkets hjälp
vit för en militärkupp, man har samlat Command för tillräcklig support

Det är oftast väldigt svårt att bygga en maktbas som inkluderar alla fyra elementen och man måste förr eller senare välja sida. Problemet är att det inte är lätt att förutsäga vilken av de fyra prestigeelementen som kommer att fälla avgörandet. Problemet är också att du, om du är för dålig i en kategori, hjälper en motståndare att vinna i den kategorin (de två sämsta plus El Presidente mot pretendenten).
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Andreas Lundin

WOW! Detta spel har helt passerat under min radar. Det verkar mysigt på något vis. Vad är speltiden? Funkar det som nattspel på ex-vis LIncon?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Det har det nog för många, jag blev tipsad om det på ett amerikanskt forum, de enda som har det i Sverige är Alphaspel. Tycker det är ett riktigt mysigt tema det här, och smått unikt. De säger att det ska ta 90 minuter och jag har visserligen bara kört ett parti solitärt, men jag tycker det är i överkant för en gångs skull. Jag köpte det bland annat för att ha som filler på konvent, så jag hoppas det funkar där. Det enda lilla jag har emot det så här långt är att vissa kort blir lite plottriga av alla häftiga bilder, historisk bakgrund och symboler.

Elias Nordling

Phil Eklunds spel brukar vara något särskilt. Det här är ett slags omgörning av Lords of the Sierra Madre som anses vara något av en Diamond in the Rough, men ska dessutom ha riktigt intressanta spelmekanismer efter vad jag har hört.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Ja, jag tycker ju det i nuläget, vi får se om det överlever kontakt med andra spelare också!

silversixx

Först tänkte jag "Wow! Hur ballt som helst!". Sen såg jag grafiken :(

Mekanik är för tyskar, grafik för bra älskare.

Delirium

Prinsessan på grafik-ärtan.

Delirium

Efter att ha spelat lite (och inspirerat Anders att köpa det och en grön matta till!) är mitt utlåtande att det är ett riktigt bra och mångbottnat spel som definitivt funkar som en entimmesfiller på konvent. Dock måste det sägas att det inte är nybörjarvänligt med väldigt många obekanta koncept och funktioner som griper in i varandra, men det är också det som gör det så utmanande.

Ser fram emot att få introducera det på lämpligt konvent.

Delirium

Jag lyckades faktiskt närvara på Gothcon under den okonventionella tiden 21 till 02 på fredag kväll. Under den tiden hann jag se ett otal bekanta ansikten i cafeterian men faktiskt också introducera Pax Porfiriana för fyra man, inklusive Roger som faktiskt spelat det bara några dagar tidigare.

Tyvärr fick spelet en lite orättvis utgång eftersom Roger vann marginellt före mig (vi lyckades bägge toppla Diaz med tre Command vardera under Martial Law men han hade 13 guld och jag bara 11). Folk blev bitna av spelet och vi konstaterade att det ser oerhört mycket svårare ut än vad det är - det som faktiskt är ganska klurigt är att förstå hur man ska göra för att vinna.

Intrycket är att det är ett mycket mångbottnat och intressant och utmanande spel men som får en att känna sig lite dum för att man inte begriper det snabbare. Det förtjänar att upprepas att det inte är särskilt nybörjarvänligt men när man väl kommer in i det tror jag det flyter riktigt snabbt och kan klaras på en timme men kanske mer realistiskt en och en halv (som de påstår).

Scipio

Ja jag måste också säga att jag gillar det här spelet riktigt skarpt.
Och det kommer från någon som inte tenderar till att falla för kortspel normalt sett.
Det här är matigt och klurigt och det är mycket som pågår samtidigt och det luktar mer tema än många andra kortspel.

På populär begäran så körde vi det en gång till på konventet och jag tycker att det växer med varje parti.
Precis som Björn säger så blir alla som introduceras för det snabbt förvirrade överbelastade med allt som händer och hur saker egentligen fungerar men varje gång så har det klickat till ungefär en fjärdedel in i partiet och sen så är man inne i det.

Pax Porfiriana kommer nog att fiskas med till många konvent framöver.
"Randomization is too important to be left to chance"

Doomfarer

Var fasiken köper man det då? Hittar det ingenstans.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Granlid

Citat från: "Doomfarer"Var fasiken köper man det då?

Du kan köpa det här.
Friendly fire isn't.

Doomfarer

Citat från: "Granlid"
Citat från: "Doomfarer"Var fasiken köper man det då?

Du kan köpa det här.

Super. Spelet beställt.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on

Tommy Röhs

Citat från: "Doomfarer"Var fasiken köper man det då? Hittar det ingenstans.

finns här http://alphaspel.se/shop/Bradspel-P/27023-pax-porfiriana.html

Doomfarer

Testade det igår på tre spelare. Kul spel och faktiskt lättare än vad jag trodde regelmässigt. Problemet är att spela det bra, vilket nog gick sådär. :)

Skall bli spännande att spela om det nu när man har lite bättre koll.
Paul H

Are you working dear
I lie and play on