Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Libary of Napoleonic Battles (OSG)

Startat av tinG, 30 december 2014 kl. 13:22:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

tinG

Nå...

Nu är jag här igen... Kevin Zucker.  :?

För ngr år sedan gjorde jag åter ngr tappra försök att försöka förstå mig på hans spelserier (Napoleon at Bay system, Days system), och det nya The Coming Storm spelet som sedemera utveckades till The Libary of Napoleonic Battles. Men det är märkligt svårt och jag förstår inte varför det är så. DG's Joe Youst får ofta skit för att han skriover otydliga regler, men där snackar vi om extremt komplicerade spel/simuleringar kring komplex operationell/taktisk krigsföring. Kevin Zucker's regler är i det närmaste motsatsen. Enkla och rätt straight forward men ändå har jag mkt svårare att begripa mig på dem. Varför?

Nåväl...

Är det någon på forumet som fattat tycke för The Libary of Napoleonic Battles?
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Jag har kämpat med Zucker utan att kärlek uppstått.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Jag och Elias provade lite på La Patrie en Danger 1814 på BorCon och jag kände mig initialt positiv och intresserad av att testa på lite mer ivf.
Reglerna var helt klart inte dom bästa jag har sett men det verkade som om det går att få dom att fungera i den här serien ivf.
"Randomization is too important to be left to chance"

Strv102r

Vi körde en serie med operativa Nappe-spel för några år sedan. Det var flera av Zucker med där och jag gillade flera av dem vi spelade i alla fall.

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Ohman

Hur står sig OSG emot La Bataille-serien? Har funderat på att lägga en pre-order på Napoleon's Last Gamble: http://www.napoleongames.com/napoleon-s-last-gamble.html

Alternativet skulle vara att försöka få tag i de fyra relevanta La Bataille-spelen men det är ju inte det lättaste och inte lär det bli billigt heller. Är nämnda OSG-titel ett alternativ?

tinG

Citat från: Ohman skrivet  8 mars 2015 kl. 18:06:45
Hur står sig OSG emot La Bataille-serien? Har funderat på att lägga en pre-order på Napoleon's Last Gamble: http://www.napoleongames.com/napoleon-s-last-gamble.html

Alternativet skulle vara att försöka få tag i de fyra relevanta La Bataille-spelen men det är ju inte det lättaste och inte lär det bli billigt heller. Är nämnda OSG-titel ett alternativ?

Äpplen och påron där La Bataille serien är ett extremt detalajerat och intensivt och tämligen regeltungt spelsystem på taktisk nivå: infanteribattalioner, artilleribatterier och kavalleriregimenten skall manövereras ner i minsta detalj. NBS lyfter fokus till brigadnivån och rundan simulerar 1 timma istället för 20 min. Regelsystemet betydligt enklare och istället för 100m hexar har du 400 m per hex.

Så... enligt min mening går det inte riktigt att ställa systemen mot varandra.

J
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Ohman

Omdömena i tråden tyder ju inte på kärlek vid första ögonkastet men jag kanske får ge OSG en chans ändå.

zilver

Har en hel del spel av Zucker. Problemet är ofta att han har försökt utveckla vad som i praktiken är system från 1970-talet med en del nyheter. Det haltar helt enkelt. Vi spelade Napoleon at the Crossroads och upptäckte att vad som var ett intressant förflyttningssystem i princip förstördes av ett synnerligen yxigt och gammaldags stridssystem. Det är uppenbart att Zucker gillar historia, men jag skulle nog inte vilja påstå att han är lika flyhänt som designer av spel. OSG och La Bataille är två helt olika system, som redan har beskrivits. Till OSGs fördel är att det i grunden är ett enkelt system. Däremot är det inte så väldigt modernt och nytänkande. Det ser ut som Nappe, men sjutton vet om det spelar som Nappe.